هوش کلامی کودکان

هوش کلامی کودکان

مفهوم هوش کلامی و هوش ریاضی – منطقی در کودکان
هوش کلامی: توانایی کودک شما در درک کلمات، بیان آنها و ساختن کلمات پیچیده تر می باشد. کودکانی که در این زمینه باهوش هستند، در بازی با کلمات و ادا کردن جملات پیچیده تر (مانند: قوری گل قرمزی) مهارت فراوانی دارند. آنها از شنیدن صدای کلمات لذت می برند و به جای تصاویر، با کلمات فکر می کنند. این کودکان کتابخوانانی حریص یا نویسندگانی شیرین قلم خواهند شد. پرورش این هوش در بزرگسالی به کودک شما در نوشتن، مطالعه، داستان و شعر گفتن، حل کردن جدول و توانایی سخنرانی در جمع کمک می کند. شغل های مناسب برای کودکانی که در این زمینه هوش قوی تری دارند در آینده عبارتست از: شاعر، روزنامه نگار، نویسنده، معلم، وکیل، سیاستمدار، مترجم
راهکارهای پرورش هوش کلامی:در دوران نوزادی خزانه لغات کودکتان را با صحبت کردن و حرف زدن با او بالا ببرید.نوزاد خود را بغل کنید به چشم هایش نگاه کرده و ماجرای روزتان را برایش تعریف کنید. این کار ممکن است احمقانه به نظر بیاید ولی به او در تولید صدا و تبدیل آن به کلمات کمک می کند.هنگامی که کودک توانای نشستن پیدا کرد او را در کنار سفره خانواده گذاشته و در مکالمات خانواده شریک نمایید.در سنین زیر 2 سال با کودکتان تصاویر کتاب ها را ورق بزنید. در 7-2 سالگی برای او کتاب بخوانید تا هنگام باسواد شدن او این کار به داستان خوانی شخصی تبدیل شود.

هوش ریاضی – منطقی: توانایی مغز در محاسبات ریاضی، شمارش، جمع و تفریق و … کلیه اعمال ساده و پیچیده ریاضی می باشد. کودکان دارای این اولویت هوشی، همواره در مورد دنیای اطرافشان کنجکاوند، سوال های زیادی می پرسند و دوست دارند آزمایش کنند و در درک علت و معلول، الگوهای عددی و بحث منطقی بسیار موفق هستند که به خصوص این آخری، در مواجهه با والدین بسیار مفید است. پرورش این هوش توانایی فرد را در خرید، حل معما و محاسبات و طرح های ریاضی توانمند می سازد.
رشته های شغلی مورد علاقه آنها در آینده عبارتند از: دانشمند، مهندس، برنامه نویس کامپیوتر، پژوهشگر، حسابدار

راهکارهای پرورش هوش ریاضی – منطقی:به کودک قبل از ورود به مدرسه، شمردن را بیاموزید. شمارش تعداد عروسک ها و ماشین هایش، شمارش تعداد ظروف آشپزخانه و هر چیزی که کودکتان به آن علاقمند است می تواند مبنایی برای شمارش محسوب گردد.برای او معما و چیستان طرح کنید.
در سنین کوچکتر اسباب بازی های کودک را زیر پتو یا ملحفه قایم کنید طوری که اندازه و شکل کلی آن معلوم باشد و از کودک بخواهید حدس بزند چه چیزی را قایم کرده اید؟
از او بخواهید موقعیت های مختلف را حدس بزند، مانند: اگه گفتی با تلفن دارم با کی صحبت می کنم؟ فکر می کنی کی داره میاد خونمون؟ یا اینکه حدس میزنی داخل کیفم چی برات خریدم؟
از او بخواهید موقعیت های مختلف را تخمین بزند، مانند: فکر می کنی حدودا چندتا پرتقال داخل این کیسه هست؟ فکر می کنی این ترن چندتا واگن داره؟ به نظرت این ساختمان چندتا پنجره داره؟

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *