تغییر رفتار کودک (والدین الگوی کودکان) – بخش ششم

تغییر رفتار کودک (والدین الگوی کودکان) – بخش ششم

تغییر رفتار کودک (والدین الگوی کودکان) – بخش ششم

دنیای کودکان دنیای پیچیده ای نیست امّا قانون های خاص خودش را دارد.  بچه ها بیشترین میزان یادگیری را از طریق مشاهده ی رفتار سایرین دارند نه براساس صحبت های ان ها .

اگه کودک شما یک خرگوش دارد احتمال کمتری که برای خوردن سبزیجات مثل هویج و کلم با کودکان دیگر سر میز شام دعوا داشته باشید اگر شما به عنوان ی والد گوشت نخورید یا هنگام خوردن سوپ قیافه خود را  کج و کوله کنید احتمال اینکه کودک شما همین الگوی غذایی و حتی بدتر از ان را نشان دهد خیلی زیاد است.  پس قانونی را برای کودک بگزارید که هم شما هم همسرتان به ان عمل می کنید وگرنه ممکن است کودک هیچوقت ان رفتار را کاملاً درست انجام ندهد. بعضی رفتارها بر اساس سن متفاوت است . امّا چقدر از این رفتار هایی که قراراست  شما به کودک یاد میدهید معقول است .  شما می خواهید کودک  سلام کند، خجالتی نباشد، با همسالان خود بازی کند ولی پرخاش نکند، آداب غذا خوردن را بلد باشد، مسواک بزند، شما انتظار ندارید که کودک سر کارمندهایش داد نزند پس رفتارهایی که شما از کودک توقع دارید درواقع الگوی رفتاری سالمی که یک انسان باید داشته باشد فارغ از هر سنی که کودک داشته باشه.

تغییر رفتار کودک (والدین الگوی کودکان) – بخش ششم

کودک به محض اینکه بتواند درست حرف بزند کم کم باید بیاموزد با بقیه چطور تعامل برقرار کند . نباید اینگونه باشد که وقتی به منزل خانواده ی همسرتان میروید مثلا با خواهر همسرتان احوالپرسی خوبی نکنید، گرم نباشد، مهربان نباشد ولی با خواهر خودتان به شدت گرم و با محبت صحبت کنید . کودک متوجه این تفاوت ها میشود دقت کنید که کودک متوجه تفاوت بین تعامل با فرد صمیمی و غریبه را از هم دیگه تشخیص میدهد غریبه را کم میبیند خاله و عمو و دایی رو خیلی میبیند پس الگوی اصلی ان تعامل که بین والدین و افرادی که بیشتر آنها را میبیند برقرار میشود. یک نکته ی مهم هم زمانی است که بین والدین تفاوت وجود دارد ممکن است  پدر یا مادر خانواده وقتی که عصبانی میشوند فحاشی کنند.  این رفتار قطعا اشتباه است و باید سعی کنند کودک این رفتار را نبیند امّا اگه همسرتان اصرار به ادامه ی این رفتارش دارد و شما نمیتونید به تغییر این رفتار کمک کنید هیچ وقت این جمله را به کودک نگویید که عزیزم عصبانی شدن طبیعی است،‌ همه ی آدم ها عصبانی میشوند. امّا شما نباید وقتی عصبانی هستید رفتار بدی انجام بدید مثل بابا یا مامان یا اینطوری بگوید که ببین بابات یا مامانت عصبانی میشود. فحش میدهد هیچکسی دوستش ندارد تو هم اگه اینکار را  بکنی هیچکسی دوستت ندارد با این دوتا جمله یا انواع این جمله ها تعامل بچه با اون والد به شدت آسیب می بیند.

نویسنده: منا سمیعی سنجانی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *