حذف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی از مدارس

حذف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی از مدارس

حذف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی از مدارس

حذف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی از مدارس مقامات دولتی و قانونگذاران آمریکا سعی دارند با تصویب و اجرای قوانینی مانع فروش و توزیع نوشابه، آب نبات، چیپس و خوراکی هایی از این قبیل را که ارزش غذایی بالایی ندارند در مدارس شوند.

امروزه اضافه وزن در کودکان به یک خطر جدی در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شده است. طبق آمار اعلام شده توسط مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری های آمریکا، تعداد کودکانی که اضافه وزن داشته و یا مبتلا به چاقی مفرط هستند در پسرها ۱۸ درصد و در دخترها ۱۴ درصد است، این در حالیست که چهار سال قبل، این رقم ۱۴ درصد اعلام شده بود.
مقامان بهداشتی و دولتی از توزیع خوراکی هایی که درصد چربی و شکر بالایی دارند، انتقاد کرده و آنها را رقیب غذاهای مقوی در مدارس می دانند.

حذف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی از مدارس

تام هارکین (Tom Harkin) یکی از اعضای کمیته حامی کشاورزی، تغذیه و جنگل بانی در اینباره می گوید:
“خوراکی های بی ارزشی که در مدارس بفروش می رسد غیر قابل کنترل هستند، این کار سرمایه گذاری‌های ما در مورد برنامه های تغذیه در مدارس را کم ارزش کرده و کودکان را هر چه بیشتر در معرض ابتلا به چاقی مفرط در آینده قرار می دهد.”
این کمیته تصمیم دارد استانداردهای جدیدی برای ارزیابی میزان مغذی بودن خوراکی هایی که در مدارس بفروش می رسند، تنظیم نماید که طی آن کلیه مدارس عمومی موظف خواهند شد از برنامه غذایی ثابتی که در آن میوه، سبزی و حبوبات به وفور یافت می شود و در عوض کالری، چربی، شکر و سدیم حداقل است، استفاده کنند.
طبق اظهارات مارگو ووتان (Margo Wootan)، مدیر اجرایی این طرح:
“هر چند والدین نسبت به برنامه غذایی فرزندانشان مسئول هستند، اما کودکان بیشتر وقت خود را در مدرسه می گذرانند. والدین معمولا به فرزندان خود برای خرید غذا در مدرسه پول می دهند، انصاف نیست که این نگرانی برای آنان وجود داشته باشد که آیا فرزندشان این پول را صرف خرید نوشابه و چیپس می کند یا یک غذای مقوی ؟ ”
به هر حال، متخصصین در امر تغذیه معتقدند که علاوه بر اجرای طرح تغذیه سالم در مدارس، کودکان برای برخورداری از سلامت به تحرک فیزیکی بیشتری نیز نیازمندند و متمرکز بودن بر روی تغذیه مدارس به تنهایی مشکل نگرانی اضافه وزن کودکان در آینده را حل نخواهد کرد.

سایت فریا

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *