حس کنجکاوی کودکان

حس کنجکاوی کودکان

والدین و پاسخ به کنجکاوی های کودکان

فراگيري آموزش جنسي مانند درس هايي هم چون رياضي و علوم بايد به صورت تدريجي و در طي زمان صورت گيرد. بايد از مفاهيم پايه‌اي شروع كنيم و مناسب با رشد كودك جزئيات بيشتري را به مفاهيم پايه بيفزاييم.به ياد داشته باشيد هيچ وقت براي شروع كردن دير نيست.
لحظه‌هاي مناسب آموزش يا موقعيت‌هايي هستند كه در طي زندگي روزمره ما رخ مي‌دهند و به صورت كليدي براي گفت و گوي بيشتر درباره‌ي موضوع جنسيت عمل مي‌كنند.
به عنوان مثال مي توان از لحظه هاي مناسب زير نام برد:
-هنگامي كه يكي از بستگان، همسايه يا دوستان شما باردار شده
-در هنگام ديدار از باغ‌وحش و مشاهده‌ي رفتار جنسي حيوانات.
-زائيدن يك حيوان خانگي.
-هنگام رفتن به مطب پزشك.
-وقتي كودك شما به بدن هاي برهنه‌ي ديگران در خانه يا در استخر زل مي‌زند
-وقتي دختر يا پسرتان سعي مي‌كند كسي را كه برهنه است ببيند.
-نگاه كنجكاوانه فرزندتان هنگامي كه پوشك بچه عوض مي‌شود.
لازم است پدر و مادر ابتكار عمل را بدست گيريد و درباره‌ي موضوع جنسيت و بچه‌دار شدن با او صحبت كنيد.شايد نياز باشد سر صحبت را با بيان موضوعي از زندگي خودشان باز كنيد.
مثلاً: وقتي من بچه بودم مادربزرگت هيچ وقت درباره‌ي اين كه بچه‌ها چه گونه به دنيا مي‌آيند به من چيزي نمي‌گفت.
و يا : “براي من صحبت كردن درباره‌ي مسائل جنسي دشوار است ، من و پدر و مادرم هيچ گاه در اين خصوص صحبت نكرده ايم اما مي خواهم تو كسي را براي گفت و گو راجع به اين موضوع داشته باشي .” بايد براي كودكان توضيح داد كه دانش درباره‌ي جنسيت چيزي نيست كه از آن خجالت بكشيم و هيچ وقت نبايد از” دانستن” شرم داشته باشيم.به كودكتان بفهمانيد كه در آينده از سؤالات او استقبال خواهيد كرد. اگر فرزندانتان شما را با سؤال خود غافل گير كرد، مي‌توانيد پاسخ خود را به تعويق بيندازيد اما حتماً در اولين فرصت به سؤال او پاسخ بدهيد.اگر احساس مي‌كنيد كه هنگام گفت وگو با فرزندتان چيزي را اشتباه گفته‌ايد به اشتباه خود اقرار كنيد و آن را اصلاح كنيد مثلاً: مي‌توانيد بگوييد: يادت مي‌آيد داشتيم با هم درباره‌ي …. حرف مي‌زديم، همه‌ي اطلاعات من صحيح نبود كمي مطالعه كردم ، واقعيت موضوع اين است…

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *