چگونه موضوع مرگ را با کودک در میان بگذاریم؟

چگونه موضوع مرگ را با کودک در میان بگذاریم؟

چگونه موضوع مرگ عزیزان را با کودک در میان بگذاریم؟ ـ بازگو کردن صادقانه علت مرگ ـ به جای استفاده از جملات پیچیده، صریح و ساده دلیل مرگ را برای کودک شرح دهید؛‌ مثلا به جای جملاتی از قبیل:‌ « خدا پدرت را از میان ما برد؛ چون او انسان خیلی خوبی بود.»‌ یا « پدرت به بهشت رفته است»، ساده به او بگویید: «‌ پدرت به علت بیماری سرطان فوت کرد.»

دادن اطمینان خاطر به کودک

کودکی که یکی از بستگان نزدیکش را از دست داده، مدام از مرگ خود یا اعضای دیگر خانواده اش در هراس است؛‌ پس به او اطمینان دهید که بیشتر مردم تا زمان پیری به زندگی ادامه می دهند.

تأکید بر اینکه این اتفاق گناه او نیست

کودکی که یکی از بستگانش را از دست داده است، مدام احساس گناه می کند؛‌ چون شاید با شخص از دست رفته بدرفتاری کرده، به حرف هایش گوش نداده و یا حتی در دل برای او آرزوهای بدی کرده است؛‌ پس لازم است به صراحت برای او توضیح دهید که این مسائل هیچ گاه نمی تواند موجب مرگ کسی شود.

حمایت از کودک سوگوار در مدرسه

کودکان به چند دلیل نمی توانند واقعیت مرگ را بپذیرند:

  • فقدان تجربه کافی در مورد مرگ و موضوعات مربوط به آن
  • عدم بلوغ فکری که منجربه انکار مسئله و سردرگمی آنان می شود.
  • جملات غیر مستقیم بزرگ تر ها درباره مرگ که کودکان را بیش از پیش، گیج و گمراه می کند؛ مثلا به جای استفاده از جمله نامفهوم «ما امروز پدرت را از دست دادیم»، خیلی ساده بگویید : «پدرت امروز فوت کرد.»

چگونه موضوع مرگ را با کودک در میان بگذاریم؟

توضیح در مورد مراسم و اتفاقات پس از مرگ

به طور واضح به کودک بگویید که بدن شخص هنگام مرگ از کار می افتد و او هرگز به زندگی برنخواهد گشت؛‌ حتی می توانید مراسم خاکسپاری و دیگر مراسم را هم برایش شرح دهید.

صادق بودن با کودکان در مورد مسئله مرگ

کودک خواه ناخواه حقیقت را درک می کند؛‌ پس بهتر است واقعیت را از زبان بزرگ ترش بشنود تا از دیگران؛ به علاوه پنهان کردن واقعیت، اعتماد آن ها را نسبت به شما مخدوش خواهد کرد.

اجازه گرفتن از کودک قبل از درمیان گذاشتن موضوع مرگ با دوستانش

  • بعضی از کودکان از این موضوع استقبال می کنند تا مجبور نباشند خودشان آن را با دوستانشان در میان بگذارند. عده ای دیگر چون دوست ندارند با دیگران فرق داشته باشند، ترجیح می  دهند همکلاسی هایشان از این موضوع چیزی ندانند.
  • تحقیق و انتخاب یکی از اولیا یا مربیان مدرسه برای کمک به کودک.
  • به همراه کودک نزد کسی بروید که بتواند در مورد حل مسئله وی در مدرسه با او صحبت کند و از کودک بخواهید در صورت نیاز، نزد او برود و با وی درددل و گفت و گو کند.

شرکت دادن کودک در مراسم سوگواری

کودک را حتما در مراسم سوگواری شرکت دهید، اما از یکی از بزرگ ترها هم بخواهید در مراسم مراقب او باشد و اجازه ندهد صحنه های نامناسب و ناراحت کننده را ببیند.

حمایت از کودک در مورد درس و ارتباطش با دیگران

  • اگر حادثه مرگ بر روی درس کودک و ارتباط او با دیگران تأثیر منفی گذاشته است، از او حمایت کنید. ممکن است کودک در روزها و یا هفته های اول،‌ قادر به از سرگیری درس و حضور در مدرسه نباشد؛ پس ببینید کدام یک از دانش آموزان می توانند قبل از بازگشت او به مدرسه، وی را از تکالیفش با خبر کنند یا در صورت نیاز می توانید برایش معلم خصوصی بگیرید؛ اما این نکته را هم در نظر بگیرید بعضی از کودکان برای بازگشت به زندگی عادی نیاز به جلسات مشاوره تخصصی دارند.

پذیرش احساسات کودک در مورد مرگ

سوگواری کودکان با بزرگ تر ها متفاوت است؛‌ چون به لحاظ ساختار رشدی، کودک در برابر غم، تحمل اندکی دارد؛‌ بنابراین ممکن است او در لحظاتی آشکارا غمگین باشد، اما ساعتی بعد شادمانه به بازی بپردازد که این،‌ امری کاملا طبیعی است.

سوگواری، فرایندی طولانی مدت

اینکه سوگواری فرایندی است که به مدت طولانی می تواند همراه کودک باشد، واقعیتی است که مستلزم حمایت مستمر در سال های آینده نیز است. انتظار نداشته باشید کودک در مدتی کوتاه به حال طبیعی بازگردد؛ پس از او حمایت کنید و تنهایش نگذارید.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *