لزوم آشنايي با احساسات

لزوم آشنايي با احساسات

لزوم آشنايي با احساسات

#تربيت_جنسي_كودك

كودكان سراسر احساس هستند، اما خيلي زود ياد مي گيرند كه تمامي احساسات مطلوب نيستند يا از طرف بزرگترها جدي گرفته نمي شوند. كودك با خود مي گويد آيا من اجازه دارم همان چيزي را كه واقعا حس مي كنم از خود نشان بدهم؟ مثلا وقتي از تاريكي مي ترسم باز هم احساس من درست و واقعي است؟ حتي اگر مادر بگويد كه قيافه ات را اينطور نكن . . .
گاهي پيش مي آيد كه منكر احساسات كودك مي شويم مثلا وقتي كودك زخمي مي شود و گريه مي كند مادر مي گويد اصلا هم درد ندارد . . . كودك با اين رفتار ساده ياد مي گيرد كه برخي احساسات ممنوع هستند و تاثير شديد اين مساله “#عدم_اطمينان_به_خويشتن” است. متاسفانه كودكاني كه نسبت به احساسات خود نامطمئن هستند #مراقبت از خود را نيز از كف مي دهند.
*به احساسات فرزندان خود #احترام بگذاريد. احساسات شخصي هميشه درست و مهم هستند. عزم و اراده فرزندتان را تقويت كنيد تا اجازه ندهد آن چه را كه از آن بيزار است، به او بقبولانند. فرزندتان را تشويق كنيد تا احساساتش را بروز دهد.

لزوم آشنايي با احساسات

*براي فرزندتان از دوران كودكي خود تعريف كنيد حتي از موقعيت هاي ناخوشايند و نامطلوب آن دوران صحبت كنيد و بگوييد در آن شرايط چه احساسي داشتيد.
*اگر فرزندتان از يك تجربه براي شما حرف زد، از او بپرسيد كه در آن موقعيت چه احساسي داشته است؟ فقط در اين صورت است كه او مي تواند راه درست بيان احساساتش را بيابد.
همچنين ما اطمينان از احساسات را مي توانيم با روش هاي بازي نيز ايجاد كنيم. كودكان در جريان بازي و گفتگو با گستره وسيعي از احساسات و مسايل مربوط به آنها آشنا مي شوند و نحوه برخورد مناسب با احساساتشان را بهتر مي آموزند.
*اگر كودكان احساسات تهديد كننده، مبهم و سركوب شده خود را به زبان بياورند و حس كنند كه ديگران آنها را درك مي كنند تاثير حزن آور اين احساسات به حداقل مي رسد.
ادامه دارد…

نويسنده: #مريم_رضايي
#مشاور_كودك_خانواده
#دكتري_مشاوره

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *