چگونه به کودکان نه بگوییم

چگونه به کودکان نه بگوییم

چه موقع به کودکانمان نه بگوییم و چه موقع به درخواستشان بی اعتنا باشیم

بیاد داشته باشید که به ازاء هر بار که به کودک خود “نه”می گویید یک درجه از اعتماد به نفس کودک خود را کاهش می دهید . پس تعداد “نه”های خود را به حداقل برسانید (ده بار در شبانه روز) و “نه” گفتن های خود را برای زمانی نگه دارید که کودکتان کار خطر ناکی را انجام می دهد . به کودکتان اعتماد داشته باشید او بیشتر از شما مراقب کارهایش هست و از” بکن نکن “های بی جا بپرهیزید . این جملات مخربند : “مودب باش ” ” بشین” “ندو” ” دستتو توی دهنت نکن ” و… .
پس کارهایی که در حد توان کودک است اجازه بدهید خودش انجام دهد . هیچ یادگیریی بدون ضربه وتجربه بد و شکست انجام نمی پذیرد . ولی جاهایی که کودک بعد از چهارده ماهگی خواسته های غیر منطقی دارد مثل هر بار که بیرون می روید بخواهد چیزی را برای او بخرید . این گونه موارد را می توانید به او “نه”بگویید یا وقتی که خطری کودک را تهدید می کند مقتدرانه به او “نه” بگویید .به هیچ وجه نیاز ندارید به ازاء هر بار “نه” گفتن برای کودک دلیل و برهان بیاورید یا اینکه با خشم وعصبانیت او را از کاری منع کنید .
“نه” گفتن وقتی موثر واقع می شود که لحن شما آرام ، فاقد احساسات و مقتدرانه باشد .
خاصیت کودک نو پا این است که با گریه های خود شما را تسلیم کرده تا به خواسته اش برسد .کودک نو پا به دو دلیل قشقرق به پا می کنند یکی به قصد عصبانی کردن والدین و دلیل دوم اینکه می داند اگر مقاومت کند وبه گریه هایش ادامه دهد می توند شما را تسلیم خواسته های خودش بکند . کافی است به گریه های او توجه نکنید و تکنیک بی اعتنایی را اجرا نمایید .
در تکنیک” بی اعتنایی”، مسائل زیر رعایت کنید:
تماس چشمی قطع شود
به صورت فیزیکی ازکودک دور شوید
میمیک صورت بیتفاوت باشد
به تمام مطالبی که کودک عنوان میکند بی اعتنا باشید
کم توجهی را فورا عرضه کنید
بی توجهی را ادامه دهید .
تا حذف رفتار آزار دهنده این تکنیک را ادامه دهید.

تکنیک هایی همچون دعوا کردن ، سرزنش کردن ،کتک زدن و تحقیرکردن کودک نه تنها باعث حذف رفتار آزار دهنده در کودک نمی شود بلکه اعتماد به نفس و عزت نفس کودک را نیزخدشه دار می سازد . این تکنیکها مربوط به دوران سنت بودند و امروزه و در تربیت مدرن این تکنیک ها منسوخ شده اند و دیگر کار بردی ندارند.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *