نظم و انضباط در خانه

نظم و انضباط در خانه

نظم و انضباط در خانه

در چه مواردی می توان نظم و انضباط در منزل را نادیده گرفت

وقتی کودک بیمار است یا در دوره نقاهت به سر می برد: برخی والدین تصور می کنند هنگامی که کودک ناگهان دست از شیطنت و ورجه وورجه برمی دارد و آرام و گوشه گیر می شود ، بیمار شده است در حالی که برخی از آنان بویژه در هنگام بیماری یا دندان درآوردن، بد قلقی و بداخلاقی می کنند. در هر صورت بیماری فرزندتان را باید با محبت و توجه فراوان درمان نمایید.
هنگامی که مطمئن نیستید چه کسانی خطا کار است:بیش تر خردسالان چیزی از مخفی کاری نمی دانندو شما به سهولت حدس می زنید که در نبودتان چه اتفاقی افتاده و چه کسی مرتکب اشتباه شده است .ولی اگر مطمئن نباشید ، امکان دارد کودک را به علت کاری که انجام نداده ، تنبیه کنید و تکراراین مسئله او را به سمت دروغگویی سوق می دهد.

نظم و انضباط در خانه

زمانی که بچه از نتیجه رفتار نا مناسبی بشدت جا خورده ، ترسیده و یا به طور کامل پشیمان است: برای مثال پس از اینکه بارها به او هشدار داده اید ، مراقب گلدان باشد ، گلدان را شکسته است ولی خودش هم از این موضوع غمگین و شرمسارمی باشد . در این گونه موارد کودک تنبیه شده و دیگر این کار را تکرار نمی کند.اگر او احساس ناراحتی و پشیمانی می کند ، نیاز به انجام کار دیگری نیست جز اینکه دلیل این حادثه را برایش توضیح داده و دوباره قانون را به وی گوشزد نمایید. به هر حال اگر هنگامی که کودک پشیمان است ، تنبیهش کنید، پیام نادرستی به او خواهید داد.
اگر همه چیز به هم ریخته و درهم و هم است : با توجه به اینکه در محیط آشفته اثری از نظم وجود نداد، نباید انتظار رفتاری منطقی و مناسب از فرزنداتان داشته باشید. در موردی که نوزادی به جمع شما اضافه شده یا یکی از اعضای خانواده بیمار است و … زیاد در قید و بند برقراری نظم و انضباط نباشید(البته فقط تا زمانی که اوضاع به وضع طیبعی و عادی برمیگردد). شایسته است که این موضوع را در تلاطم های عاطفی به کار ببرید.

گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *