تکنیکهای ارتباط کلامی

تکنیکهای ارتباط کلامی

تکنیک ارتباط کلامی با کودک و شیوه های گفتاری صحیح والدین

در اول باید تکنیک خوب گوش دادن را اجرا کنید . یعنی باید به حرفهای کودک گوش داد و با حالت چهره آنها را تایید کرد . بیاد داشته باشید که هنگام گوش دادن به حرفهای کودک در پی تصحیح حرفهای او نباشید وشدیدا از نصیحت کردن بپرهیزید . از میان جمله کودک ، کلمه ای را انتخاب کنید و آن کلمه را در جمله ای سئوالی از کودک بپرسید . این تکنیک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با کودک خود ارتباط کلامی برقرار کنید . فراموش نکنید که کودک برای بیان احساسش نیاز به امنیت دارد . سعی کنید برای باز گو کردن مشکلات ، برای کودک فضای امنی بسازید .
به کودک اجازه دهید احساسات و هیجانات خود را در قالب کلام بیان نماید . این کار باعث می شود کودک احساسات خود را سرکوب نکرده و آنها را بیرون بریزد . فرو خوردن احساسات باعث از بین رفتن آنها نمی شود بلکه این احساسات در ناخود آگاه تبدیل به عقده هایی شده و اضطراب حاصل از آنها در آینده معضلاتی را همچون افسردگی برای انسان بوجود خواهد آورد .
در این جا ذکر این نکته را لازم می دانم که گرچه کودک باید این آزادی و امنیت را داشته باشد که تمام سفره دلش را برای والدین باز کند ولی به هیچ وجه نباید والدین سفره دل خودشان را برای او باز کنند و از مشکلات خودشان برای کودک حرفی به میان بیاورند . این مسئله شدیدا کودک را نا امن کرده زیرا که او توان درک مشکلات بزرگسالان را ندارد .
بازی کودک محور باعث می شود کودک بسیاری از هراسها و نگرانیهای خود را به توانایی تبدیل کرده و پس از بازی احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد . بازی کودک محور به کودک کمک می کند نیازهای خود را در قالب بازی برآورده کند .این دو کار در واقع پل های ارتباطی شما را با کودکتان شکل می دهد.
از شیوه های گفتاری زیر استفاده نکنید :

استفاده از کلمات تحقیر آمیز به جای دستورات ساده ” آن را بده به من بچه خود خواه”
استفاده از کلمات تحقیر آمیز به شکلی بامزه “هی دماغ گنده ، آماده شو بریم بیرون ”
مقایسه کردن “تو هم مثل بابات یک دنده و لجبازی ”
تهدید کردن ” فقط بلدی مردم آزاری کنی دلم می خواد خفت کنم ”
صحبت کردن درباره اشتباه و ضعف کودک در جمع ” این بچه من خیلی خجالتی است نمی دونم باهاش چکار کنم ” ” این بچه اصلا درس نمی خونه ”
قضاوت ” حتما یک کاری کردی که اون تو رو زدن ”
برانگیختن حس گناه “ببین با مامان چکار می کنی ” تو آخرش منو می کشی ” یا ” همین تو منو پیر می کنی”

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *