افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

غمزدگی زایمانی یا افسردگی پس از زایمان را چه مقدار می شناسیم؟

در دوره بعد از زایمان ممکن است احساسات متعارض حاصل شود .دوره طولانی بارداری به انتها رسیده و با خود نوعی احساس تسکین به ارمغان می آورد . اگر نوزاد خواسته شده و سالم باشد ، خانواده سرخوشی و شادمانی شدیدی احساس می کند . ولی از سوی دیگر ، معمولا ، ظرف سه روز اول پس از زایمان مادر ممکن است به درجات متفاوتی از افسردگی دچار شود ، که ویژگی آن عبارتند از احساس غم ، دوره های گریه ، خلق افسرده ، بی خوابی ، تحریک پذیری و خستگی که معمولا کمتر از دو هفته طول می کشد . اغلب ، حمایت خانواده بهترین درمان این حالت است .
در صورتی که افسردگی با فقدان علاقه به نوزاد ، افکار خود کشی یا خشونت گرایی ، توهمات ، یا رفتارهای نامانوس همراه باشد ، نابهنجار به شمار می آید که در این مورد درمان لازم است . احتمال بروز افسردگی شدید در زنانی که قبل از بارداری به بیماری روانی مبتلا بوده اند ، بیشتر است .
علل متعددی سبب شکوفایی افسردگی پس از زایمان می شوند ، ممکن است کادر در دورهای که مضطربانه در انتظار تولد طفل خود بوده ، تحت فشار روانی شدیدی قرار گرفته علاوه بر آن زایمان خود نیز فشار جسمی قابل توجهی بر بدن زن وارد می کند ، که جبران آن به یک دوره استراحت و تجدید قوا نیاز دارد . کاهش سریع سطح استروژن و پروژسترون بعد از وضع حمل نیز ممکن است تاثیری افسرده کننده و آشفته ساز بر مادر داشته باشد . البته تحقیقات نشان داده که کاهش فعالیت تیروئید پس از وضع حمل نیز با افسرگی پس زایمانی در ارتباط است.
پس از بازگشت به خانه، اگر زن کمک چندانی از شریک زندگی خود دریافت نکند ، یا اگر شیرخوار یا فرزندان دیگر در منزل فشار زیادی به او وارد کنند ، ممکن است بر اثر فقدان خواب کافی یا فشار شدید جسمی و عاطفی از پا بیفتد .از سوی دیگر ، برخی از زنان پس از زایمان خیلی زود به کار بیرون از منزل باز می گردند که این خود بر مشکلات وی می افزاید .
افسردگی در زنان متعلق به خانواده های تک والدی و خانواده های ناتنی در مقایسه با خانواده های زیست شناختی ،به طور چشمگیری بالاتر است . این افزایش افسردگی ناشی از چند عامل است ، در خانواده های ناتنی ، زنان اغلب چندین رابطه شکست خورده را پشت سر نهاده و زندگی مشترک فعلی آنها نیز معمولا جنبه غیر رسمی دارد ضمن اینکه این زنان و زنان مجرد از حمایت اجتماعی نابسنده تری برخوردارند. پر جمعیت بودن خانواده نیز از آنجا که همراه با محدود شدن منابع مالی و توان جسمی مادر است درافزیش استرس و فشار بر مادر بی تاثیر نیست.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *