بهداشت غذای کودک

بهداشت غذای کودک

بهداشت غذای کودک

رعایت اصول بهداشتی در تهیه ونگهداری غذای کودک :
دستگاه گوارش کودک بسیار حساس است وبا کوچکترین آلودگی ، ممکن است دچار اسهال شود ودر نتیجه ، در معرض خطر سوء تغذیه قرار گیرد . بنابراین باید در هنگام تهیه ونگهداری ودادن غذا به شیرخوار اصول بهداشتی را کاملا” مراعات نمود .

اصل اول بهداشت غذای کودک :دستها را قبل وبعد از تهیه غذا وقبل از غذا دادن
به کودک بشویید . قبل از آماده کردن غذا وبعد از پایان کار باید دست ها بدقت شسته شوند بخصوص هربار کهنه کودک را عوض می کنید ، حتما” باید دستها را با آب صابون کاملا” بشویید اگر در دستهای خود زخم یا عفونتی دارید قبل از تهیه غذا ، محل زخم را ببندید . قبل از عذا دادن به کودک ، دستهای خود وکودکتان را بشویید .
اصل دوم بهداشت غذای کودک : محل تهیه وپخت عذا را تمیز نگهدارید .
چون غذاها به آسانی آلوده می شوند ودر این صورت می توانند منبع رشد وانتقال میکروب باشند بنابراین تمام قسمتهای مورد استفاده در هنگام تهیه غذا باید دقیقا” شسته وتمیز نگهدای شود . پاچه هایی که برای تمیز کردن آشپزخانه استفاده می کنید ، باید مرتب شسته و یا عوض شوند . از پارچه هایی که برای تمیز کردن آشپزخانه استفاده می کنید برای خشک کردن یا تمیز کردن ظروف استفاده نکنید .
اصل سوم بهداشت غذای کودک : غذای کودک باید کاملا” پخته شود .
حرارت موجب از بین رفتن میکروبهای بیماریزا می شوند ودر نتیجه آلودگی احتمالی مواد غذایی در اثر پخت از بین می رود . توجه داشته باشید که مواد غذایی باید کاملا” پخته شود . بخصوص ، مواد گوشتی را ابتدا به قطعات کوچک تقسیم کرده یا چرخ کنید وسپس کاملا” بپزید .
اصل چهارم بهداشت غذای کودک : بلافاصله پس از پخت ، غذا را مصرف کنید .
در صورت امکان بهتر است که غذای کودک را در هر وعده ، تازه تهیه کنید تا مجبور نشوید آنرا برای وعده های بعد نگهدارید . سعی کنید زمان غذا دادن به کودک را طوری تنظیم کنید که فاصله بین زمان پخته شدن غذا ودادن آن به کودک طولانی نباشد . چون در فاصله ای که غذا سرد می شود احتمال دارد میکروبها در غذا شروع به رشد وتکثیر کنند .

بهداشت غذای کودک

اصل پنجم غذای کودک : غذاهای پخته شده را درست نگهداری کنید .
بطور کلی بهتر است غذای کودک تازه باشد . در صورتی که مجبور هستید غذا را برای دو وعده یا بیشتر تهیه کنید ، باید غذای اضافی را بلافاصله پس از پخت ، خنک کرده ودر ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید . گذاشتن غذا در دمای اتاق ویا آشپزخانه به مدت طولانی باعث فاسد شدن غذا می شود .
اصل ششم بهداشت غذای کودک : غذای نگهداری شده را فبل از مصرف دوباره ، کاملا” حرارت دهید .
قبل از مصرف دوباره غذاهای نگهداری شده ،بسته به نوع غذا آنرا داغ کرده ویا بجوشانید . با این کار ، در صورت آلودگی غذا در هنگام نگهداری ، میکروبهای آن از بین می رود . توجه داشته باشید که غذای باقیمانده را بیش از یک بار داغ نکنید چون ارزش غذایی آن کم می شود .
اصل هفتم بهداشت غذای کودک : غذاهای خام وپخته را جدا از هم نگهداری کنید .
احتمال آلودگی غذاهای خام بسبت به غذاهای پخته بیشتر است . بنابراین ، توجه داشته باشید که چه در آشپزخانه وچه در داخل یخجال ، باید مواد غذایی خام وپخته را جدا از یکدیگر نگهداری کنید . لوازمی مانند چاقو وتخته را که برای برای غذاهای خام به کار می برید باید تمیز بشویید وبعد برای خرد کردن سایر مواد غذایی استفاده کنید . مثلا” چاقو یی که مرغ خام را قطعه فطعه کرده اید آلوده است ، اگر با این چاقو مرغ پخته شده را خرد کنید ویا برای تهیه سالاد از ْآن استفاده کنید باعث آلودگی به مرغ پخته وسالاد می شوید . پس باید اول چاقو راکاملا” تمیز بشوئید ومجددا” استفاده کنید .
اصل هشتم بهداشت غذای کودک : غذاها را از دسترس حشرات ، جوندگان ودیگر حیوانات دور نگهدارید .
چون حیوانات ناقل میکروبهای بیماریزا هستند ، بنابراین غذا را حتما” در ظروف درب دار ودور از دسترس حیوانات وحشرات نگهداری کنید .
اصل نهم بهداشت غذای کودک: از آب پاکیزه وسالم استفاده کنید .
وجود آب پاکیزه وسالم برای نوشیدن مهم است ، برای تهیه غذا هم اهمیت دارد . اگر احتمال آلودگی آب وجود دارد ، قبل از اضافه آب به غذا ، آنرا بجوشانید . در مورد آبی که برای تهیه غذای کودک استفاده می کنید ، بسیار دقت کنید . بخصوص ، کودکان زیر یکسال نسبت به آلودگی حساس وآسیب پذیر هستند و سریعا” در معرض ابتلا به بیماریهای اسهالی قرار می گیرند
اصل دهم بهداشت غذای کودک : حتی الامکان از شیر وفرآورده های لبنی پاستوریزه استفاده کنید .
به جای استفاده از ماست وبستنی غیر پاستوریزه ، به کودک خود ماست ویا بستنی پاستوریزه بدهید واگر ماست پاستوریزه در دسترس ندارید ، برای تهیه ماست حتما” شیر را کاملا” بجوشانید

واحد مرکزی خبر

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *