کودکان و کامپیوتر

کودکان و کامپیوتر

چگونه با کودکانی که ساعت زیادی را با کامپیوتر میگذرانند برخورد کنیم

اگر شما کودکی یا نوجوانی در منزل دارید که بسیاری از ساعات روز را پشت کامپیوترش می‌نشیند، خواندن این موارد برای کنترل فرزندتان را از دست ندهید:
کودک خود را‌ به استفاده از رایانه با سقف زمانی مشخص عادت دهید. مثلا‌ اگر در کارها‌کمک کرد، اجازه دارد 2ساعت از کامپیوتر استفاده کند.
استفاده همزمان کودک با پدر یا مادر یک گزینه مؤثر و قابل اجرا برای پیشگیری از عوارض احتمالی کامپیوتر است.
برنامه‌هایی روی کامپیوتر نصب کنید تا از میزان و نحوه استفاده کودک از کامپیوتر و کارهایی که انجام داده به شما گزارش دهد.
‌ ویندوز امکان‌ کنترل دسترسی‌کودکان روی کامپیوتر را دارد. البته تنظیمات این سیستم با مبانی غربی است و ابزاری کافی برای نظارت شما نیست.
برای تنظیمات وی‍‍ژه والدین به این ترتیب در سیستم خود عمل کنید:  Control Panel > User Accounts >Set up Parental Controls
فراموش نکنید آنچه برای یک نوجوان 15ساله مجاز است، لزوماً برای یک کودک 5ساله مفید نیست؛ بلکه شاید مضر و مخرب باشد.
برخی کودکان روی تخت دراز می‌کشند و لپ‌تاپ را روی شکمشان می‌گذارند. یا دمر می‌خوابند و از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند. این کار موجب مشکلات استخوانی می‌شود.
فاصله بین مانیتور و چشم کودک بیش از 45سانتی‌متر توصیه شده است. فاصله کمتر از این مقدار برای کودکان مضر است.
‌خودتان الگو باشید؛ بهتر است محدودیت‌هایی در استفاده از فناوری برای خودتان قائل شوید و از اوقات فراغتی که ایجاد می‌شود برای بودن در کنار خانواده بهره ببرید.
زمانی که در منزل هستید به صرف غذا با فرزندان بپردازید و با آنها بازی کنید، با این کار کودکان کمتر به رایانه و تلفن همراه پناه می‌برند.
گاهی تماشای یک برنامه کودک یا فیلم از سوی والدین همراه با کودکان می‌تواند موجب دلگرمی کودکان شود، چرا که ابزار دیجیتال نباید جای والدین را بگیرد.
وقتی که کودک حوصله‌‌اش سر می‌رود و نیاز به استراحت دارد سریع سراغ گزینه وسایل الکترونیک برای بچه نروید. در این مواقع جایگزین‌هایی مانند اسباب‌بازی یا کتاب در اختیارشان قرار دهید.
بیش از آنکه پلیس فرزندانتان باشید، سعی کنید همراه و یارشان باشید. این کار آنها را به‌صورت یک شهروند مسئولیت‌پذیر در زندگی، خانه و دانشگاه بار می‌آورد.
به‌صورت دوره‌ای گزارش چت، ایمیل‌ها، فایل‌ها و محتوای صفحات، دوستان و عکس‌های نوجوانتان در اکانت صفحات اجتماعی‌اش را کنترل کنید.
و در نهایت با کودکتان شفاف و روراست باشید، بگذارید که او بداند شما او را کنترل می‌کنید.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *