نفرت از مدرسه رفتن در کودک

نفرت از مدرسه رفتن در کودک

نفرت از مدرسه رفتن در کودک (برخی کودکان علاقه فراوانی به مدرسه دارند؛ به طوری که قبل از صدای زنگ ساعتشان از خواب بیدار می شوند، صبحانه می خورند، لباس می پوشند و کیف در دست منتظر سرویس می شوند. اما همه کودکان این گونه نیستند. به طور کلی کودکان هم مانند بزرگ سالان گاهی بی انگیزه هستند. والدین باید با توجه به این موضوع مهم به فرزندشان کمک کنند تا آنان انگیزه شان را به دست آورند.)

نفرت از مدرسه رفتن در کودک

این سؤال بیشتر والدین است که « چرا فرزندم نسبت به مدرسه و یادگیری بی انگیزه است؟ » این همان سوالی است که به شکلی دیگر از والدین پرسیده می شود«‌ چرا گاهی انگیزه کار کردن ندارید؟»‌ باید به این نکته توجه داشت که تمرکز بر روی کاری که احتیاج به تلاش جسمی و ذهنی دارد، دشوار است؛ بنابراین طبیعی است که افراد گاهی بی حوصله و بی انگیزه شوند.

نفرت از مدرسه رفتن در کودک

اگر فرزندتان به طور مکرر و مستقیم از شما خاطرات تلخ و انتقادهای شدید درباره مدرسه بشنود، احتمال اینکه افکار شما در ناخودآگاه او جای بگیرد و در سنین بالاتر به اصطلاح جا بزند و کم بیاورد، زیاد است. برای اینکه فرزندتان همچنان نسبت به یادگیری از خود اشتیاق نشان دهد، او را به روش های مختلف حمایت کنید، اما درعین حال هوشیار هم باشید؛‌ زیرا استدلال هایی چون «‌ باید درس بخوانی تا درآینده شغل خوبی داشته باشی و حقوق بالایی دریافت کنی»، به هیچ وجه برای فرزندتان مناسب و قابل فهم نیست.

  • خودتان را نسبت به کارهایی که در مدرسه انجام می دهد، مشتاق نشان دهید. از او سوال بپرسید که چه چیزهایی را در مدرسه فراگرفته و یا اینکه در طول زنگ تفریح با چه کسانی بازی کرده است. درباره موضوعاتی که او را در مدرسه می آزارد نیز صحبت کنید.
  • جمله هایی را به عنوان پیغام در حاشیه دفترش، به عنوان قراری میان شما و معلمش و یا برای تشکر از او به خاطر زحماتی که برای فرزندتان می کشد، بنویسید.
  • درحد امکان مدت زمانی را که برای انجام تکالیفش اختصاص می دهد، زیرنظر بگیرید و به او بیاموزید که تکالیفش را در مدت زمان مشخصی باید به اتمام برساند. اگر فرزندتان بتواند در سال های اولیه مدرسه این عادت را بیاموزد، تا پایان دوره تحصیلی درس خواندن برایش ساده تر خواهد شد.
  • با در نظر گرفتن جشن هایی کوچک در خانه، او را برای موفقیت هایش تشویق کنید.
  • از بازگرداندن و مجبور کردن فرزندتان برای انجام کارهای کسل کننده دوری کنید. اگر در یادگیری درسی موفق نیست و مدام با شکست مواجه می شود. اجبار شما برای انجام مجدد آن کار، فقط باعث پایین آمدن اعتماد به نفس او می شود. برای حل این مشکل از معلم خصوصی یا کتاب های آموزشی و یا مشورت با معلمش کمک بگیرید.
  • به فرزندتان اطمینان دهید که حق اشتباه کردن دارد. از مقایسه ا با دیگر دانش آموزان یا خواهر و برادرش به شدت بپرهیزید.
  • تا حد امکان در فعالیت هایی که در مدرسه برای والدین در نظر گرفته شده است، شرکت کنید؛‌ چون با حضورتان به او نشان می دهید که درس خواندن او تا چه اندازه برایتان مهم است.

ایجاد انگیزه یادگیری در منزل:

برای ارزش دادن به یادگیری و کتاب خوانی او، می توانید با هدیه دادن کتاب های جذاب و مورد علاقه اش او را به انجام این کار تشویق کنید. تماشای مستند های آموزشی را نیز در دستور کارتان قرار دهید، کودکان باید شما را درحال تماشای مستند ببینند تا به تماشای این برنامه ها تشویق شوند.

  • از گردش ها و مسافرت هایتان برای کسب تجربه در مورد حیوانات، حشرات، درختان و طبیعت استفاده کنید. کودکان درباره هر موضوعی سوال می پرسند؛‌ پس اگر موردی پیش آمد که جواب سوالش را نمی دانستید، با حضور فرزندتان در اینترنت جست و جو کنید؛‌ چون انجام این کار بسیار ارزشمندتر از گفتن جمله « نمی دانم »‌ است. همچنین با این کار به او نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی را می آموزید. اگر علی رغم تمام این تلاش ها فرزندتان همچنان دیدی منفی نسبت به مدرسه و یادگیری داشت، این مسئله را جدی بگیرید و محتاطانه از او این سوال ها را بپرسید:
  • آیا از معلم و یا همکلاسی هایت ناراحتی؟
  • آیا در مدرسه تنهایی؟
  • آیا در دیدن و شنیدن صدای معلم مشکلی داری؟
  • آیا ….

در نهایت به یاد داشته باشید که شما باید انگیزه را در فرزندتان به وجود آورید. اگر به او کمک کنید که اعتماد به نفس خویش را بازیابد، احتمال موفقیتش در مدرسه ده برابر می شود. نکته مهم دیگری که باید بدانید. این است که از او توقع پیشرفت در تمام درس ها را نداشته باشید؛‌ زیرا کودکان مانند بزرگ سالان در برخی رشته ها و زمینه ها توانایی بیشتری دارند و در برخی دیگر چندان مستعد نیستند.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *