نگرانی های کودک خود را بشناسید

نگرانی های کودک خود را بشناسید

نگرانی های کودک خود را بشناسید ـ شش تکنیک برای ایجاد احساس بهتر در کودکان ـ در این مطلب به چند مورد از نگرانی های کودکان و راه حل های آن ها می پردازیم. شاید فرزندتان به شما شکایت کند که خواهر یا برادرش او را اذیت می کند و یا در مدرسه، مشکلی دارد که در این صورت، شما در جایگاه پدر یا مادر باید بتوانید راه حلی منطقی را به فرزندتان ارائه دهید تا او بتواند بهتر با مشکلاتش کنار بیاید و آن ها را برطرف کند. درواقع برخورد صحیح با شرایط دشوار مهم ترین درسی است که شما باید به فرزندتان بدهید.

دلواپسی و احساس نگرانی بر روی زندگی کودکان تأثیر می گذارد. اختلال در خواب، احساس خستگی دائمی، بی حوصلگی و کمبود انرژی از عوارض فشار روحی در افراد، به خصوص کودکان است. این مسائل بر روی سلامتی و تندرستی کودکان نیز تأثیر منفی می گذارد.

نگرانی های کودک خود را بشناسید

ممکن است در زمانی که کودک در وضعیت روحی و روانی بدی به سر می برد، تمایلی به انجام تکالیف درسی و یا تمیز کردن اتاق خود نداشته باشد و احتمالا انجام کارهای روزمره را فراموش کند و یا اینکه بخواهد در جایی لَم دهد و مقدار زیادی تنقلات و غذاهایی مصرف کند که برای سلامت بدن زیان آور است. هیچ یک از این موارد، برای او مفید نیست؛ بنابراین چگونه می توانید دلواپسی و نگرانی را از کودک خود دور کنید و برخورد با شرایط و موقعیت های سخت را به شیوه ای خوب به او بیاموزید؟

در اینجا، برخی از شرایط و موقعیت های سختی که کودکان، اغلب درگیر و گرفتار آن هستند و همان طور شیوه های برخورد با این مسائل، ذکر شده است. می توانید از این راه حل ها استفاده کنید و پاسخی قانع کننده به فرزندتان بدهید.

خواهرم مرا به جنون می کشاند!

بله، خواهرها و برادرها می توانند باعث ناراحتی و عصبانیت یکدیگر شوندن ولی نباید آن ها احساس بدی را به دیگری منتقل کنند.

اما اختلاف شما با برادرها و خواهرهایتان کاملا عادی و طبیعی است و تا حدی هم بخشی عادی از زندگی شما محسوب می شود. گاهی اوقات و در زمانی که داد وفریاد نمی کنید، با خواهر و یا برادر خود صحبت کنید و بکوشید تا علت این همه جروبحث را بفهمید. آیا این بگومگوها بر سر دستگاه کنترل از راه دور است؟ آیا جدال شما به خاطر اسباب بازی ها و یا بازی های ویدیویی است و یا اینکه بر سر نوبت خود در انجام کاری، با یکدیگر دعوا می کنید؟

سعی کنید با خواهر و یا برادر خود صحبت کنید  و با همکاری یکدیگر راه و شیوه ای را برای حل مسئله و مشکل خود بیابید؛ در این صورت، شما می توانید شاد و خشنود باشید. آنگاه به جد بکوشید با یکدیگر دوست و مهربان باشید؛ زیرا عصبانیت و بداخلاقی، برای سلامتی شما مضر است. برای تخلیه انرژی و ناراحتی ها درون خود، کار پر تحرکی را انجام دهید؛‌ مثلا به پیاده روی بروید. جنب و جوش، حرکت و فعالیت، قلب را وادار به تپیدن می کند و می تواند موجب کاهش استرس و فشارهای روحی و روانی شود. اما اگر شما خواهرها و یا برادرها، به سادگی نمی توانید با هم مسائل و مشکلات بین خود را حل کنید، در این صورت، حداقل بدانید که گاهی باید از یکدیگر دور باشید. نگران نباشید؛‌ چرا که شما خواهرها و برادرها زمانی که بزرگ شدید، به این مشاجره ها خاتمه خواهید داد؛‌ پس تا فرا رسیدن آن زمان، از انرژی تان برای مراقبت از خود استفاده کنید و سعی نکنید خواهر و یا برادر خود را تغییر دهید.

من هر روز تکالیف درسی بسیار زیادی دارم و تمایلی به انجام تمام آن ها ندارم. چه باید بکنم؟

پس از گذراندن یک روز طولانی در مدرسه، آمدن به خانه درحالی که می دانید انبوهی از تکالیف درسی در کیف کوله پشتی تان در انتظار شماست، بسیار سخت است اما تکلیف مدرسه وجود دارد؛ بنابراین شما باید از عهده انجام آن برآیید.

به محض اینکه از مدرسه به خانه آمدید، با انجام یک فعالیت بدنی، زمان کوتاهی را برای استراحت و دوری از کتاب های درسی در نظر بگیرید.

فعالیت های جسمی می توانند میزان انرژی و تمرکز شما را افزایش دهند. درواقع، انجام ۲۰ دقیقه حرکات و تمرینات ورزشی، مانند پرتاب چند حلقه، دویدن در محوطه ساختمان محل سکونت خود، طناب بازی و یا گوش دادن به موسیقی می تواند مایعات مفز را به جریان بیندازد که این خود انجام تکالیف درسی را آسان تر می کند.

این حرکات و فعالیت ها، وقفه و استراحتی به مغز می دهد و باعث می شود خون در بدن به جریان درآید. در این زمان، شما احساس هوشیاری بیشتری می کنید و انرژی بیشتری برای پرداختن به کارهایتان خواهید داشت؛‌ به علاوه، اکسیژن اضافی که به مغز می رود، به شما در فکر کردن و اندیشیدن کمک می کند. درواقع انجام حرکات و فعالیت های ورزشی در زمان استراحت و تنفس، می تواند به شما در انجام سریع تر تکالیف درسی تان کمک کند.

درصورتی که تکالیف درسی شما در خانه بسیار زیاد است، با والدین خود صحبت کنید. شاید آن ها بتوانند با آموزگاران شما صحبت کنند و به راه حل مشکلتان پی ببرند. اگر برخی از آموزگاران متوجه شوند که شما در انجام تکالیف درسی خود مسئله دارید، به شما کمک خواهند کرد؛ در غیر این صورت، شاید شما بتوانید از کمک های آموزشی بعد از ساعات مدرسه استفاده کنید و همچنین از خود بپرسید که آیا در مدرسه از وقت خود، بیشترین استفاده را می کنید یا خیر. گاهی اوقات، هرچه بیشتر بتوانید تکالیف درسی خود را در مدرسه انجام دهید، به همان نسبت نیز تکالیف درسی کمتری برای انجام دادن در خانه خواهید داشت.

نگرانی های کودک خود را بشناسید

 من در فوتبال ضعیف هستم و دیگر نمی خواهم این بازی را ادامه دهم. آیا دلیلی وجود دارد که این ورزش را کنار نگذارم؟

شاید در اینجا شرایطی وجود دارد. هیچ کس واقعا دوست ندارد به کاری بپردازد که توانایی انجام آن را ندارد اما آیا شما واقعا در انجام این بازی ضعیف هستید و یا اینکه تنها یک یا دو بازی را درست انجام نداده اید؟ حتی بازیکنان حرفه ای هم گاهی در سابقه حرفه ای خود، بازی های عالی ندارند اما نه تنها آن ها بازی را رها نمی کنند، بلکه آن را نیز ادامه می دهند؛‌ زیرا به آن بازی بسیار علاقه مندند.

بنابراین، به ارزیابی میزان علاقه مندی خود به کاری که انجام می دهید، بپردازید، خواه فوتبال باشد یا موسیقی و یا هر ورزش و فعالیت دیگری. شاید اگر شما به نگرانی و دلواپسی تان درخصوص نحوه انجام بازی خود، پایان دهید، می توانید به آرامش برسید و تنها از تمرینات ورزشی و بازی ها لذت ببرید. حرکات و تمرینات ورزشی که شما به انجام آن ها می پردازید، برای سلامت جسمتان نیز بسیار سودمند خواهد بود. اما اگر این بازی در مجموع، شما را بسیار خسته و مضطرب و آشفته می کند، به طوری که از بازی و انجام تمرینات ورزشی احساس تنفر می کنید، شاید زمان آن است که به خود وقت استراحت و تنفس بدهید و به انجام ورزشی دیگر بپردازید تا بتوانید آنچه را که برای شما خوب و مناسب است، بیابید. به یاد داشته باشید که همیشه ایده آل و بهترین بودن مطرح نیست؛ بلکه مهم، بیرون رفتن از خانه، تحرک، فعالیت و نیز داشتن نشاط و تفریح و سرگرمی است.

من اخیرا به مدرسه جدیدی رفته ام و اصلا آن مدرسه را دوست ندارم.

رفتن به مدرسه به عنوان دانش آموزی جدید، بسیار سخت است؛ زیرا در این زمان، شما احساس می کنید که دانش آموزان دیگر دوستانی دارند و تنها شما با آن ها هماهنگ نیستید. ممکن است به زمان زیادی نیاز باشد تا شما بتوانید خود را با شرایط جدید تطبیق دهید؛‌ نه اینکه به مدرسه نروید. راه حل این است که به جای تنها نشستن در خانه، تماشای تلویزیون و یا کار کردن با اینترنت، از خانه بیرون بروید و به انجام کارهای دیگری بپردازید.

چه کاری در مدرسه قدیمی خود، دوست داشته اید انجام دهید؟ ورزش؟ موسیقی؟ بازی شطرنج؟ نمایش؟ در مدرسه جدید خود، عضو تیم و یا باشگاهی شوید و در این صورت، شما دانش آموزانی را خواهید یافت که به همان کارهایی علاقه مند خواهند بود که شما آن ها را انجام می دهید.

در صورتی که با دانش آموزانی آشنا شدید که در کلاس و یا در زنگ تفریح، خوب به نظر می رسند، شهامت داشته باشید و از آن ها بپرسید که آیا آن ها مایلند با شما ارتباط دوستی برقرار کنند؟ با خود مبارزه کرده و هر روز به فرد جدیدی سلام کنید.

از والدین خود بخواهید که همراه با یکدیگر قدمی بزنید که در این صورت، شما می توانید با دوست جدیدی در همسایگی خود آشنا شوید. برای اسکیت سواری و یا بازی در محوطه، به پارک بروید. انجام حرکات و تمرینات ورزشی به شما کمک می کند تا احساس خوبی پیدا کنید و شاید با بچه های دیگری روبه رو شوید که همان کاری را انجام می دهند که شما انجام می دهید. همچنین اجازه دهید والدین و آموزگارانتان بدانند که شما مایل به پذیرش کمک آن ها هستید. این افراد به شما کمک می کنند تا گروه هایی را پیدا کنید که بتوانید به آن ها ملحق شوید و همانطور با بچه های آشنا شوید که خواسته ها و علایق مشترک با شما دارند؛‌ در نتیجه، می توانید دوستان جدیدی پیدا کنید.

نگرانی های کودک خود را بشناسید

دوست صمیمی من دیگر با من صحبت نمی کند؛ درحال حاضر، با افراد جدیدی دوست شده است. آیا لازم است که از او بپرسم چه خطا و اشتباهی انجام داده ام؟

مورد سخت و دشواری است. اگر شما واقعا دوست خود را دوست دارید، شاید بخواهید به او بگویید که وی احساسات شما را جریحه دار کرده است. به این منظور، شما می توانید از او علت قطع ارتباطش را جویا شوید.

اما این را به خاطر داشته باشید همان طوری که سن شما بالاتر می رود، تغییر برای دوستانتان، امری عادی و طبیعی است و کودکان در این زمان، به چیزهای جدیدی علاقه مند خواهند شد و با افرادی دوست می شوند که با هم هم فکر و هم عقیده و نیز دارای علایق یکسانی هستند؛ بنابراین امکان دارد که دوست شما اخیرا دوستانی را پیدا کرده است که آن ها نسبت به شما، وجه اشتراک بیشتری دارند. این تقصیر و اشتباه شما نیست و این موضوع شما را انسانی بد جلوه نمی دهد.

سعی کنید ارتباط دوستی جدیدی با کودکانی برقرار کنید که مشابهت هایی با شما دارند آنگاه نباید نگران دوستان قدیمی باشید که دیگر در اطرافتان نیستند.

در این فاصله اگر شما تنها هستید، از برقراری ارتباط بیشتر با خانواده خود احساس خجالت و شرمساری نکنید؛‌ ببینید آیا مادر، برادر و یا خواهرتان تمایل دارند که بعد از شام، با شما به پیاده روی بروند‌؟ صحبت و پیاده روی می تواند حال شما را بهتر کند که مطمئنا این شیوه، بهتر است از اینکه احساس تنهایی داشته باشید و یا در خانه بمانید و بر روی کاناپه لم دهید و تنقلات مصرف کنید.

فکر می کنم معلمم مرا دوست ندارد. نمی دانم چه خطایی مرتکب شده ام. چگونه می توانم این مسئله را حل کنم؟

آموزگاری دارید که احساس می کنید باعث ناراحتی شما می شود که البته این موضوع سخت است. وجود استرس می تواند تمرکز بر امور مربوط به مدرسه و نیز سالم و تندرست ماندن را دشوار کند.

احتمالا بهترین کار این است که والدین با آموزگار صحبت کنند تا بفهمند چه اتفاقی رخ داده است که این کار می تواند فرصت خوبی باشد تا آموزگارتان با مطلع شدن از فکر و احساس شما شگفت زده شود؛ بنابراین، این طور که انتظار می رود، همه چیز در کلاس برای شما بهتر پیش خواهد رفت و بدین ترتیب، شما می توانید فکر و ذهن خود را بر روی فراگیری و کسب نمرات خوب، متمرکز کنید. همه افراد، گاهی اوقات احساس دلواپسی و نگرانی می کنند اما احساس نگرانی،‌ به تنهایی چیزی را تغییر نمی دهد و یا اینکه مسئله و مشکل شما را برطرف نمی کند؛ بنابراین، فکر کنید که چه قدم هایی می توانید برای رفع آنچه که شما را رنج و آزار می دهد، بردارید و یا اینکه با فردی صحبت کنید که به شما کمک کند تا با یکدیگر به حل مسئله و مشکلتان بپردازید. مسئله خود را بر روی کاغذ بنویسید؛‌ در این صورت می توانید آن را به خاطر آورید؛ بدین ترتیب، شما احساس بهتری خواهید داشت و با مسائل کمتری برای نگرانی در خصوص آن ها مواجه خواهید شد.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *