چگونه یک کودک دلبسته ایمن داشته باشیم؟

چگونه یک کودک دلبسته ایمن داشته باشیم؟

چگونه یک کودک دلبسته ایمن داشته باشیم؟

نکات ساده و کاربردی برای رشد اعتماد هیجانی

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

بعنوان یک والد، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کودکتان انجام دهید کمک به او برای رشد چیزی است که به عنوان «سبک دلبستگی» شناخته می شود.
داشتن سبکی ایمن به ایجاد و حفظ روابطی آسانتر در طول زندگی فرد میانجامد. این بدین علت است که افراد دارای سبک ایمن به «چهره های دلبستگی شان» (والدین، معلم، یا شریک عشقی) اعتماد دارند که در زمان نیاز حمایت شان خواهند کرد. کودک ایمن احساس قدرت و توانمندی برای اکتشاف جهان می کند زیرا می داند زمانی که نیاز به بازگشت نزد مامان/بابا (یا شریک ارتباطی آینده شان دارند)، آن شخص با آغوشی باز منتظرش خواهد بود.

چگونه یک کودک دلبسته ایمن داشته باشیم؟

نکات ساده و کاربردی زیر را برای رشد یک کودک دلبسته ایمن چک کنید:
* کمک به کودک برای ایجاد سبک ایمن مربوط به فرزند خودتان است نه کودکی نوعی. قضیه بیشتر مربوط به پاسخگویی به نشانگان شان است. پایه ای ترین سطح، پاسخگویی به نشانگان جسمی شان است. به کودک تان کمک کنید تا بتواند به درستی تشخیص دهد چه زمانی گرسنه، خسته و … است.
* مطمئن شوید کودکتان می داند به هنگام ترس یا نیاز به اشتراک هیجانی مثبت، می تواند توجهتان را داشته باشد. دومی بسیار مهم است. حمایت هیجانی تنها زمانی که چیز اشتباهی رخ می دهد معنا ندارد. پاسخگویی به هیجانات مثبت کودکان نیز به همین اندازه مهم است.
از تماس چشمی بعنوان راهی برای برقراری ارتباط با کودکتان استفاده کنید.
* بعد از بازه ی جدایی، بهوشیارانه به کودکتان بپیوندید، زمانی که کاری را بدون حضور او انجام داده اید. به زمانی که ارتباطتان قطع شده، توجه کنید. برای مثال، اگر بیرون از خانه کار می کنید، توجه کنید که کودکتان به چه میزان زمان برای گذراندن با شما نیاز دارد، پیش از آنکه درست کردن شام را شروع کنید یا حواستان با فعالیت های دیگر پرت شود. این زمان ممکن است از روزی به روز دیگر متفاوت باشد.
* اگر اشتباه کردید، عذرخواهی کنید، اما نه افراطی. سبک دلبستگی اساسا در مورد اعتماد است. در نظر داشته باشید که چقدر عذرخواهی های اصیل و از ته دل، اعتماد را در روابط بزرگسالان ارتقا می دهد. عذرخواهی نشان می دهد که فرد مقابل نسبت به احساسات شما حساس و مراقبتان است. ایجاد اعتماد و دلبستگی ایمن اصلا به معنای آن نیست که بعنوان والد اشتباه نکنیم. بلکه به معنای ترمیم اعتماد زمانی است که اشتباهی را انجام داده اید.
* زمانی که کودکتان دنبالتان نیست، پنهان نشوید. پیش بینی پذیر باشید. اگر کودکتان به طور طبعا مضطرب است، روتین ها به او کمک می کند که بداند چه انتظاری داشته باشد. برای مثال، روتین های فرزندپروری و احوالپرسی، یا روتین هایی در مورد ماندن در خانه مادربزرگ.
* اگرچه کودکان دارای سبک اجتنابی به زمانی که والدشان ترکشان می کند توجهی نمی کنند اما مطالعه روانشناختی شان نشانگر داستانی متفاوت است. ازآنجا که کودک متوجه رفتن شما می شود حتی اگر به شدت خوداتکا به نظر برسد، پریشانی اش ممکن است مشهود نباشد اما این به معنای این نیست که اصلا مضطرب و آشفته نشده است.

چگونه یک کودک دلبسته ایمن داشته باشیم؟

* بچه هایی که مضطرب و خجالتی اند ممکن است به هنگام ترس نتوانند به والدین نیازشان به حمایت شدن را ابراز کنند. برای مثال، ممکن است بترسند به والدین در مورد نیازشان به دستشویی رفتن حرفی بزنند یا اینکه نوشیدنی شان را ریخته اند و نیاز به کمک دارند تا تمیزش کنند. متناسب با طبیعت کودکتان رفتار کنید تا بداند که می تواند به شما رجوع کند زمانی که بهتان نیاز دارد و اینکه عصبانیت لحظه ای شما روی این مسئله تاثیری ندارد.
مزاج و خلق کودک در نوع دلبستگی که ایجاد می کند نقش مهمی دارد. اگر کودکتان طبعا مضطرب است، ممکن است به کمک بیشتری از جانب شما برای درک اضطرابش نیاز داشته باشد، در این صورت او با اطمینان بیشتری اکتشاف خواهد کرد.
خیالتان راحت باشد، کافی است اندکی توجه کنید. دلبستگی ایمن شایع ترین سبک دلبستگی است

نویسنده: آلیس بویز

مترجم: منصوره اسدی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *