زمان شروع مسواک زدن در کودکان

زمان شروع مسواک زدن در کودکان

از چه زمانی باید شروع به مسواک زدن کرد؟
آموزش مسواک زدن صحيح به کودک، وظيفه مهمي است که بر عهده والدين است. اگر اين وظيفه را جدي بگيريم و آن را به کودک خود بياموزيم، برايش عادتي خواهد شد که در تمام طول عمر آن را حفظ خواهد کرد و در نهايت به سلامت دهان و دندان وي منجر خواهد شد.
مسواک زدن موضوعی نیست که در اهمیت آن شک کرد و هر کودکی باید یاد بگیرد که حداقل دوبار در روز، و ترجیحاً بعد از غذا، دندان هایش را مسواک بزند. ولی در مورد بعضی از والدین، مجبور کردن کودکشان به اینکه خودش دندانهایش را مسواک بزند، به جنگی هر روزه تبدیل می شود.
از کی شروع کنیم؟
اکثر والدین اهمیت مسواک زدن را می دانند، ولی از آنجایی که دندان های کودک دایمی نیستند، گاهی این کار را جدی نمی گیرند. دندان های شیری اساس رشد دندان های دایمی هستند، پوسیدگی این دندان ها تنها درد ایجاد نمی کنند، بلکه می تواند بالقوه خطرناک باشد، زیرا می تواند منجر به عفونت یا افتادن زود هنگام دندان شوند که بعداً محل دندان دایمی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود که دندان های دایمی کج در بیایند.
انجمن دندانپزشکان آمريکا پيشنهاد کرده که دهان نوزاد را از همان روزهاي اول بعد از تولد تميز کنيد. البته در اين زمان او هنوز دنداني ندارد و مسواکي هم لازم نيست اما مي‌توانيد بعد از هر وعده غذا يا شير مادر، با يک دستمال مرطوب و نرم، لثه‌هاي او را تميز کنيد.
اين کار سه فايده دارد:
اول اينکه پلاکي را که روي لثه جمع شده برمي‌دارد. پلاک، ماده چسبناکي است که از باکتري‌ها، خرده‌هاي غذا و مخاط تشکيل شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتري‌هاي متعدد روي لثه کودک مي‌شود. دوم اينکه موجب مي‌شود کودک به داشتن يک دهان تميز و عاري از پلاک عادت کند و در نتيجه مرحله بعدي که مسواک زدن است، براي او ساده‌تر خواهد شد. سوم اينکه اين مساله موجب مي‌شود که کودک شما به اينکه کسي در دهانش دست ببرد، عادت کند. در اين صورت در آينده، مسواک زدن و يا معاينه دندانپزشک براي او آسان‌تر خواهد شد.
اولین دندان کودک در حدود شش ماهگی تا یک سالگی در می‌آید. از همین زمین می توانید شروع به تمیز کردن دندان و لثه کودک کنید. با وجود اینکه شاید کودک شما این امر را دوست نداشته باشد و با شما بجنگد اما مهم است که پلاک میکروبی از روی دندان‌هایش پاک شود. در سنین کودکی پوسیدگی دندان‌ها سریع‌تر پیشرفت می‌کند و با مسواک زدن می‌توانیم عامل اصلی پوسیدگی را از بین ببریم. به مساله این طور نگاه کنید: پوسیدگی دندان یک بیماری است! نه فقط یک سوراخ در دندان. تا حدود سن ۶ تا ۷ سالگی، شما مسوول پاکیزه نگه‌داشتن دندان‌های کودک خود هستید. تا قبل از شش سالگی، حتی اگر فکر می‌کنید کودک شما قادر به مسواک زدن دندان‌هایش است اما لازم است باز هم شما بر کار او نظارت داشته باشید. کودک باید بداند که دندان هم مانند بقیه قسمت‌های بدنش باید تمیز شود. تا حدود دو سالگي مسواک خالي همراه با آب يا خمير دندان‌هاي فاقد فلورايد کافي است. زيرا قورت دادن خميردندان‌هاي حاوي فلورايد مي‌تواند موجب بروز مشکلاتي در کودک شود. بعد از سن دو سالگي هم به اندازه يک نخود خمير دندان کافي است. زيرا مقادير بيشتر آن موجب ايجاد کف زياد در دهان مي‌شود و ممکن است آزاردهنده باشد. اندازه مسواک هم مهم است.

منابع:
بیتوته
وب سایت تخصصی کودکان ایران اسلامی
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، 1384

گردآورنده: فریبا نقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *