جلوگيري از خفگي كودكان يك ساله و بزرگتر ، به صورت اورژانسي

جلوگيري از خفگي كودكان يك ساله و بزرگتر ، به صورت اورژانسي

جلوگيري از خفگي كودكان يك ساله و بزرگتر ، به صورت اورژانسي

Cardiopulmonaryresuscitation(CPR به معني احياي قلبي-ريوي است و شامل مجموعه اقدامات اوليه اي مي شود كه در شرايط اورژانس بايد براي شخص مصدوم صورت بگيرد تا بتوان در مراحل بعد اقدامات اختصاصي پزشكي را برايش انجام داد.

بهترين راه براي حفظ آمادگي اورژانسي، گذراندن دوره­ CPR است. اگر مراحل مانور هايمليخ و CPR را مرور و تمرين كنيد، ملكه ذهنتان خواهند شد و در وضعيت اورژانسي به سرعت و بدون هيچ مشكلي مي توانيد آنها را اجرا كنيد.با گذراندن كلاس CPRاطفال ياد مي­گيريد كه خودتان به تنهايي بسياري از وضعيت­هاي اورژانسي را مديريت كنيد.

 اگر قبلاً كلاس CPR نوزادان را گذرانده ­ايد، شايد وقت آن باشد كه همزمان با يك سالگي فرزندتان به دوره­ يادآوري برويد: مراحل مانور هايمليخ و CPR براي كودكان بالاي يك سال متفاوت است. در كلاس، با تمرين اين قبيل تكنيك­هاي احيا (مانند هايمليخ، فشردن سينه، و …) تجربه كسب مي­كنيد. مطالعات مختلف نشان داده ­اند كه افراد هر چه بيشتر تمرين مي­كنند، در هنگام وضعيت اورژانسي واقعي اعتماد به نفس بيشتري دارند. با پيدا كردن يك كلاس CPR و آموزش بامانكن تمريني يا آموزش­هاي درون خانه از طريق DVD و استفاده از دستورالعمل­ هاي مربوط به وضعيت اورژانسي خفگي و يا با مرور مراحل CPR ميتوانيد اطلاعات خود را به روز كنيد.

 اگر نشانه­ هاي خفگي را در كودك­تان مشاهده كرديد و متوجه شديد كودك نمي­تواند سرفه كند يا نفس بكشد، فوراً مراحل زير را انجام دهيد:

جلوگيري از خفگي كودكان يك ساله و بزرگتر ، به صورت اورژانسي

1.    ابتدا سريع با كف دست پنج بار بين شانه­ هاي او ضربه بزنيد.

2.    سپس فشارهاي شكمي(هايمليخ) را به تعدادپنج بار آغاز كنيد. مانور هايمليخ در كودكان بالاي يك سال به صورت زير است:

o پشت كودك خود بايستيد يا زانو بزنيد و بازوهايتان را طوري دور او بپيچيد كه دستان شما جلوي سينه­ اش باشند.

o يك دست­تان را مشت كنيد(بايد شست را روي ديگر انگشتان مشت كنيد) و به آرامي بالاي ناف كودك ،درست زير جناغ بگذاريد.

o مشت­تان را با دست ديگرتان بگيريد و به سرعت شكم كودك را به داخل و خارج فشار دهيد تا شيء به بيرون انداخته شود(نسبت به افراد بالغ يا كودكاني كه سن بيشتري دارند،اينجا بايد از نيروي كمتري استفاده كنيد).

3.    ضربه ­هاي آرام به پشت و فشارهاي شكمي را ادامه دهيد تا شيء بيرون بيايد و كودك بتواند نفس بكشد،سرفه كند يا با شما حرف بزند.

4.    اگر كودك هشياري اش را از دست داده، CPR كودكان (پايين) را انجام دهيد.

 

CPR براي كودكان بالاي يك سال

1. ببينيد كه آيا فرزندتان عكس­ العملي نشان مي­دهديا نه.اسمش را صدا كنيد، به كف پايش ضربه بزنيد يا به آرامي شانه ­اش را تكان دهيد. اگر پاسخ داد CPR را آغاز نكنيد. در غير اين صورت،بعداز بررسي دقيق دهانش و جستجوي جسم خارجي مي­توانيد CPR را شروع كنيد. اگر شيئي را ديديد و توانستيد كه بدون خطر آن را با انگشت خود خارج كنيد، اين كار را انجام دهيد و CPR را آغاز كنيد. اگر شيئي نمي­بينيد CPR را آغاز كنيد.

جلوگيري از خفگي كودكان يك ساله و بزرگتر ، به صورت اورژانسي

2. اگر يك بزرگسال ديگر در كنار شماست بگوئيد با اورژانس تماس بگيرد.

3. سر كودك را طوري روي يك سطح صاف و محكم (نه روي تخت) قرار دهيد كه صورتش رو به بالا باشد و جلوي او بايستيد يا زانو بزنيد.

4. به آرامي سرش را به عقب بلغزانيد. پيشانيش را به سمت عقب هل دهيد و چانه­ اش را با قرار دادن انگشتان زير بخش استخواني چانه بالا بياوريد.

5. بررسي كنيد و ببينيد كه آيا فرزندتان نفس مي­كشد يا نه. حدود پنج ثانيه گوش­تان را نزديك دهان و بيني كودك قرار دهيد تا تنفسش را شنيده يا احساس كنيد.ببينيد آيا سينه­ اش بالا و پايين مي­رود يا نه.

6.دو بار به كودك تنفس بدهيد. اگر نفس نمي­كشد، بينيش را محكم بگيريد، دهان­تان را روي دهانش بگذاريد و به آرامي دو نفس به او بدهيد كه هر كدام از آنها يك ثانيه  طول بكشند.در هربار نفس دادن سينه­ اش را نگاه كنيد و ببينيد كه آيا بالا مي­آيد.

جلوگيري از خفگي كودكان يك ساله و بزرگتر ، به صورت اورژانسي

7.فشارهاي سينه را آغاز كنيد.به سرعت لباس­هاي بالا تنه­ اش را در آورده و كف يك دست را روي وسط سينه­ يعني بين نوك سينه­ ها بگذاريد. اگر سن كودكتان بيشتر است يا جثه­ اش بزرگتر است شايد نياز داشته باشيد كه دست ديگرتان را هم روي دست اول قرار دهيد. 30 بار به مدت 15 ثانيه سينه را فشار دهيد (يعني با سرعت دو فشار در هر ثانيه). به صورت مستقيم از بالا به پايين از عمق يك سوم سينه­ شروع كنيد و تا عمق يك دوم سينه­ اش را فشار دهيد. پس از هر فشار، آن قدر فشار را كم كنيد تا سينه به حالت طبيعي باز گردد.

8. فشارها و تنفس دادن­ ها را تكرار كنيد.سيكل دو تنفس و 30 فشار را تكرار كنيد (دو بار تنفس و 30 بار فشار معادل يك چرخه­ CPR هستند). هر بار راه هوا را براي تنفس دادن باز كنيد، دهان كودك را باز كنيد و به دنبال جسم خارجي بگرديد چون شايد از جاي خودش خارج شده باشد. اگر شيء را ديديد آن را با يك انگشت خارج كنيد و اگر نديديد دو تنفس و 30 بار فشار را ادامه دهيد. اگر تنها هستيد و كسي با اورژانس تماس نگرفته، بعد از پنج چرخه­ CPR خودتان با اورزانس تماس بگيريد.

9. دو بار تنفس و 30 فشار را ادامه دهيد تا كودك خودش تنفس را شروع كند و كمك از راه برسد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *