کودکان ۶ تا ۹ ساله ـ بخش پایانی

کودکان ۶ تا ۹ ساله ـ بخش پایانی

کودکان ۶ تا ۹ ساله ـ بخش پایانی _خلاقیت _ از این سنین به بعد، باید خلاقیت فرزندتان را تقویت کنید؛ هرچند که کودکان در این سنین دنیای خلاقیتند، خانواده ها باید به گونه ای با آن ها رفتار کنند که این قوه در آن ها تقویت شود. برای کودک ۶ تا ۹ ساله شما کاناپه خیلی راحت به جزیره تبدیل می شود و یا هنگامی که شعری کودکانه می خواند، ناگهان به خواننده مطرح جهانی تبدیل می شود که مقابل هزاران نفر آواز محبوبی می خواند؛‌ اما تمام این ها تا زمانی هستند که او تنها در خلوت خودش باشد؛‌ در صورتی که متوجه شود که شما یا حتی خواهر و برادرش حواستان به اوست یا او را می بینید، معذب می شود و فورا کارش را تغییر می دهد و طوری وانمود می کند که درحال درس خواندن، نوشتن تکالیف و یا نقاشی است؛‌ زمانی که متوجه می شوید فرزندتان در تخیلاتش غرق شده است، اجازه دهید در دنیای خودش بماند؛‌ مسلما او در این حالت اتاق را به هم می ریزد؛ چون کاملا از این دنیا خارج شده و در دنیای تخیلاتش است و هر وسیله ای برای او معنا و کاربرد دیگری دارد؛ مزاحم او نشوید؛ او بعد از اینکه از دنیای تخلیاتش بیرون آمد، سراغ شما می آید آن زمان می توانید مهربانانه و با لحنی خوب و آرام از او بخواهید اتاقش را مرتب کند. درست است که کودکان خیلی به صحبت های والدینشان گوش نمی دهند، اما زمانی که با کودکتان آرام و مهربان باشید او کاری را که خواسته اید، انجام می دهد.

تقویت تخیل در کودک ۶ تا ۹ ساله شما تأثیراتی دارد که شاید از آن ها مطلع نباشید؛ برای مثال:

ـ موجب تقویت مهارت خواندن و نوشتن می شود

زمانی که او تصور می کند که مجری تلویزیون است یا در یک سمینار برنامه اجرا می کند و باید در حضور تعداد زیادی از مخاطبان داستان یا متن خاصی را بخواند با تمام وجود تلاش می کند به بهترین شکل ممکن بخواند تا حضار از خواندن او لذت ببرند.

ـ کنترل او بر خودش را بالاتر می برد

زمانی که تصور می کند در مکانی ترسناک یا ناهموار قرار گرفته است و باید خودش را به سلامت به مقصد برساند باید بر بدنش کنترل داشته باشد و بین اعضای بدنش هماهنگی ایجاد کند.

کودکان ۶ تا ۹ ساله ـ بخش پایانی

ـ‌ مهارت های اجتماعی را می آموزد

زمانی که فرزند شما در ذهنش نقش فروشنده یا معلم یا سخنرانی را بازی می کند. درحال تمرین مهارت های ارتباطی است. او باید در قالب یک فروشنده، به بهترین شکل ممکن، با مشتری هایش صحبت کند یا باید بیاموزد در نقش معلم، فردی صبور باشد و سعی کند تا مطالب را به بهترین شکل ممکن برای دانش آموزانش توضیح دهد تا آن ها درس ها را یاد بگیرند؛ البته بازی در نقش معلم فایده دیگری هم دارد و آن این است که فرزند شما آنچه را که در طول روز در مدرسه آموخته است، بار دیگر دوره می کند؛‌ به علاوه بسیاری از کودکان همنگام نقش بازی کردن، ناخودآگاه اتفاقاتی را بیان می کنند که در طول روز برایشان در مدرسه رخ داده است و شما از این طریق متوجه می شوید که آیا وضعیت او در مدرسه خوب است یا نه.

ـ می آموزد مشکلاتش را حل کند.

فرزند شما در این زمان سعی می کند مشکلاتی را به تنهایی حل کند که آن ها را خیل کرده است و این کار، مهارت او را بالاتر می برد تا بتواند در دنیای واقعی هنگام مواجهه با مشکلات، مضطرب نشود و مشکلاتش را حل کند.

کودکان ۶ تا ۹ ساله ـ بخش پایانی

و اما آخرین مسئله ای که به آن می پردازیم این است که

  • چگونه به کودکمان بیاموزیم خوب به حرف های ما گوش دهد؛ این کار نیز چند روش ساده دارد:

ـ خودتان شنونده خوبی باشید

زمانی که فرزندتان با شما صحبت می کند، صحبتش را قطع نکنید؛ به او گوش دهید و با نگاه به صورتش به او نشان دهید که حواستان با اوست؛ اگر می خواهید به صحبت های شما گوش دهد او باید این کار را از خود شما بیاموزد و ببیند زمانی که با کسی صحبت می کند، به او گوش می دهند.

ـ‌ شفاف صحبت کنید

بسیاری اوقات، کودک کاری را که از او خواسته اید، انجام نمی دهد؛ چون متوجه منظور شما نشده است؛ زمانی که کاری را از او می  خواهید و یا قصد دارید در مورد مسئله خاصی با او صحبت کنید، باید به او نگاه کنید؛ واضح و ساده صحبت کنید، با گوشه و کنایه صحبت نکنید؛ مثلا به جای اینکه بگویید:‌ اتاقت خیلی درهم ریخته است، باید یگویید:‌

برو اتاقت رو جمع کن عزیزم؛ اگر زمانی که چند کار را همزمان از کودکان می خواهید و او آن ها را فراموش می کند، باید یکی یکی به او بگویید که چه کاری را باید انجام دهید؛ کمی که بزرگ تر شد می توانید دو کار را همزمان از او بخواهید و بعد کم کم می توانید چند کار را همزمان از او بخواهید؛ به این ترتیب، دیگر نیازی نیست که هربار به فرزندتان بگویید که باید به صحبت های شما گوش دهد و کاری که از او خواسته اید را انجام دهد، او با این روش کم کم مستقل می شود؛‌ علاوه بر این، حافظه اش نیز تقویت می شود که چند کار را به خاطر بسپارد و همه آن ها را انجام دهد.

کودکان ۶ تا ۹ ساله ـ بخش پایانی

ـ برای اینکه شنونده خوبی بوده است، او را تشویق کنید

بعد از اینکه صحبت هایتان تمام شد او را تشویق کنید که شنونده خوبی بوده است، می توانید بگویید: آفرین که اینقدر خوب به حرف های من گوش کردی.

ـ همان کاری را انجام دهید که می گویید

اگر به فرزندتان گفتید دو تا شکلات به تو می دهم، دقیقا دو شکلات بدهید؛‌ نه سه یا چهار شکلات که در غیر این صورت، کودکتان متوجه می شود که شما خیلی هم به آنچه می گویید عمل نمی کنید؛‌ پس او هم می تواند گفته های شما را نادیده بگیرد. اگر به او اخطار دادید که: اگر همین الان آرام نشوی. بعد از ظهر تو را به شهربازی نمی برم و او همچنان به حرف شما اهمیت نمی دهد، به هیچ وجه او را بعد از ظهر به شهربازی نبرید تا قاطعیت را درک کند.

ـ هر شب با هم کتاب بخوانید

هرشب با هم کتاب بخوانید تا مهارت های گوش دادن و خواندن فرزندتان تقویت شود؛‌ اما قبل از اینکه خواندن را شروع کنید، از او بخواهید که برایتان بگوید شب قبل تا کجای داستان رسیدید؛ این کار شما نباید همانند پرسش درسی معلمان باشد؛ زیرا موجب استرس ( تنش )‌ در کودکان می شود؛ در صورتی که مشاهده کردید او به یاد نمی آورد، راهنمایی اش کنید؛ در نتیجه، اوکم کم شب های بعد سعی می کند تا با دقت بیشتری به کتابی که برایش می خوانید، گوش دهد.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *