کودکان ۶ تا ۹ سال بخش دوم

کودکان ۶ تا ۹ سال بخش دوم

کودکان ۶ تا ۹ سال بخش دوم ـ تماشای تلویزیون ـ مشکل دیگری که کودکان ۶ تا ۹ ساله برای خانواده ایجاد می کنند، تماشای تلویزیون است. این کودکان بی گناه تا سال قبل باید تلویزیون تماشا می کردند تا والدینش به کارهایشان برسند؛ چند بار به آنها گفتید : «‌ برو تلویزیون ببین تا من کارهامو تموم کنم»‌. او هم به تماشای تلویزیون عادت کرده است؛‌ سال گذشته فرصت بیشتری هم برای تماشای تلویزیون داشت اما از امسال درس هایش بیشتر شده است و او دیگر فرصت کافی برای تماشای تلویزیون و انجام تکالیف درسی اش ندارد؛‌ اما از آنجایی که انجام تکالیف مدرسه برایش یک اجبار است، او از انجام آن ها چندان لذتی نمی برد و همچنان دوست دارد تا مانند گذشته هرگاه که دوست دارد تلویزیون تماشا کند. چند روش می تواند به شما کمک کند تا مدت زمان تماشای تلویزیون فرزندتان را کاهش دهید:

او باید برنامه های تلویزیون را تماشا کند؛‌ نه فقط تلویزیون را.

اگر تلویزیون پیوسته روشن باشد، او هم می خواهد به طور مداوم مقابل تلویزیون باشد تا آن را تماشا کند؛ تماشای برنامه های تلویزیون حتی اگر خسته کننده باشد، بهتر از انجام تکالیف درسی است؛‌ اما شما می دانید او چه برنامه ای را بیشتر دوست دارد، پس در هنگام شروع آن برنامه، تلویزیون را روشن  و با اتمام آن باید تلویزیون را خاموش کنید؛ اما شما تصمیم می گیرید کدام برنامه مناسب فرزندتان است، او باید کم کم بیاموزد که باید مطابق قوانین خانواده رفتار کند.

کودکان ۶ تا ۹ سال بخش دوم

در عین حال که قاطعید باید روشن فکر نیز باشید، اگر می بینید فرزندتان اصرار دارد برنامه خاصی را ببیند از او بپرسید که چرا دیدن این برنامه را اینقدر دوست دارد؛ شاید دلیل قانع کننده ای داشته باشد.

زمان های آزاد فرزندتان را با کارهای متنوع پر کنید تا او مجبور نباشد تمام وقتش را با تماشای تلویزیون پر کند. او حتما باید زمانی را با دوستانش بگذراند تا در اجتماع حضور داشته باشد و بیاموزد با دیگران باید چگونه برخورد کند. بازی با دوستان، او را به بلوغ و شکوفایی می رساند. او را در کلاس فوق برنامه ای که دوست دارد ثبت نام کنید تا مهارت های مختلف را بیاموزد؛‌ اما این کلاس ها در طول سال تحصیلی باید کلاس هایی باشد که او آن ها را دوست دارد تا بتواند به شوق رفتن به این کلاس ها، تکالیفش را انجام دهد و از رفتن به کلاس خسته نشود؛‌ همچنین این کلاس ها زمان او را پر می کنند و دیگر خیلی سراغ تلویزیون نمی رود.

گاهی اوقات او برنامه خاصی را بسیار دوست دارد اما به دلیل حجم زیاد تکالیف درسی نمی تواند آن را ببیند؛‌ شما برنامه را برایش ضبط کنید تا بعد از اتمام تکالیفش آن را تماشا کند.

فرزندتان از شما الگوبرداری می کند، اگر ببیند والدینش بیشتر زمان خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند؛‌ یعنی زمانی که می خواهد با شما صحبت کند، چنان غرق تماشای تلویزیون هستید که متوجه او نمی شوید و یا برنامه کارهایتان را به خاطر تماشای تلویزیون به هم می زنید، او نیز از شما می آموزد که تلویزیون بسیار مهم است و باید وقتش را صرف تماشای برنامه های مختلف تلویزیون کند.

  • انجام تکالیف

انجام تکالیف موضوع دیگری است که از امسال به بعد باید به فرزندتان بیاموزید؛ او از این به بعد، تکالیف زیادی دارد که باید بتواند آن ها را به درستی انجام دهد؛‌اما چگونه می توانید او را به این کار تشویق کنید؟

در ابتدای سال تحصیلی با معلم فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید شما را راهنمایی کند؛ اینکه هر روز چند ساعت باید برای انجام تکالیف وقت بگذارد؟ چگونه باید تکالیفش را انجام دهد؟ و شما چقدر باید به او در انجام تکالیفش کمک کنید؟ آیا باید برای درس های جدید از قبل مطالعه داشته باشد؟ ….

کودکان ۶ تا ۹ سال بخش دوم

زمان مشخصی را برای انجام تکالیف تعیین کنید. برای برخی از دانش آموزان بهترین زمان برای انجام تکالیف، زمانی است که تازه از مدرسه به خانه آمده اند؛‌ بعضی دیگر بعد از ظهر و برخی دیگر باید ظهر کمی بخوابند و بعد از بیدار شدن می توانند بهتر تکالیفشان را انجام دهند؛ این موضوع را شما به خوبی می دانید؛ پس بهترین زمان را انتخاب کنید.

لیست تکالیفی را که فرزندتان باید هر روز انجام دهد، ببینید و بعد از انجام تکالیف، لیست آن را کنترل کنید تا کاری فراموش نشده باشد. بهتر است تکالیف را در مکانی انجام دهد که تلویزیون و عواملی که حواس او را پرت می کنند، آنجا نباشند؛‌ هنگامی که او درحال انجام تکالیفش است، در کنار او با تلفن صحبت نکنید. اگر عادت به مطالعه دارید و کارتان به گونه ای است که باید مطالبی را در منزل بنویسید و یا در کامپیوتر جست و جو کنید، این کار را زمانی انجام دهید که فرزندتان نیز باید تکالیفش را انجام دهد. با این کار او نیز تشویق می شود. به او حق دهید در شرایطی که همه در حال تماشای تلویزیون، تفریح و خوردن هستند، تنها در گوشه ای نشستن و مشق نوشتن یا درس خواندن واقعا دشوار و عذاب آور است. اگر فرزندتان به کمک شما نیاز دارد، به او کمک کنید و به سرعت از اینکه از شما کمک خواسته است، عصبانی نشوید؛‌ کمی صبور باشید.

زمانی که تکالیفش را به پایان رساند، آن ها را کنترل کنید و اگر آن ها را به خوبی انجام داده بود، تشویقش کنید تا انرژی بگیرد و روزهای بعد نیز تکالیفش را به درستی انجام دهد. تشویق شما می تواند خیلی کوچک باشد اما برای فرزندتان بسیار ارزشمند است؛‌ برای مثال، به او اجازه دهید کمی بیشتر تلویزیون تماشا کند و یا در آماده کردن غذا به شما کمک کند و یا حتی می توانید شکلاتی به او هدیه بدهید.

اگر متوجه شدید که فرزندتان دائما در انجام تکالیفش مشکل دارد، با معلمش مشورت کنید تا با کمک او دریابید که ریشه اصلی مشکل او در کجاست. برای فرزندتان نمونه خوبی باشید؛ در حضور او مطالعه کنید، با هم به فروشگاه بروید و با کمک هم عناوین روی بسته ها را بخوانید تا او متوجه اهمیت خواندن و نوشتن شود و تلاش کند که بهتر بخواند و بنویسد.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *