بالا بردن هوش كودكان

بالا بردن هوش كودكان

در بالا بردن هوش کودکان یادگیری چه تاثیری دارد؟

هوش یکی از مهم ترین و بهترین توانایی های انسان است که او را نسبت به دیگر موجودات متمایز می کند. هوش یکی از جذاب ترین نیروهای روانی است که می تواند در جنبه های مختلف رشد انسان نقش موثری داشته باشد از جمله توانایی و استعداد کافی برای یادگیری و درک امور، هماهنگی و سازش با محیط، بهره برداری از تجربیات گذشته و به کاربردن قضاوت و استدلال صحیح و پیداکردن راه حل منطقی در مواجه شدن با مشکلات.
مطالعات‌ نشان‌ مي‌دهند ژن‌ و محيط‌ هر دو سهم‌ فراواني‌ در افزايش‌ هوش‌ كودك‌ دارند، به‌‌خصوص‌ در سال‌هاي‌ اول‌ زندگي‌ كودك، وقتي‌ مغز هنوز در حال‌ شكل‌‌گيري‌ و تكامل‌ است، توجهات‌ والدين‌ حتي‌ اگر شركت‌ در بازي ساده‌اي‌ چون‌ دالي‌موشك‌ باشد، به‌ ايجاد مداربندي‌هاي‌ مغزي‌ پيچيده‌ و ضروري‌ و تقويت‌ آن‌ براي‌ ارتقاي‌ هوش‌ كودك‌ كمك‌مي‌كند. آنچه‌ ضروري‌ است‌ ايجاد فضاي‌ مناسب‌ و تحريك‌ كننده‌ براي‌ تعليم‌ روزمره‌ است‌ که این کار با کمک والدین و متخصصین حاصل میگردد. شايد به‌‌عنوان‌ والدين‌ ‌ فكر كنيد، تمام‌ تلاش‌ خود را براي‌ رشد ذهني‌ فرزندانتان‌ انجام‌ داده‌ايد؛ به کنجکاویشان پاسخ داده اید ، با آنها بازی کرده اید ، آنها را با دنیای بیرون آشنا نموده اید ،از هنگام‌ نوزادي‌ برايشان‌ كتاب‌ خوانده‌ايد، سرگرمي‌هاي‌ فكري‌ و اسباب‌‌بازي‌هاي‌ ذهني‌ برايشان‌ تهيه‌ كرده‌ايد، اما برای ارتقاء هوشبهر کودکانتان این تنها کافی نیست و تحريكات‌ ذهني‌ كودكان‌ با استفاده از برنامه های منظم آموزشی نقش بسيار مهم‌ در تقويت‌ هوش آنان‌ دارد.
اما گاهی اوقات نیز ما با کودکی مواجهیم که از سن و سال خود جلوتر و بااستعدادتر است و همانقدرکه به توجه والدین برای شکوفا شدن حداکثر استعدادهایش نیازمند است به محیطی آموزشی و غنی شده در جهت پیشرفت و رشد نیز نیازمند میباشد این کودکان از دیگر هم سن و سالان خود یک یا چند گام جلوتر هستند و به همان نسبت، رفتار و توجه متفاوت تری را از اطرافیان خود می طلبند.
شناسایی کودکان بااستعداد و تیزهوش اغلب کار ساده ای است زیرا از همان سنی که کودک نخستین محیط آموزشی اش را که- اغلب مهدکودک است- تجربه می کند پیشرفت و استعداد ذهنی او توسط مربی و پس از پدر و مادر شناسایی می شود.
دشواری کار چگونگی پرورش این کودک و هدایت او به سمت و سویی است که همه این استعدادها را بتوان شکوفا کرد تا نبوغ او به هدر نرود.
سازمان آموزش جهانی، کودکان با استعداد را آن دسته از کودکانی می داند که مهارت های قابل توجه و منحصر به فردی در زمینه فکری، هنری، خلاقیت، توانایی مدیریت و یا شاخه های علمی خاص داشته باشد و نیازمند توجه و خدماتی باشد که بطور معمول در مدارس برای شکوفایی چنین استعدادهایی در اختیار همگان قرار نمی گیرد.
در مورد کودکان کم سن وسال تر برخی علائم و نشانه های هوش و یا توانایی هایی فکری- فیزیکی را راحت تر می توان دید؛ همچون کودک هشت یا ۹ ماهه ای که راه می رود، بچه یکسال و نیمه ای که رنگ های پایه را می شناسد، کودک سه ساله ای که شمارش اعداد تا ارقام دو رقمی را بلد است و یا کودک چهار ساله ای که خواندن را یاد گرفته است و لازم به ذکر است که همه این امور تنها در محیط های آموزشی غنی که والدین با کمک متخصصین ایجاد کرده اند فراهم میشود.
علاوه بر این پرورش علائم هوش برتر همچون قدرت تمرکز بالا و به تبع آن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت قوی، قدرت تخیل عمیق، کنجکاوی و حساسیت افزون تر و لذت بردن از یادگیری امور تازه در کودکان نیز همچون موارد بالا به برنامه ریزی ویژه نیازمند است .

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *