باورهای غلط غذایی در کودکان

باورهای غلط غذایی در کودکان

باورهای غلط غذایی در کودکان همیشه به فرزندتان تأکید می کنید که نزدیک وعده های اصلی غذا، میان وعده نخورد؛‌ چون اشتهایش کور می شود و نمی تواند غذای اصلی اش را بخورد؛ اما وقتی در خانه پدربزرگ و مادربزرگ مهمان هستید،‌ آن ها فرزند شما را تشویق می کنند که این عادت را کنار بگذارد؛‌ چون او کودک است و باید تا می تواند بخورد.

مادر بزرگ نزدیک ساعت شام بشقابی پر از کلوچه و یک لیوان بزرگ شیر به کودکتان می دهد و می گوید که همه آن تنقلات را برای او آماده کرده است و از طرفی هم پدربزرگ تأکید می کند که او باید همه آن ها را بخورد تا بزرگ و قوی شود.

و خب در این شرایط دختر کوچولوی شما نمی داند حرف چه کسی را گوش کند. خواهرتان در خانه اش یک مهمانی برپا کرده است و سر میز با صدای بلند به همه بچه ها اعلام می کند که هر کس غذایش را تا انتها بخورد، جایزه ای نصیبش خواهد شد.

باورهای غلط غذایی در کودکان

این داستان ها مصداق های غذا دادن به بچه ها هستند. درست است که پدر، مادر یا خواهرتان نیت بدی ندارند، اما با این روش اشتباه بر روی کودک تأثیرات منفی زیادی می گذارند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. باید غذا بخورد تا دیگران را خشنود کند و سلامتی و در این شرایط تناسب اندام او در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

۲. چون در فاصله های زمانی کم غذا می خورد، نمی تواند احساس سیری و گرسنگی اش را به خوبی تشخیص دهد.

۳. غذا خوردن برای او نوعی تنبیه محسوب می شود و با این قانون شرطی می شود که اگر غذا بخورد، حق ندارد دسر و خوراکی های بعد از غذا را مصرف کند.

بیشتر عاداتی که در این سنین در کودک شما شکل می گیرد تا پایان عمر با او باقی می مانند، پس باید این رویه را تغییر داد تا او در آینده با مشکلات عدیده ای که ناشی از تغذیه نادرست است،‌ مواجه نشود. برای این کار، لازم است به موارد زیر توجه کنید:

موضوع را به صراحت مطرح کنید

اگر یکی از اقوام شما فرزندتان را به مصرف تنقلات قبل از غذای اصلی تشویق می کند، بهتر است با او صحبت کنید و با دلایل منطقی تفکر نادرست وی را گوشزد کنید؛ البته بهتر است این موضوع را دور از چشم فرزندتان و به طور خصوصی و نیز با ملایمت مطرح کنید؛‌ چرا که مطمئنا آن شخص به خاطر علاقه ای که به فرزندتان دارد، از این کار اجتناب می کند.

باورهای غلط غذایی در کودکان

راه های بهتری برای نشان دادن محبتتان پیدا کنید!

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که محبتشان را با دادن خوراکی به بچه ها ابراز می کنید، سعی کنید راه های دیگری را برای ابراز محبت خود پیدا کنید؛‌ مثلا می توانید برای فرزندتان کتاب بخوانید، با او بازی کنید، او را به گردش ببرید و یا یک جمله دوست داشتنی در ظرف غذا یا زیر بالش کوچولوی عزیزتان بگذارید.

چگونه به فرزندتان توضیح دهید چه خوراکی هایی مفید است؟

اگر فرزند شما کوچک تر از آن است که غذاهای مفید و مضر را از هم تشخیص دهد، در این مورد با او بحث نکنید و به جای آن با کمک فرزندتان غذاهای سالم تهیه کنید؛‌ چون با این کار او خودش غذاهای سالم و ناسالم را از یکدیگر تشخیص می دهد و درضمن تمایل بیشتری به خوردن غذا پیدا خواهد کرد. اگر فرزندتان به قدر کافی بزرگ و عاقل شده است، در مورد سلامت مواد غذایی با او بحث کنید و به او بیاموزید با یک جمله صریح اما کاملا مودبانه، احساسش را در مورد غذاها بیان کند؛ قبل از اینکه کسی او را مجبور به خوردن غذاهایی کند که دوست ندارد یا برایش مفید نیستند.

به او یاد بدهید در پاسخ به اصرار دیگران برای خوردن غذایی ناسالم و یا اضافی به سادگی بگوید:‌ « نه، متشکرم» مثلا می تواند بگوید:‌ « این شیرینی ها خیلی خوشمزه به نظر می رسند، اما حالا نزدیک شام است.  اگر ممکن است، بعد از شام آن ها را می خورم.»

این را بدانید بچه ها در هر سنی که باشند، نباید مجبور شوند علی رغم میل باطنی شان غذایی را بخورند؛ پس همیشه به فرزندتان یاد بدهید به احساس گرسنگی و سیری اش توجه کند؛‌ چون این احساس او را به سمت خوردن غذای مناسب و به موقع می برد.

، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *