باید تغذیه دانش آموزان را جدی بگیرید

باید تغذیه دانش آموزان را جدی بگیرید

باید تغذیه دانش آموزان را جدی بگیرید

خانواده ها در هر سطح اقتصادی باید تغذیه دانش آموزان را جدی بگیرند‌‌ رشد جسمانی فرزندان ما ارتباط تنگاتنگی با تغذیه سالم و برنامه غذایی مناسب دارد که به گفته کارشناسان به رغم ‌اهمیت این مسئله در بین خانواده های ایرانی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

بسیاری از افراد بر این باورند که تغذیه مناسب فقط وابسته به توانایی مالی و برخورداری از وضعیت مطلوب اقتصادی است ‌که داشتن چنین نگاه و باوری چندان اصولی نیست. داشتن توانایی اقتصادی اگرچه شرط لازم در امر تغذیه است اما شرط کافی نیست و این مسئله ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ ‌دارد از این رو رشد نامناسب فیزیکی دانش آموزان هم در خانواده های برخوردار و هم خانواده های غیربرخوردار از سطح اقتصادی مناسب نیز مشاهده می شود.‌ برخی از کارشناسان معتقدند که چاقی و لاغری هر دو می تواند یک بیماری باشد که یکی ناشی از مصرف بی رویه و ‌نادرست (پرخوری ) و دیگری به دلیل نداشتن تغذیه مناسب (کم خوری ) است . خانواده های دارای وضعیت اقتصادی پایین تر حتی با مواد خوراکی ارزان هم می توانند یک برنامه غذایی سالم و مقوی برای فرزندان خود مهیا ‌کنند، اما اغلب این خانواده ها به دلیل ناآگاهی، دانش آموزان خود را از تغذیه سالم محروم می کنند. ترکیبات پروتئینی مانند پنیر ، شیر یا تخم مرغ و همچنین ترکیبات حاوی کربوهیدرات مانند انواع نان که تامین کننده و افزایش ‌کارایی و فعالیت بدنی دانش آموزان است در هر خانه ای یافت می شود و می تواند در برنامه صبحانه کودکان و نوجوانان قرار گیرد اما ‌برخی از خانواده ها نسبت به اهمیت وعده صبحانه فرزندان خود توجه کافی نمی کنند. یک کارشناس تغذیه می گوید : مصرف میوه ، سبزی و صیفی جات مانند گوجه فرنگی، خیار، هویچ و ‌پرتقال طبیعی باید در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد و این مواد علاوه بر تامین ویتامین ها واملاح ، کسالت و کرخی اول صبح را ‌برطرف می کند و انرژی و شادابی بیشتری برای حضور دانش آموز در کلاس درس ایجاد می کند. مصرف میان وعده ها به عنوان غذای سبک در زنگ تفریح برای تجدید انرژی امری ضروری است، بنابر این استفاده از خوراکی ‌هایی مانند خرما و کشمش علاوه بر تامین نیاز به انرژی املاح مهمی مانند آهن که به صورت مستقیم در افزایش یادگیری، تمرکز و حافظه تاثیر گذار هستند راتامین می کنند.

باید تغذیه دانش آموزان را جدی بگیرید

صرف شام دیر وقت و حجیم باعث می شود که دانش آموزان هم صبح ها به موقع بیدار نشوند و هم تمایلی به مصرف ‌صبحانه نداشته باشند.
دانش آموزانی که عادت به صرف شام دیر هنگام دارند ، صبح دچار حالت تهوع و سرگیجه می شوند.‌ بهترین ساعت شام برای دانش آموزان هفت یا هشت شب است .‌معاون پیشگیری دفتربهداشت و تغذیه وزارت آموزش و پرورش از خانواده ها خواست در نحوه تغذیه و بهداشت فرزندان ‌خود دقت کنند. برای افزایش سطح بهداشت و تندرستی دانش آموزان باید آگاهی ‌های لازم برای ورود به مدرسه در اختیار آنان قرار گیرد.‌وی از خانواده ها خواست نسبت به خوردن صبحانه به عنوان یکی از وعده های اصلی غذایی فرزندان خود دقت کنند و ‌توجه داشته باشند این وعده اصلی غذایی باید حداقل ۲۰ درصد از نیاز انرژی روزانه دانش آموز را تامین کند. این غذا باید حاوی مواد غذایی متنوع و مغذی مثل نان ، شیر پنیر ، گردو ، تخم مرغ و آب میوه های تازه و طبیعی باشد. پژوهش های علمی نشان داده که مصرف صبحانه به کودکان کمک می کند در ساعات مدرسه فراگیری بهتری داشته و ‌شاداب و فعال باشند. وی اظهار داشت که خانواده ها خوراکی ها و مواد غذایی مثل انواع میوه های تازه فصل، سبزی های تازه ، آب میوه ‌های طبیعی ، ” میوه های خشک ” شامل کشمش ، انجیر خشک آلبالوخشک و توت خشک ، گردو ، بادام، پسته و فندق در اختیار ‌فرزندان خود قرار دهند.‌

روزنامه آفتاب یزد

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *