راههای آماده كردن كودكان برای ورود به سال اول دبستان

راههای آماده كردن كودكان برای ورود به سال اول دبستان

برخي از كودكان هنگام ورود به سال اول دبستان دچار مشكلاتي هم چون ناراحتي، بي قراري ، ترس از مدرسه و حتي بيزاري و تنفر از مدرسه مي شوند.ترس غير منطقي كودك از مدرسه به معني امتناع از مدرسه رفتن و يكي از نشانه هاي اضطراب جدايي از والدين، خانه، خانواده و بخصوص مادر و يا شرايطي است كه به آن وابسته شده است.
دلايل ترس كودك از مدرسه:

١- اضطراب جدايي: معمولا مادران بچه هايي كه دچار اضطراب جدايي هستند شخصيتي افراطي، مضطرب، بيش از حد حمايت كننده، مردد، حساس و عاطفي دارند كه اضطراب خود را با بيان افكار منفي و عمل خود به بچه ها منتقل مي كنند.
٢- يادگيري: ترس ويا امتناع از مدرسه بيش از آن كه علت شخصيتي، عاطفي داشته باشد ناشي از يادگيري است مادر يا پدري كه در ارتباط با كودكان خود مفاهيم ويا نكته هاي منفي از مدرسه، تنبيه و توبيخ ها و تجارب ناخوشايند خود را از دوران تحصيل بيان مي كنند و از آن ها مي خواهند كه مواظب رفتارهايشان باشند خواه ناخواه باعث ترس كودكشان از مدرسه مي شوند.

٣- وابستگي: اضطراب كودك گاهي به دليل وابستگي به مادر محيط خانه،خانواده و يا هر تكيه گاه و پناهگاه ديگر است.معمولا مادران سعي در وابسته كردن كودك به خود دارند و به واكنش هاي عاطفي او نسبت به ترك پاسخ ميدهند.براي پيشگيري از به وجود آمدن اين مشكلات و يا برطرف كردن آن و نيز آماده كردن كودك براي پذيرش شرايط جديد و مانوس شدن او با محيط دبستان موارد زير را مد نظر قرار دهيد.
دلايل ترس كودک را از بين ببريد:

* كم كردن وابستگي كودك:
سعي كنيد با استفاده از روش هاي مناسب ( مثل گذاشتن كودك در خانه اقوام به مدت يكي دو ساعت در روز به صورت پراكنده يا بردن او به پارك و همراه كردن او با كودكان همسن و سال خودش) به تدريج وابستگي كودك را به خود كم كنيد.

* ايجاد آمادگي ذهني در كودک :
o سعي كنيد قبل از شروع سال تحصيلي ذهن كودكتان را نسبت به مدرسه، معلم آماده كنيد.به طوري كه با تعريف و تمجيد واقعي و منطبق بر واقعيت از مدرسه و معلمان شور و اشتياق مدرسه رفتن را در كودك ايجاد نماييد.
o به او اطمينان دهيد معلمش مهربان است و او را حمايت خواهد كرد.
o خاطرات و تجارب مثبت ، شاد و جالب خود را با معلم هاي دوره ابتدايي با كودك خود در ميان بگذاريد.
o از معلم ها با القاب خوب وبا لبخند ياد كنيد.

ايجاد انگيزه:
· سعي كنيد با علاقه و اشتياق زياد در باره آنچه كه او در مدرسه خواهد آموخت مثل خواندن، نوشتن، حساب كردن، شمردن، نقاشي، ورزش كردن حرف بزنيد.

· با كتاب خواندن براي كودك و هديه دادن كتاب داستان به كودك علاقه او را به يادگيري خواندن و با سواد شدن افزايش دهيد.

· در روش هاي تربيتي خود به گونه اي عمل كنيد و به شيوه اي سخن بگوييد و با كساني رفت و آمد كنيد و الگوهايي ارائه دهيد كه ناخود آگاه براي كودك انگيزه يادگيري و رفتن به مدرسه ايجاد شود.

· از كم اهميت جلوه دادن ارزش تحصيل و كسب دانش حتي در قالب طنز و شوخي جدا خودداري كنيد. اگر بي دليل نگران ترس كودك خود از مدرسه باشيد در واقع اين ترس را به كودك خود القا كرده و به او مي فهمانيد كه مدرسه جاي ترسناكي است.از ترساندن كودك و ايجاد رعب و وحشت وترس از معلم (مثل اگر بچه خوبي نباشي به معلم مي گويم تو را در كلاس زنداني كند ) جدا خودداري كنيد.فرستادن كودك به پيش دبستاني و مهد كودك: معمولا بچه هايي كه قبلا تجربه رفتن به مهد كودك و پيش دبستاني را دارند آمادگي بيشتري براي رفتن به مدرسه دارند به خصوص كه بسياري از مهارت ها و مفاهيم مورد نياز را در دوره پيش دبستاني مي آموزند، در نتيجه موفقيت بيشتري در دوره دبستان خواهند داشت.

منبع: روزنامه خراسان

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *