نقاشی کودکان

نقاشی کودکان

نقاشی کودکان چگونه ما را به دنیای کودکان اشنا می کند

روانشناسان به طرق مختلف درباره کودکان تحقيق کرده اند که يکي از مهمترين آنها تجزيه و تحليل نقاشي هاي کودکان است. نقاشي، کودک را در مراحلي که حوادث اطراف خود را دسته بندي و عرضه مي کند و روند تکامل يافته اي را از زمان خط خطي کردن ساده تا زماني که خطوط معني دار را رسم مي کند مي توان چيزي شبيه خواب و رويا معني کرد.
پس همانطور که گفته شد در نقاشي همانند خواب و رويا ، کودک خود را از ممنوعيت ها رها کرده در حالي ناخوداگاه درباره مسائل، کشفيات و مشکلات و دلهوره هايش صحبت مي کند. به همين دليل اگر آموزش نقاشي را بر پايه تصحيح نقاشي قرار دهيم در آن به کودکان از سنين پايين کمترين کپي و تقليد کردن از مدل را بياموزيم مرتکب اشتباه شده ايم.
تجزيه و تحليل نقاشي كودكان كاري بسيار ظريف و حساس است و يك كار تخصصي و تجربي است کسی حق ندارد با دیدن یک نقاشی رأي قطعي صادر کند. مهمترین فاکتوربرای تفسیر نقاشی این است که كودك بايد توسط خودش ، به ميل خودش موضوع نقاشي را اتنخاب كرده باشد تا آن نقاشی ارزش تفسیر داشته باشد .
کسی نبايد بالاي سر او بنشيند و به او مداد رنگي به ميل خود بدهد. او در نقاشي كردن بايد آزادي كامل داشته باشد. در پايان نقاشي از كودك بخواهيد كه در مورد تصاوير كشيده شده براي شما حرف بزند. اين گونه اطلاعات در تجزيه و تحليل نقاشي كودك كمك مي كند. كودكان را به كشيدن تشويق كنيد اما آنها را مجبور نكنيد كه همين الان براي شما نقاشي بكشند.
بسیاری بر این باورند که نقاشی بچه‌ها تنها تا سن ۱۰ سالگی قابل تفسیر است؛ چرا که بعد از آن، نقاشی به صورت هدف‌دار و جهت‌دار کشیده می‌شود و زیاد نمی‌توان آن را تفسیر کرد.
در تحليل نقاشي كودكان اين موضوع مهم را مدنظر قرار دهيد كه وجود يك علامت در يك نقاشي، دليل وجود مساله‌اي خاص در فرزندتان نيست بلكه تكرار اين علامت در چند نقاشي بايد ملاك تحليل شما قرار گيرد. . البته کودکان عموما قبل از آن که کشیدن را آغاز کنند مقاصد خود را بیان نمى کنند بلکه اغلب پس از اتمام کار به تفسیر نقاشى خود مى پردازند .
موضوعهای نقاشی ممکن است به حال و حوصله لحظه ای کودک بستگی داشته باشد. بنابراین قبل از هر قضاوت و تعبیری دراین مورد، بهتر است چندین نقاشی یک کودک را مورد بررسی قرار داد تا معلوم شود آیا این پدیده مرتب تکرار می شود یا خیر. وآنگاه به تجزیه و تحلیل آن پرداخت. درتجزیه تحلیل و تفسیر نقاشی کودک باید به نقش آموزش و یاد گیریهای قبلی نیز توجه داشته باشیم .
اگر بدون درنظر گرفتن الگوهای یاد گرفته شده در گذشته بخواهیم نقاشی کودک را تفسیر کنیم، از حقیقت دور شده و به یک تشخیص غلط درباره حالات عاطفی و روانی کودک می رسیم . درثانی، در تفسیر نقاشی کودک، باید جنبه های مختلفی از نقاشی را مد نظر قرار داد که عبارتند از: رنگ، محتوا، فضای به کار گرفته شده و خطوط ( اشکال ) . بدیهی است که تفسیر نقاشی کودک بدون در نظرگرفتن هریک از این جنبه ها، ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند.
البته از نقاشی کودکان می‌توان استفاده درمانی و تسکینی نیز کرد؛ چرا که نقاشی در کاهش پرخاشگری و تنش تاثیر بسزایی دارد.

گردآورنده: سارا گودرزی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *