نشاط و شور زندگي

نشاط و شور زندگي

نشاط و شور زندگي

كودكان شاد معمولا سالم و پر انرژي هستند و شادكامي به خودي خود انگيزه نيرومندي براي انجام كارهاست. روي هم رفته كودكان شاد با آرامش بيشتري ناكاميها و موانع را مي پذيرند و سعي مي كنند راهي براي رفع و عبور از آنها پيدا كنند. شادكامي مطمئنا مشوق همه نوع تماسها و فعاليتهاي اجتماعي است، زيرا مردم معمولا واكنش مثبتي نسبت به شادابي از خود نشان مي دهندو شادكامي باعث مي شود كه كودك چهره دوستانه اي داشته باشد كه خود نقطه شروع خوبي براي انواع ارتباطات شخصي است.

از طرف ديگر اندوه و ناراحتي توان و انرژي كودك را تحليل مي برد و سلامت جسماني عمومي او را كاهش مي دهد. اين امر به نوبه خود مانع از اين مي شود كه انرژي او صرف فعاليتهاي هدفدار شود، زيرا كودكان اندوهگين انرژي خود را با در خود فرو رفتن، روياپردازي و تاسف براي خود هدر مي دهند و كودك ناشاد گرايش به گوشه گيري و به خود مشغول شدن دارد. ناشاد بودن انگيزه، عزم و ميل به موفقيت را خاموش مي كند. كج خلقي و رفتار بازدارنده در كودكان ناشاد بسيار شايعتر است و مانع از آن مي شود كه آنها از تجربيات چيزي بياموزند.

نشاط و شور زندگي

چگونه مي توانيد به كودك خود كمك كنيد؟

شادي مي تواند به يك عادت تبديل شود و وظيفه شما است كاري كنيد كه كودك شما اين عادت را كسب كند. به همين ترتيب ناشاد بودن هم مي تواند به يك عادت تبديل شود و شما وظيفه داريد مانع آن شويد. البته داشتن دوران كودكي شاد تضمين كننده زندگي موفق در دوران بزرگسالي نيست، ولي حداقل فايده آن اين است كه زير بناي موفقيت را مي سازد در حالي كه ناشاد بودن اساس ناكامي را بنا مي كند.

مهمترين مساله ايجاد فضاي شاد خانوادگي است كه لازمه آن آسايش و رفاه نسبي اعضاي خانواده است. شما با هر وضعيت فرهنگي و اقتصادي مي توانيد تفريحات مناسب را انتخاب كنيد. وضع قوانين مشخص در مورد صرف اوقاتي براي بازي و شادي به همه شما كمك مي كند تا از برنامه منظمي پيروي كنيد.

در عين حال دستورات منع كننده براي بازي كودك و شاد بودن او، اگر مكرر و همه جانبه باشد مي تواند توانايي ذاتي كودك را براي سرگرم كردن خود و لذت بردن از بازي زائل كند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *