کنجکاوی در کودکان

کنجکاوی در کودکان

کنجکاوی کودکان در ارتباط با اعضای بدنشان و عکس العمل مناسب والدین

وقتي بچه‌ها دنياي بيرون خود را كشف مي‌كنند، نسبت به اعضاي تناسلي خصوصي بدن هم جنس و غيرهم جنس نيز به طور طبيعي كنجكاو مي‌شوند.شكل اعضاي تناسلي پسرها و دخترها براي يك ديگر جالب است.بچه‌ها در بازي‌هاي خود از فرصت استفاده مي‌كنند تا شكل بدن دوستان خود را كشف كنند. بازي معروف «دكتر بازي» بيان گر همين مسئله است.
بچه‌ها از سر كنجكاوي بازي‌هاي جنسي مي‌كنند و اين امر طبيعي است. اگر ديديد كه فرزندتان در حضور بچه ديگري برهنه يا نيمه برهنه شده است، عكس‌العمل شما بسيار مهم است و بر احساسي كه فرزندتان در آينده نسبت به بدن خود و اعضاي خصوصي آن پيدا خواهد كرد تأثير بسيار مهمي خواهد گذاشت هول نشويد، نه او را سرزنش كنيد و نه تنبيه، كاري كه بايد بكنيد اين است كه با كمال خونسردي بگوييد كه لباس هايتان را بپوشيد و در ادامه بگوييد: (( بدن شما خصوصي است و نبايد جلوي كس ديگري لباس هايتان را بيرون بياوريد. بياييد من براي شما يك سرگرمي ديگري پيدا كنم.
خونسردی خود را حفظ کنید چشمانتان را ببندید وبگویید ما نباید بخشهای خصوصی همدیگر را تماشا کنیم . به آنها چیزهایی می گوییم که برای آنها قابل درک باشد . کودک زشت و گناه و… را درک نمی کند .در موقع شستن کودک یا عوض کردن لباس چشمانتان را ببندید و بگویید من نباید بخش های خصوصی تو را ببینم .
اگر ديدي كه بچه شما باز هم به دكتر بازي خود ادامه مي‌دهد، شايد نشانه‌ي اين باشد كه كنجكاوي‌شان هنوز ارضا نشده است. بنشينيد و دوباره اطلاعات اساسي را با فرزند خود مرور كنيد.
هنگامي كه ديديد بچه‌ي نوپايتان هنگام حمام كردن به آلت تناسلي خود دست مي‌زند، ابتدا در اول نام اندام هاي مختلف بدن را با او مرور كنيد. از اندامهاي غيرجنسي شروع و اندامهاي جنسي را به طور پراكنده لابه‌لاي آن نام ببريد. سپس مفهوم خصوصي بودن را براي او توضيح دهيد.
اگر پدر و مادر با كودك جنس مخالف خود به حمام مي‌رود و كودك آن قدر به بدن برهنه‌ي آن والد خيره مي‌شود، وقت آن رسيده است كه هر دو (هم كودك هم والد غيرهم جنس) حدود خود را حفظ كنند و خوب است بدن خود را بپوشانند.
والدين با پوشاندن بدن خود در حضور فرزندانشان به آنها مي‌آموزند كه چگونه رفتار كنند و حد و مرز خود را نيز به آنها نشان مي‌دادند. كودك از سن نه و يا ده سالگي ديگر دوست ندارد با والد خود به حمام برود. سعي كنيد به خواست او احترام بگذاريد.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *