چرا کودکم مدام پای کامپیوتر می نشیند؟

چرا کودکم مدام پای کامپیوتر می نشیند؟

چرا کودکم مدام پای کامپیوتر می نشیند؟ ( اگر کودک شما زیاد مقابل کامپیوتر می نشیند، باید بیشتر به او توجه کنید.) کودکان امروز در عصر کامپیوتر زندگی می کنند؛‌ یعنی با کامپیوتر بزرگ می شوند و در سنین پایین کار با آن را یاد می گیرند؛‌ به طوری که این ابزار را نمی توان از زندگی امروز حذف کرد. کامپیوتر اغلب در مهد کودک ها یا مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار می گیرد و نحوه کار با آن به کودکان آموزش داده می شود. امروزه از دانش آموزان دوران راهنمایی و دبیرستان انتظار می رود به خوبی کار با کامپیوتر را بدانند. اکثر اوقات در کامپیوترهای خانگی بازی هایی آموزشی برای کودکان وجود دارد که با آن ها می توانند حساب کردن، نوشتن، به طور منطقی فکر کردن و نیز مسائل مهم مربوط به زندگی را یاد بگیرند. این وسیله برای فراگیری زبان های مختلف بسیار مفید است؛‌ علاوه بر آن کار کردن با برنامه آموزشی، انگیزه کودکان و نوجوانان را برای حل مسئله بالا می برد. در اکثر موارد بازی های آموزشی و برنامه ها طبق سن کاربر برنامه ریزی می شوند.

چرا کودکم مدام پای کامپیوتر می نشیند؟

اما باید قوانین مشخصی برای استفاده از کامپیوتر تعیین شود؛‌ مثلا کودک نباید بیشتر از یک یا دو ساعت در روز پای کامپیوتر بنشیند؛‌ زیرا کار بیش از حد با کامپیوتر فرصت کافی برای فعالیت های مهم دیگری، نظیر تحرک و بازی در هوای آزاد، باقی نمی گذارد. به همین دلیل اکثر کودکان امروزه دچار اختلالات رشدی و حرکتی هستند و از اضافه وزن رنج می برند. مورد مهم دیگری که والدین باید آن را کنترل کنند، بازی های کودکان است؛ مثلا بسیاری از بازی های جنگی از ۱۸ سالگی به بعد مجاز است و نباید در دسترس کودکان قرار گیرند؛‌ درحالی که کپی های این بازی ها را به شکل پنهانی در مدرسه می توانند تهیه کنند یا به راحتی می توانند آن ها را از طریق اینترنت دانلود کنند. این بازی ها، خشونت را در کودکان و نوجوانان افزایش می دهند؛‌ بنابراین باید بازی کردن با چنین برنامه هایی را ممنوع کنید.

چرا کودکم مدام پای کامپیوتر می نشیند؟

مسئله مهم دیگر اینترنت است. در اینجا باید فعالیت های کودکان خود را دقیقا کنترل کنید؛‌ چرا که به طور کلی بچه ها استفاده از اینترنت را یاد می گیرند و کار با آن را نمی توان از زندگی روزانه جدا کرد. اما مسئله مهمی که در رابطه با فضاهای مجازی در اینترنت وجود دارد، خطرات استفاده از این فضاهاست؛‌ برای مثال در بسیاری از اوقات فضای چت برای نوجوانان خطرناک و گمراه کننده است؛ چرا که ممکن است فرزندان بدون آگاهی با افراد سود جو و خطرناکی آشنا شوند. در چنین مواردی باید خطرهای ممکن را به فرزندتان تذکر دهید و به آن ها قوانین رفتاری را بیاموزید؛‌ مثلا به آن ها بگویید هرگز آدرس یا شماره تلفن خود را در اینترنت قرار ندهند.

اگر کودک یا نوجوان شما فیلم یا موسیقی غیر مجاز از اینترنت دانلود می کند، شما مسئول هستید؛‌ پس بدانید کنترل این موارد مهم است.

درست کردن فهرستی برای کودکان

این فهرست به کودک شما کمک می کند تا برخورد مناسبی با اینترنت داشته باشد:‌

۱. حفظ اطلاعات شخصی

به فرزندتان بیاموزید اطلاعات شخصی نظیر اسم، آدرس و شماره موبایل را هرگز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهد!

۲. محتاط بودن در مورد عکس ها

به او تأکید کنید که هیچ عکسی را در اینترنت قرار ندهد و فریب عکس ها و تصاویری را که دیگران از خودشان در اینترنت می گذارند، نخورد!

۳. ظاهر فریبنده

بیشتر افراد در اینترنت صادق نیستند؛ مثلا ممکن است فردی که با او چت می کند، دراصل فرد دیگری باشد؛‌ بنابراین به فرزندتان بگویید:‌ «‌وقتی فرد غریبه ای قصد دیدن تو را دارد، از او دوری کن!»

۴. رازداری

به او بگویید در مورد مسائل خصوصی فقط با دوستان واقعی خود و در دنیای واقعی حرف بزند‌؛‌ هرچند بهتر است مسائل خصوصی و خانوادگی را فقط با اعضای خانواده در میان بگذارد.

قوانین و دستورها

والدین در زندگی واقعی و محیط خارج از اینترنت می دانند فرزندانشان با چه کسانی دوست شدند، کجا همدیگر را می بینند، در مدرسه چه نمراتی کسب می کنند و با دوستانشان درباره چه موضوعاتی حرف می زنند. به همین دلیل والدین نباید فرزندانشان را در سیل گیج کننده تصاویر و متن های اینترنتی رها کنند. همچنین وقتی مسئله ای سوال برانگیز در مورد اینترنت یا تلویزیون در ذهن فرزندشان شکل می گیرد، والدین باید با آرامش اطلاعات لازم را در اختیار او بگذارند.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *