مدرسه و سلامت نقش تغذیه سالم در حفظ سلامتی

مدرسه و سلامت نقش تغذیه سالم در حفظ سلامتی

مدرسه و سلامت نقش تغذیه سالم در حفظ سلامتی

مدرسه و سلامت نقش تغذیه سالم در حفظ سلامتی خداوند انسان را خلق کرد و به او نعمت های فراوان عطا فرمود که اگر شب و روز انسان به پاس نعمت های خداوند سجده شکر به جا آورد تنها به قدر و وسعت و ظرفیت خویش به انجام وظیفه پرداخته چون او توان شکرگذاری در مقابل نعمت های بیکران الهی را ندارد.

و به قول سعدی:
از دست و زبان که برآید
کز عهده شکرش به درآید
یکی از این نعمت ها و الطاف حضرت باریتعالی نعمت سلامتی و تندرستی است که انسان در حفظ این نعمت بزرگ مسئول می باشد.
با تغذیه سالم و مقوی و کم حجم می توانیم به سلامتی خود کمک کنیم. در عصر کنونی که زندگی ماشینی رایج شده است و تحرک مردم بسیار کم گردیده است، باید به مسائل بهداشتی وجسمانی خودمان بیشتر از پیش توجه نمائیم.
بیشتر مدارس برای تأمین غذای دانش آموزان امکانات کافی ندارند، اما اگر با همین امکانات اندک این کار را انجام دهند، کمک بزرگی به سلامتی آنها خواهند نمود. در این جا چند اقدام که هر مدرسه می تواند انجام دهد را بازگو می کنیم.

مدرسه و سلامت نقش تغذیه سالم در حفظ سلامتی

۱) تشویق کلیه دانش آموزان به خوردن یک وعده غذایی قبل ازرفتن به مدرسه.
(اغلب دانش آموزان بدون خوردن صبحانه در مدرسه حاضر می شوند، زیرا صبح خیلی زود خانه را ترک می کنند یا بدون خوردن یک وعده غذایی کامل در نوبت دوم- مدارس دونوبته- حضور می یابند، زیرا ناهار خانواده دیرتر آماده می شود. در هر دو مورد به کارآیی آنها لطمه وارد می شود).
۲) کنترل غذاهایی که بچه ها با خود به مدرسه می آورند وبحث با والدین در مورد راه هایی که می توان بدون صرف هزینه اضافی، مواد مغذی تری برای بچه ها تهیه کرد.
۳) نظارت بر فروشندگان مواد غذایی.
۴) توصیه خرید بهترین مواد غذایی به دانش آموزان- تشویق فروشندگان در بوفه های مدارس.
۵) تأکید بر اهمیت پاکیزگی دست ها در حین غذاخوردن (کودکان می توانند یکدیگر را نظارت و کنترل کنند).
من به عنوان یک مربی بهداشت برنامه هفتگی تغذیه برای دانش آموزان تهیه نمودم و بسیار مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت. امیدوارم سبد غذایی دانش آموزان در زنگ های تفریح از ویتامین ها اشباع باشد و ارزش غذایی بالا داشته باشد تا بتوانیم در آینده جامعه ای سالم و توانمند داشته باشیم.

روزنامه کیهان

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *