دوران رشد کودک

دوران رشد کودک

چگونه و چه زمانی ازدوران رشد کودک شما لجباز می شود

پایه های اعتماد به نفس کودک از همان سنینی شکل می گیرد که کودک شما بیشترین واژه ای را که بکار می برد واژه” نه” یا “خودم” است .
به چند علت دو تا چهار سالگی لجبازی به اوج می رسد اول اینکه کودک نمی توانند بین نیاز خودش و بزرگتر ها تعادل برقرار کنند . مثلا شما قصد خوابیدن در بعد الظهر دارید ولی کودک نمی خواهد بخوابد این یعنی نیاز او را در نظر نگرفته اید و او دست به لجبازی می زند . کودک در این سنین مهارت کلامی برای بیان خواسته های خود را ندارد و از این بابت خشمگین می شود و دست به لجبازی می زند.کودک احساس می کند می تواند همه کارهایی را که می خواهد انجام دهد ولی وقتی در عمل قادر به بسیاری از کارها نیست خشمگین شده و دست به لجبازی می زند .
در گذشته نظر بر این بود که کودکی دوران بسیار خوبی است و کودک از این دوره خود لذت بسیار می برد ولی می بینیم که دوران کودکی چندان هم لذت بخش نیست از این رو آگاهی از مشکلات کودک در این مقطع می تواند تحمل والدین را نسبت به لجبازی های او بالا برده و والدین توانایی شان در درک وضعیت کودکشان افزایش یابد .
در این سنین خواسته های کودک با والدین در تضاد قرار می گیرد و ما باید این مقطع سنی کودک و رفتارهای طبیعی آن را بشناسیم همچنین بدانیم چه رفتاری غیر طبیعی است و ما چه واکنشی را باید در قبال آن رفتار غیر طبیعی باید داشته باشیم که اعتماد به نفس کودک صدمه نبیند.اگر کودک به همه خواسته های خود برسد قطعا در آینده انسان مسئولیت پذیری نخواهد شد ، انسانی بسیار پر توقع بدون وجدان کاری و با هر ناکامی کوچکی سر رشته زندگی از دستش خارج شده و ناامید می شود وخود را شکست خورده می انگارد .چرا که عادت کرده همه دنیا باید برای او خودشان را تغییر دهند و این برخلاف قوانین و مقررات جهان آینده اوست .
اگر والدین زیاد به کودک “نه” بگویند و دائما “بکن ، نکن” کنند ، کودک اعتماد به نفسش را از دست می دهد ، کودک دچار احساس شرم وخجالت می شود و بسیار وابسته خواهد شد.
حال چه باید کرد ؟
نطم آموزی یعنی اینکه مسئولیتهایی را که در بدو تولد صد در صد آن بر دوش والدین است آرام ، آرام باید به دوش خود کودک محول شود . کودکی که حال می تواند خودش غذا بخورد باید به او چنین اجازه ای را داد اگر چه ممکن است کمی ریخت وپاش هم داشته باشد برای این کار می توان از سفره ای بزرگ استفاده کرد تا محیط خانه کثیف نشود . پس این مسئولیت را به دوش خودش بسپارید و نگران کم خوردن او نباشید اگر میزان خوردن تنقلات و زمان آن را تنظیم کنید مطمئن باشید کودک شما به اندازه نیازش غذا خواهد خورد .به لحاظ پزشکی غذایی که خود کودک می خورد و میل به آن دارد هرچند کم ، ارزش غذایی ومیزان جذب آن بسیار بیشتر از غذایی است که والدین به زور به کودک می دهند.چیز هایی که نه به شما و نه به کودکتان صدمه ای نمی زند نیازی نیست که کودک را از آن منع کنید.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *