مهارت های کلامی

مهارت های کلامی

مهارت‌های کلامی کودکان از چه سنی آغاز میشود؟

12تا 15 ماهگی سنی است که بچه‌ها در آن باید بتوانند به جز واژه‌هایی مثل  دد و ماما حداقل یک یا 2 کلمه را بیان کنند و از سوی دیگر مخاطب قرار بگیرند. البته دقت کنید که بچه‌ها در این سن باید متوجه صحبت اطرافیان هم باشند. این سن مرحله درک دستورهای یک کلمه‌ای مثل «عروسکت را به من بده» یا «دستت را به من بده» نیز هست. در حقیقت در این سن کودک شما باید یاد بگیرد که هر چیزی اسمی دارد و می‌تواند برای ارتباط برقرار کردن با دیگران از همین اسم‌ها استفاده کند. در این شرایط استفاده از کتاب‌های تصویری بسیار مفید است.
از 18 ماهگی تا 2 سالگی بچه‌ها با لغات و البته بیان جمله‌های ساده 2 یا 3 کلمه‌ای سرو کار دارند. در این سن بچه‌ها توان کنار هم گذاشتن جمله‌ها را دارند   و می‌توانند با کنار هم گذاشتن کلمات خواسته خودشان را بیان کنند البته از افراد غریبه که آشنایی با کودک ندارند نباید انتظار داشت همه حرف‌های او را متوجه شوند. در این شرایط یک راه کمک به ادای جمله در کودکان این است که وقتی کوچولوی شما یک لغت را بیان کرد شما با اضافه کردن یک کلمه دیگر او را برای بیان جمله‌های ساده 2 یا 3 کلمه‌ای تشویق کنید
در جریان تکلم کودکان نکته قابل اهمیت روند رشد آن‌هاست نه این‌که در چه سنی صداسازی یا صحبت می‌کنند. این که کودک از زمان تولد به محرک‌ها پاسخ می‌دهد، هوشیار است، نگاهش به یک نقطه ثابت می‌ماند، توان توجه و تمرکز دارد  و…. بسیار پر اهمیت‌تر از زمانی است که به حرف می‌آید چرا که تکمیل این توانایی‌هاست که به تدریج و در حدود 9 ماهگی منجر به تولید اولین صداهای معنادار کودکان می‌شود. به طور کلی مهم‌ترین مهارت کلامی که تا قبل از 12 ماهگی بچه‌ها باید از پس آن بر بیایند استفاده از صدا برای برقراری ارتباط با محیط اطراف است. یادتان باشد کودکان در محدوده سنی 9 تا 12 ماهگی باید به صدا عکس‌العمل نشان بدهند بنابراین اگر کودک شما با توجه  و به دقت به محیط اطرافش نگاه می‌کند ولی نسبت به صدا واکنش نشان نمی‌دهد باید از نظر مشکلات شنوایی بررسی شود.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *