علت فلج مغزی

علت فلج مغزی

علت بروز فلج مغزی چیست؟
اگرچه فلج مغزی معمولا نتیجه آسیب یا بیماری پیش از تولد است (فلج مغزی مادرزادی)، کودکانی که در اوایل دوران کودکی آسیب میبینند نیز علایم مشابه ای داشته و در طبقه بندی فلج مغزی بصورت فلج مغزی اکتسابی قرار می گیرند. علل فلج مغزی مادرزادی را میتوان بر طبق نارس و یا کامل بودن نوزاد، طبقه بندی کرد. امروزه زودرس بودن بیشترین علت بروز فلج مغزی را بخود اختصاص داده است. این میزان ممکن است همراه با آسیب پذیری سامانه عصبی مرکزی نسبت به ضربه حین هفته های بیست و ششم تا سی و دوم بارداری باشد. حوادث عروقی مغز، ناهنجاریهای رشدی مغز، جدا شدن جفت، خونریزیهای جنینی- مادر، انفارکتوس جفت و مواجهه مادر با سموم محیطی نیز در ارتباط با فلج مغزی میباشند. علاوه بر آن، عفونتهای مادر از قبیل سیتومگالوویروس، سیفیلیس، ویروس آبله مرغان و توکسوپلاسموز می توانند دلایل ثانویه فلج مغزی باشند.علل فلج مغزی اکتسابی عبارتند از: ضربه، خونریزی داخل جمجمه، عفونتهای سامانه عصبی مرکزی، کمبود اکسیژن، خفگی و اختلالات متابولیک.
به طور کلی علل فلج مغزی را از نظر زمان ایجاد آنها به سه دسته تقسیم میکنند:
علل قبل از تولد: اینها عللی هستند که در زمان جنینی موجب میشوند مغز به درستی تشکیل نشود. بسیاری از بیماری های ژنتیکی و یا بعضی عفونت های ویروسی مادر در زمان بارداری، تغذیه نامناسب مادر، تغذیه نامناسب از جفت به جنین، در معرض مواد سمی یا اشعه ایکس قرار گرفتن مادر از این دسته اند.
علل حین تولد: اینها عللی هستند که در زمان زایمان موجب نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد شده و آسیب غیر قابل جبرانی به آن وارد میکنند مانند زایمان زودرس،‌ زایمان سخت و طولانی، ضعف جنین، ‌دشواری‌های تنفس در هنگام تولد و بیهوشی طولان.
علل بعد از تولد: این عوامل در خلال ماه‌ها و سال‌های نخستین زندگی کودک رخ می‌دهد عللی مانند عفونت های مغز، نرسیدن اکسیژن برای مدتی به مغز، خونریزی مغزی (به علت ضربه مانند تصادف، افتادن بچه به زمین یا دیگر ضربات به سر بچه) میتوانند بعد از تولد بچه و زمانی هنوز مغز بچه بسیار آسیب پذیر است به آن صدمات غیر قابل بازگشت وارد کنند.

گردآورنده:فریبا نقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *