تغذيه كودک در زمان بيماری

تغذيه كودک در زمان بيماری

تغذيه كودک در زمان بيماری

در دوران بيماري كودك بي اشتها، بهانه گير و خسته است، اگر مادر به تغذيه او بي توجهي كند او دچار مشكلات ديگري هم شده و درمان او سخت و طولاني مي شود. مادران بايد در اين دوران توجه داشته باشند كه نياز كودك بيمار به مواد غذايي افزايش مي يابد . در دوران بيماري براي اينكه بدن بتواند با عوامل بيماري زا مقابله كند نياز به انرژي و مواد معدني دارد كه بايد از طريق غذا تأمين شود. اگر به شخص بيمار غذا داده نشود بدن او ضعيف شده و نمي تواند در مقابل عوامل بيماري زا مقاومت كند. در اين صورت بيماري او شديدتر مي شود و ديرتر بهبود پيدا مي كند.  در طول دوران بيماري اگر غذاي كافي مصرف نشود چربي ذخيره در بدن براي توليد انرژي مصرف مي شود و عضلات تحليل مي رود و درنتيجه وزن كمتر مي شود.

اتلاف بيشتر مواد غذايي از بدن كودك

اگر بيماري با علائمي مثل اسهال، استفراغ يا تب همراه باشد در هر سه حالت مواد غذايي بدن از دست مي رود، در تب نيز با افزايش حرارت بدن انرژي بيش از حالت عادي مصرف مي شود.

دريافت مواد غذايي كم مي شود

معمولاً در دوران بيماري به ويژه كودك بيمار به شدت بي اشتها مي شود. اگر زخم در دهان يا گلو داشته باشد اگر در اثر سرماخوردگي و گرفتگي بيني براي نفس كشيدن مشكل داشته باشد، غذا خوردن براي كودك سخت مي شود. در دوران بيماري از يك طرف نياز كودك به مواد غذايي افزايش مي يابد چون مي خواهد با عامل خارجي مقابله كند و همزمان دريافت غذا به دليل بي اشتهايي كم مي شود و از طرف ديگر از طريق تب، درمان، استفراغ، اتلاف غذا و انرژي هم پيش مي آيد. همه اين عوامل دست به دست هم مي دهند و وزن كودك كم مي شود اين آغازي است براي توقف و يا تأخير رشد كودك كه با پايش رشد و توجه به روند منصفي رشد كودك مي توان آن را ديد. در اين حالت مادران بايد تا حد امكان به كودك غذا بدهند چون باعث مي شود وزن او كم نشود و يا وزن كمتري را از دست بدهد و روند بهبودي او سريعتر شود.

تغذيه كودک در زمان بيماری

روشهاي غذا دادن به كودك

قبل از غذا دادن به كودك دست و صورتش را بشويد تا احساس آرامش كند. غذا دادن به كودك بيمار مشكل و خسته كننده است و بايد سعي كنيد با صبر و حوصله زيادي به كودك غذا بدهيددر طول بيماري كودك را به خوردن غذا تشويق كنيد.حتي اگر مقدار كمي غذا بخورد بهتر از آن است كه چيزي نخورد.  درحالتي كه كودك خواب آلود است به او غذا ندهيد.  از غذاهايي كه در حالت سلامت، كودك به آنها علاقه بيشتري دارد به او بدهيد.  غذاهاي نرم مثل سوپ، فرني و پوره به او بدهيد.  براي نرم كردن غذا از شير يا روغن مايع استفاده كنيد. كودك را مجبور به خوردن غذا نكنيد چون باعث تهوع در او مي شود. در صورت گرفتگي بيني قبل از دادن غذا به او بيني اش را تميز كنيد. به كودك بيشتر از قبل غذا بدهيد و دفعات وعده غذايي را زياد كنيد. اگر كودك تب دارد وقتي تب او پايين آمد، به او غذا بدهيد.

روش تغذيه كودك اسهالي

در صورتيكه شيرخوار اسهالي شده دفعات شيردهي را زياد كنيد.

غذاهاي آبي و سوپ به كودك بدهيد.

براي جبران آب از دست رفته مايعاتي مثل دوغ، او.آر.اس و لعاب برنج و … بدهيد.

علاوه بر غذاهاي آبكي كته و گوشت ماهيچه، مرغ به او بدهيد.

موز، اسفناج … را كه داراي پتاسيم هستند به كودك بدهيد.

از دادن نوشابه و آب ميوه صنعتي به كودك اسهالي خودداري كنيد.

بايد توجه داشت كه كودكان مبتلا به اسهال به علت دفعات اجابت مزاج آب بدنشان به همراه سديم و پتاسيم را از دست مي دهند براي جلوگيري از خطر كم آبي و مرگ در آنان بايد غذايشان بيشتر شود تا سريعتر بهبود يابند.

تغذيه كودک در زمان بيماری

تغذيه كودكي كه استفراغ مي كند

درصورتي كه كودك تهوع دارد دادن غذا را تا چند ساعت قطع كنيد ولي هر ۱۰ دقيقه ۲-۳ قاشق به او مايعات سرد بدهيد.بعد از اينكه چند ساعت از قطع شدن استفراغ در او گذشت ۶-۸ قاشق غذا شير يا پوره رقيق به او بدهيد. اگر بعد از شير يا پوره استفراغ نكرد بعد از دو ساعت به همان ميزان به او شير يا پوره بدهيد.

تغذيه دوران نقاهت

در دوران نقاهت برخلاف زمان بيماري كودك اشتهاي بهتر و بيشتري دارد.در اين زمان بايد مادران براي جبران وزن از دست رفته كودك در دوران بيماري به او غذاي بيشتر بخورانند.

وعده هاي غذايي را بيشتر كنند.

 در هر وعده غذاي بيشتري به او بدهند.

غذايش را مقوي تر كنند.

منبع: سایت ایران مانیا

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *