نکاتی در مورد تغذیه فرزندان در فصل تابستان

نکاتی در مورد تغذیه فرزندان در فصل تابستان

نکاتی در مورد تغذیه فرزندان در فصل تابستان

تابستان فصل گرما است و همانطور که مي‌دانید در اثر گرمای زیاد میزان عرق بیشتر شده و بدن آب بیشتری از دست می‌دهد، بنابراین تأمین آب کافی جهت تامین نیازهای بدن بسیار حائز اهمیت است. لازم بذکر است که همراه با عرق کردن، مقداری املاح و ویتامین هم دفع می‌شود، بنابراین در تابستان نحوه و میزان خوردن غذا و استفاده از گروه‌‌های غذایی بویژه در کودکان دارای اهمیت ویژه‌ای است.

مواد غذايي حاوي آب، املاح و ويتامين‌ها
در فصل گرما، خنک نگه داشتن بدن بسیار مهم است، بنابراین باید از مواد غذایی‌ استفاده شود که فاقد قند و چربی زیاد و سرشار از املاح و ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌هاي B و C هستند. این بدان معنا است که افراد باید از ترکیباتی استفاده کنند که حاوی آب فراوان و انواع املاح و ویتامین‌ها باشند که از جمله آنها مي‌توان سبزیجاتی نظیر گوجه فرنگی، اسفناج، کاهو و کلم براکلی را نام برد. همچنین خوردن میوه‌هایی مانند آناناس، هندوانه، طالبی و خربزه بسیار مفید مي‌باشد. هندوانه به خاطر داشتن آب و مواد معدنی مختلف برای افراد گرمازده بسیار مناسب است. مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات به همراه غذاهای دریایی در فصل گرما توصیه می‌شود. مواد غذایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و منبع مناسب ویتامین‌هايE ، C، کاروتنوئید و فلاونوئید هستند در روزهای گرم تابستان به سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا آسیب‌های وارده به بدن توسط سموم موجود در هوا به حداقل کاهش یابد. این امر در کودکان اهمیت بیشتری مي‌یابد، زیرا کودکان حجم بیشتری از بدنشان را آب تشکیل می‌دهد و بیشتر تحت ‌تأثیر آسیب‌های ناشی از بی‌آبی یا کم‌آبی قرار می‌گیرند.

 برنامه غذايي منظم
با آمدن تابستان و حضور بيشتر بچه‌ها در منزل شما مي‌‌توانيد بيش از گذشته به تغذيه آنها نظارت داشته باشيد و با برنامه‌ريزي صحيح در ايجاد رفتارهاي غذايي مناسب در تمام ايام سال نقش موثري ايفا نماييد. یک توصيه اساسي آن است كه سعي کنید يك برنامه غذايي منظم شامل سه وعده اصلي و سه ميان وعده براي خانواده و كودكان خود تنظيم نماييد. نكته‌اي كه بايد توجه شود، ايجاد تنوع غذايي و استفاده از تمام گروه‌هاي غذايي است تا تمام عناصر مورد نياز براي رشد طبيعي كودك فراهم گردد.

نکاتی در مورد تغذیه فرزندان در فصل تابستان

فعاليت بدني مناسب
توجه نمایید که در تابستان بازي‌هاي كامپيوتري و تماشاي تلويزيون از سرگرمی‌های مورد علاقه کودکان است که این امر مي‌تواند منجر به افزايش وزن در كودكان گردد. محدود كردن زمان تماشاي تلويزيون و بازي‌هاي رايانه‌اي و تشويق كودكان به داشتن فعاليت بدني از مهم‌ترین توصیه‌ها مي‌باشد، البته حتما لازم نيست كودكان به كلاس‌هاي ورزش بروند، گرچه آن نيز براي رشد كودكان مفيد است. لازم بذکر است که پياده‌روي و دوچرخه‌سواري در تامين سلامتي كودكان نقش مهمي داشته و باید کودک را به انجام آنها ترغیب کرد.

آبميوه و بستني
نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که جهت رفع تشنگي کودک از آبميوه‌هاي صنعتي استفاده نکنید. بيشتر آبميوه‌هاي صنعتي سرشار از شكر و عاري از مواد مغذي مورد نياز برای كودكان است. بستني‌ها نيز ميزان زيادي شكر و رنگ‌هاي صنعتي دارند و مصرف مقادیر بیش از حد آن توصیه نمي‌گردد. بهترين نوشيدني براي رفع تشنگي آب است. از جايگزين كردن آن با آبميوه‌ها و بدتر از آن نوشابه و بستني پرهيز نماييد.

اجتناب از مصرف تنقلات و غذاهاي فوري
به این نکته هم باید توجه گردد که در تابستان كودكان زمان زيادي را در منزل سپري مي‌‌كنند و تمایل آنها برای مصرف تنقلات و مصرف غذاهای رستورانی و فست فودها افزایش مي‌یابد. پر واضح است که تغذيه ناسالم در سنين كودكي و نوجواني از فاكتورهاي مهم در بيماري‌های مزمنی نظیر چاقي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، ديابت نوع 2 و… در سنين بالاتر است لذا اجازه ندهيد شادي و سرگرمي‌هاي تابستاني، كودكانتان را در معرض ريسك اين بيماري‌ها قرار دهد.

نکاتی در مورد تغذیه فرزندان در فصل تابستان

تنقلات سالم را در دسترس قرار دهيد
در مورد تنقلات باید ذکر شود که بهترين تنقلات، تنقلاتي هستند كه ميزان شكر، نمك و چربي آنها كم باشد و از بهترين ميان وعده‌ها، ميوه تازه و سبزيجات باشند. براي بچه‌هاي كوچك چيدن ميوه‌ها در بشقاب و تزيين آن به شكل‌هاي مختلف تشويق كننده است. يكي از دلايل رغبت كودكان به تنقلات بسهولت در دسترس بودن آنهاست، لذا سعي كنيد بجاي در دسترس قرار دادن آسان تنقلاتي مانند چيپس، پفك و بستني، تنقلات سالم مانند مغزها، ميوه تازه و يا خام، كشمش و… را در دسترس آنها قرار دهيد. جهت ترغيب كودكان به خوردن ميوه‌جات بايد خود شما نيز بجاي مصرف تنقلات مضر از ميوه‌جات به ميزان كافي استفاده نماييد تا الگوي خوبي براي كودكانتان باشيد و نیز به جاي دادن يك ميوه به كودكان استفاده از سالاد ميوه‌جات كه در رنگ‌هاي متنوع باشد باعث افزايش توجه و تحريك اشتهاي آنان خواهد شد.
البته در مورد تنقلات و ميان وعده‌هاي مصرفي بچه‌ها، در كنار نوع آن، زمان خوردن و ميزان اين ميان وعده‌ها نيز بسيار مهم است. براي مثال بستني اگر در زمان مناسب و به اندازه مناسب به كودك داده شود مي‌تواند يك ميان وعده خوب براي تابستان در كودكان با وزن طبيعي باشد.

منبع:دنیای تغذیه

دپارتمان کودک مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *