آموزش دعوا گرفتن

آموزش دعوا گرفتن

آموزش دعوا گرفتن

به کودکان خود دعوا کردن را بیاموزید!

احتمالا برای همه والدین دعوای میان کودکان نگران‌کننده است.

جیغ‌های ممتد، درگیری‌های لفظی، کتک‌کاری و… نه‌تنها اضطراب، اضطرار و پریشانی والدین را درپی دارد که در شرایط پیچیده‌تر باعث بیدار شدن حس گناه در والدین می‌شود.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به‌خود بگویید: «لابد درست تربیتشان نکرده‌ام که اینگونه با هم دعوا می‌کنند». شما قبل از هر چیز نیاز به صبر و تحمل فراوان دارید، باید به‌خوبی به صحبت‌های آنان گوش دهید و از میان دعواهای مبهم آنها، پیامشان را درک کنید،

برای درک این پیام باید اجازه دهید که آنها شما را با خودشان به عمق دردها و مشکلات‌شان ببرند؛ آگاهی، قدم مؤثری در راه درمان است. تصور یک خانواده آرمانی که همه عاشق هم هستند و کودکان از صبح تا شب قربان صدقه هم می‌روند کار ساده‌ای نیست.

آموزش دعوا گرفتن

در ارتباطات یک خانواده، عشق هست، کدورت هم هست، دوستی هست، دعوا هم هست. باید تحمل بروز حسادت، رقابت و حتی نفرت و دشمنی کودکان را داشته باشید. نگران احساس دشمنی میان فرزندانتان نباشید.

احتمال اینکه شما یک نسخه دیگر از هابیل و قابیل در خانه داشته باشید، خیلی کم است. باید پذیرفت که رابطه خواهر و برادری همیشه بین دو قطب عشق و نفرت در نوسان است و گاهی این رابطه جنبه‌های تاریک هم دارد

از دعوای بین کودکانتان نترسید؛ هر چقدر هم که تحمل چنین درگیری‌هایی سخت باشد، باز هم دنیا به آخر نمی‌رسد. دعوا به کودک اجازه می‌دهد تا جایگاه خود را در خانواده و موقعیتش را نسبت به دیگری مشخص کند.

تنها یک جر و بحث و یک دعوای شدید می‌تواند کاری کند که کودک زیر بار زورگویی خواهر یا برادر نرود و امتیازاتش را از دست ندهد. دعوا، یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای عرض اندام است.

آموزش دعوا گرفتن

شاید کودک شما بیشتر از آنکه نیاز به عشق خواهری یا برادری داشته باشد، نیاز دارد که از حریم شخصی‌اش دفاع کند. نکته‌ای که در این میان بسیار مهم است، یادگیری این نکته است که بچه‌ها بفهمند باید در هر شرایطی احترام خواهر یا برادر خود را نگه‌دارند.

می‌گوییم«همه‌تان را به یک اندازه دوست دارم» اما در عمل اوضاع فرق می‌کند.

ممکن است شما احساس نزدیکی بیشتری به یکی از فرزندانتان داشته باشید. این امر کاملا طبیعی‌ است اما باید به آن آگاه بود. علم به چنین احساساتی باعث می‌شود که از ارجح دانستن یکی نسبت به دیگری دست بکشید. تبعیض والدین اگر افراطی باشد، عواقب وخیمی در پی دارد. چنین تبعیضاتی به رابطه میان کودکان به‌شدت آسیب می‌زند و روابط آنها راتیره‌وتار می‌کند.

گرداورنده :سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *