فشار دادن دندانها روی هم

فشار دادن دندانها روی هم

کودکم دندان هایش را بهم فشار می دهد

وقتی کودکی به طور مداوم دندان هایش را به هم می فشارد یا می ساید، دچار عادتی شده است که آن را دندان قروچه (بروکسیسم) می نامند. دندان قروچه کودکان می تواند به دلایل فیزیکی یا روانشناختی به وجود بیاید و در موارد حاد موجب خرابی دندان ها شود، پس ساده از کنار آن نگذرید.

دندان قروچه بیشتر در خواب رخ می دهد اما ساییدن یا به هم کوبیدن دندان ها در طول روز نیز در برخی افراد وجود دارد. علاوه بر بزرگسالان، در کودکان نیز این پدیده در خواب و بیداری دیده می شود.

کودکی که شب ها دندان‌هایش را به هم می فشارد در طول روز نیز این کار را انجام می دهد. برای ترک این عادت بهتر است ابتدا در طول روز جلوی آن گرفته شود.

حدود ۱۰ درصد کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندان های شیری و رویش دندان های دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندان ها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان از بین می رود.

طبق تحقیقات به عمل آمده، این عارضه در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندان ها یا تماس غیرطبیعی بین دندان های پایینی و بالایی، کمبودهای تغذیه یی، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و… از علت های این اختلال برشمرده شده است.

دندان قروچه دوران کودکی معمولاً با رشد و ورود به دوران بزرگسالی خود به خود درمان می‌شود. در اکثر کودکان هنگامی که دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند،

دندان قروچه هم از بین می‌رود. با این وجود تعداد اندکی از کودکان به هم ساییدن دندان‌هایشان را تا بزرگسالی ادامه می‌دهند. اگر علت دندان قروچه استرس باشد، این عمل تا زمانی که استرس برطرف شود ادامه خواهد یافت. چون برخی از انواع دندان قروچه، عکس العمل طبیعی کودک به رشد است، در بسیاری از موارد نمی‌شود از آن جلوگیری کرد.

می‌توان از دندان قروچه‌هایی که به علت روان‌شناختی (استرس) دارند، جلوگیری کرد.

چند راهکار عملی برای رهایی از دندان قروچه:

ـ در نخستین اقدام برای معاینه دندان ها نزد دندان پزشک بروید. دندان پزشک بعد از معاینه در صورت نیاز ممکن است با توجه به سن کودک و میزان آسیب به مینای داندان‌ها، یک محافظ پلاستیکی تجویز کند که شب ها در دهان کودک گذاشته می شود.

ـ تنفس با دهان باز را به کودک بیاموزید:
هرگاه کودک را در حال فشردن و ساییدن دندان هایش مشاهده کردید، او را مجبور کنید این تمرین را انجام دهد: برای 3 دقیقه با دهان باز و به آرامی تنفس کند. پس از مدتی خودش باید به این تمرین بپردازد. در این صورت، تحسین را فراموش نکنید.

ـ چه علت دندان قروچه کودک فیزیکی باشد و چه روان‌شناختی، کودکان ممکن است بتوانند با ریلکس و آرام شدن قبل از خواب، آن را کنترل کنند؛ برای مثال گرفتن یک دوش آب گرم، چند دقیقه گوش دادن به یک موسیقی ملایم، و یا خواندن کتاب قبل از خواب می‌توانند موجب آرامش کودک شوند.

ـ برای بر طرف نمودن دندان قروچه‌ای که بر اثر استرس به وجود آمده است، از کودکتان بپرسید که چه چیزی موجب ناراحتی‌اش شده و سپس راهی را برای کمک به او پیدا کنید. مثلاً کودکی که به خاطر دوری از خانه برای رفتن به اولین اردوی مدرسه نگران است، به اطمینان بخشی پدر و مادرش در مورد اینکه هر زمان اتفاقی افتاد آن‌ها پیش او خواهند آمد، نیاز دارد.

ـ روی دندان قروچه شبانه کار کنید.

پس آنکه کودک توانایی کنترل خود را در روز بدست آورد، کار را بر روی این عادت در شب، آغاز کنید. کودک را واداریدد که هر شب قببل از به خواب رفتن، تمرین های آرام کننده را انجام دهد، و از او بخواهید هر روز صبح بررسی کند که آیا احساس می کند که فک و دندان‌هایش در شب قبل، تحت فشار بوده لند یا خیر. برای زیر نظر داشتن پیشرفت یک جدول طراحی کنید.

گردآورنده : فریبا نقدی

 

، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *