افزایش خلاقیت در کودکان

برای افزایش خلاقیت در کودکان با کتاب خواندن چه می توان کرد؟

بازسازی واقعی قصه توسط اعضای خانواده :کتاب‌خوانی کودک نباید حالت اجبار یا تکلیف به خود بگیرد؛ بالعکس، او باید از انجام این کار سرشار از حس لذت و هیجان شود. اگر می‌خواهید مطالعه را برای فرزندتان به عملی لذت‌بخش تبدیل کنید، می‌توانید به بازسازی واقعی قصه مبادرت کنید؛ طوری‌که هر یک از اعضای خانواده نقش یکی از قهرمانان قصه را برعهده بگیرند؛ البته توجه داشته باشید تعیین نقش‌ها را باید کودک انجام دهد.
کشیدن نقاشی تخیلی از قصه ای که خوانده شد : شیوه‌ی دیگر در ایجاد حس هیجان و لذت به مطالعه این است که از کودک بخواهید نقاشی آن‌چه را برای‌اش خوانده‌اید، بکشد. نقاشی تخیل کودک را تقویت می‌کند. تماشای نقاشی‌های کتاب قصه به همراه کودک و تعریف قصه از روی تصاویر نیز برای او جذابیت زیادی دارد و باعث افزایش علاقه‌اش به کتاب می‌شود.
توصیف تصویر داستان :از کودک بخواهید تصویر داستان را برای شما توصیف کند ، گاهی کوکان می خواهند وانمود کنند که خواندن بلد هستند و شما باید آنها را در این کار تشویق کنید .
پاداش دادن:حال برای کتاب خواندن ، همچنین تعریف کردن ، نقاشی آن را کشیدن و… به کودک خود امتیاز بدهید و از جدول تربیتی برای شکل دادن این رفتار کمک بگیرید .
آفــــرینش فضا:بچه ها برای خواندن به مکانهای امن و راحت نیاز دارند. بعضی ها دوست دارند زیر اشیا دراز بکشند. اگر می توانید مکانی در خانه بعنوان کتابخانه کنار بگذارید تا بچه ها برای خواندن در آنجا آزاد باشند. صندلی های نرم یا حتی وسایلی مثل چادر اسباب بازی عالی هستند.
رفتن به کتابفروشی :خرید روزنامه و مجله به صورت مرتب و خواندن آن در منزل، از منظر الگو قرار گرفتن والدین اهمیت دارد. مطلع کردن فرزند از آن‌دسته از اخبار یا مطالب روزنامه‌ها که می‌تواند برای‌اش جذاب باشد نیز علاقه‌ی وی را به خواندن افزایش خواهد داد. حد اقل ماهی یک بار به کتابفروشی یا نمایشگاههای کتاب بروید و اگر کودک کتابهای خود را تمام کرده اجازه دهید کتابهای جدیدی خریداری کند .
داستـــانی که پایانش باز است :داستان دنباله داری را برای کودک بخوانید و بگذارید بچه ها ادامه داستان را خودشان تصور کرده و اضافه کنند.
بازی من کــــی هستـــــم؟برای بچه ها تئاتر بازی کنید .شما باید سر نخ هایی به بچه بدهید تا حدس بزنند شما کدام شخصیت از کدام کتاب هستید ممکن است بچه ها حدسشان را روی برگه ای بنویسند و اگر درست حدس زده باشند، جایزه بگیرند. برای این کارشما باید به داستان تسلط اندکی داشته باشید
اگر فرصت کافی در اختیار ندارید: اگر وقت زیادی ندارید یا در زمانهای کوتاه با بچه ها در تماس هستید باید از راههای سریعتری استفاده کنید. یک پیشنهاد خوب در این مورد معماها و واقعیات باورنکردنی و ضرب المثل ها است.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *