آموزش مهمانی رفتن و رعایت آداب معاشرت به کودکان

آموزش مهمانی رفتن و رعایت آداب معاشرت  به کودکان

کودکان نمی دانند در میهمانی ها باید چگونه رفتار کنند؛‌ چون در این زمینه تجربه کافی ندارند. هیچ کس به دلیل گستاخی و بی ادبی فرزندتان، به طور مستقیم از شما انتقاد نمی کند و یا حداقل به ندرت چنین اتفاقی رخ می دهد؛‌ ولی در غیاب شما از نحوه رفتار و بی توجهی تان نسبت به فرزندتان گله می کنند؛‌ درواقع بی توجهی شما نسبت به رفتارهای نادرست فرزندتان ممکن است در خانه خودتان قابل قبول باشد؛‌ هرچند که اگر می خواهید فرزندتان در حضور دیگران و مهمانی ها رفتار درست و مودبانه ای داشته باشد، باید به او بیاموزید در همه جا مودب باشد؛‌ چون درک تفاوت رفتاری در منزل خود و دیگری برای کودکان دشوار است. به یاد داشه باشید دیگران هنگامی که رفتار بدی از فرزندتان می بینند، از شما گله مند می شوند، نه از فرزندتان.آموزش مهمانی رفتن و رعایت آداب معاشرت به کودکان

والدین باید درک درستی از حساسیت ها، فشارهای روانی و رنجش های فرزندشان داشته باشند تا بتوانند برنامه تربیتی خود را به درستی اجرا کنند. شاید بدرفتاری های فرزند شما در منزل دیگران به این دلیل است که او آنجا احساس خوبی ندارد و با این روش می خواهد اعتراض خود را نشان دهد.آموزش مهمانی رفتن و رعایت آداب معاشرت به کودکان

تعیین حدود به کودکان کمک می کند که بدانند هر چیزی در این جهان نظم و حدو حدودی دارد. وقتی به فرزندتان بیاموزید که دیگران چه انتظاری از او دارند، رفتاری پسندیده تر از خود نشان می دهد. جدا از نکاتی که ذکر کردیم به نکته های کلیدی دیگری اشاره می کنیم که رعایت آن ها می تواند به شما در تربیت فرزندتان بسیار کمک کند:‌

ـ کودکان زیر یک سال معمولا پر جنب و جوشند و وسایل را به هم می ریزند؛‌ ولی شما می توانید فرزندتان را در یک کالسکه قرار دهید، برایش وسایل بازی مناسبی تهیه کنید تا سرگرم شود و حتما زمانی که راه می رود، دقت کنید که دستانش تمیر باشد.

ـ هرگز به او اجازه ندهید روی مبل ها بالا و پایین بپرد؛‌ به خصوص وقتی کفش به پا دارد؛‌ چون  این رفتار، هر صاحب خانه ای را به شدت ناراحت می کند. حتما خودتان نیز چنین حسی را تجربه کرده اید.

ـ به فرزندتان بیاموزید از واژگان مودبانه ای همچون «لطفا»، «متشکرم» و «قابلی ندارد»‌ استفاده کند و هنگامی که شما به تقاضاهای او پاسخ منفی می دهید، بیهوده اصرار نکنید. باید این اصول را در خانه نیز رعایت کنید تا برای فرزندتان تبدیل به یک عادت شود.

ـ گاهی اوقات کودک در منزل دیگران شلوغ می کند تا توجه شما را به خود جلب کند. کودکان در فضای مهمانی که شاید به شما بسیار خوش بگذرد، خسته و کلافه می شوند و بعد برای رفع خستگی رفتارهای عجیب و غریبی می کنند؛‌ پس باید گاهی آن ها را برای قدم زدن به خارج از خانه ببرید یا به آن ها بیشتر توجه کنید تا بازدیدهای خانوادگی آن ها را خسته نکند.

ـ سعی کنید آنچه را که باعث خجالت شما در حضور دیگران می شود، تحمل کنید و هرگز با دیگران درباره فرزند خود صحبت نکنید و بهتر است مستقیما با فرزند خود صحبت کنید و به او بگویید که چه انتظاری از او دارید.

ـ هیچ گاه از واژه «‌نمی توانم»‌ استفاده نکنید:‌ زیرا او تشویق می شود درباره خواسته اش اصرار کند. به او بگویید اجازه نداری فلان کار را انجام دهی.

ـ هیچ گاه یک ملاقات را به یک دعوا و نزاع خانوادگی تبدیل نکنید. و از اینکه به شما یا فرزندتان انتقادی شده است،‌ ناراحت نشوید.

ـ اگر شما در اجرای یک برنامه تربیتی مقاومت کنید و در هر شرایطی آن را ادامه دهید. فرزندتان به اهمیت موضوع و نیز جدی بودن شما پی خواهد برد و پس از مدتی با یک اشاره کوتاه، منظور شما را خواهد فهمید.

ـ با فرزند خود در خانه و محیط بیرون، رفتاری یکسان داشته باشید؛‌ چون رفتار دوگانه در خلوت و نیز در حضور دیگران، باعث سردرگمی فرزندتان می شود و حد و مرزها را درهم می ریزد.

، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *