کوتاهی قد نتیجه تغذیه نادرست‌

کوتاهی قد نتیجه تغذیه نادرست‌

کوتاهی قد نتیجه تغذیه نادرست‌

کوتاهی قد نتیجه تغذیه نادرست ‌قد یکی از معیارهایی است که وضعیت تغذیه افراد را در درازمدت نشان می‌دهد.بسیاری از خانواده‌ها با مشاوره با پزشکان متخصص و تشویق فرزندانشان به ورزش در تلاشند تا آن‌ها قدی بلند داشته باشند؛ غافل از این‌که تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قد بچه‌هاست.

به‌طور کلی مواد مغذی نظیر کلسیم، آهن، روی، پروتئین و ویتامین A نقش مؤثری در رشد قدی بچه‌ها دارند و مصرف منظم مواد غذایی نظیر انواع گوشت‌ها (مخصوصاً ماهی)، انواع لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات این تاثیر را بیشتر می‌کند.
در دوران بلوغ به دلیل جهش رشدی، نیاز به مواد مغذی در افراد افزایش می‌یابد، اما در بیشتر اوقات خانواده‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند و فراموش می‌کنند که تأمین این نیازها گاهی به تغییر عادات غذایی نیاز دارد. در این دوران املاحی چون کلسیم، آهن، روی و منیزیم باید به میزان دو برابر قبل دریافت شوند؛ این در حالی است که ۱۴درصد از مجموع انرژی دریافتی نوجوانان پسر و ۱۵درصد از کل انرژی دریافتی نوجوانان دختر از نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های آماده تأمین می‌شود . هم‌چنین در این دوران بدن برای‌رشد بافت‌های جدید به شدت به اسید فولیک، ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های A،C و‌E نیاز دارد و در نتیجه میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات باید چندین برابر قبل شود.
در این میان عواملی نظیر خوردن غذا در وعده‌های نامناسب، کم‌خوردن غذا، استفاده از Fast Foodها و … کمبود این مواد مغذی را افزایش می‌دهد.در بیشتر غذاهای آماده، اسید فولیک، آهن، کلسیم و ویتامین‌A به ندرت دیده می‌شود، ضمن این‌که میزان ویتامین‌C در این غذاها بسیار کم است و حدود ۵۰ درصد از کالری این غذاها از گروه چربی‌ها تامین می‌شود، که مصرف مداوم آن‌ها باعث چاقی می‌شود. امروزه با وجود مواد غذایی جدید، نوجوانان با هزاران نوع خوراکی مواجه هستند که بیشترشان از چربی فراوان و کربوهیدرات‌های ساده تشکیل شده‌اند و بیش از ۶۵ درصد آن‌ها را نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها تشکیل می‌دهند. آموزش تغذیه صحیح و انتخاب درست خوراکی‌ها به نوجوانان می‌تواند کمک بزرگی است برای این‌که آن‌ها رشد کاملی داشته باشند.

روزنامه تهران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *