پدران و شير دهي به كودك

پدران و شير دهي به كودك

پدران و شير دهي به كودك

اكثر پدران به خوبي مي دانند كه شير مادر، بهترين غذا براي كودك است. شير مادر، تركيب كاملي از مواد غذايي ضروري براي كودك است و كودكاني كه با شير مادر تغذيه شده اند، سود بيشتري مي برند: از كاهش خطر ابتلا به چاقي يا حساسيتها گرفته تا افزايش هوش.

بعلاوه شير مادر كاملا رايگان است، استفاده از آن به آماده كردن وسايل مختلف يا تميز كردن ابزارهاي متعدد نياز ندارد و مهمتر از همه اينكه بهترين راه براي برقراري پيوند بين مادر و كودك شناخته شده است. آروغ اين بچه ها هم بسيار خوش بو تر از بچه هايي است كه از شير خشك استفاده مي كنند!

با اين حال، نظر بسياري از پدرها در مورد استفاده از شير مادر، پس از تولد نوزاد، عوض مي شود. اين بدان خاطر نيست كه مثلا پدرها از شير مادر و مزايا و منافع آن اطلاعي ندارند يا حمايت نمي كنند؛ بلكه به اين دليل است كه احساس مي كنند تا حدي كنار گذاشته شده اند.

كنار آمدن با احساس بي كفايتي

شير دادن به كودك، در واقع ادامه رابطه اختصاصي و انحصاري است كه در دوران حاملگي نيز بين كودك و مادر وجود داشته است. تحقيقاتي انجام شده كه اثرات تغذيه با شير مادر را بر روي مردان، بررسي كرده است. پدراني كه نوزادانشان از سينه مادر شير مي نوشند، ممكن است يكي يا برخي از احساسات زير را تجربه كنند:

  • ممكن است احساس كنيد كه ايجاد پيوند و رابطه با كودك، براي شما سخت تر از همسرتان است.
  • شايد احساس بي كفايتي كنيد: گمان كنيد كه هيچ كدام از كارهايي كه شما براي كودك انجام مي دهيد، به اندازه كارهايي كه همسرتان انجام مي دهد، ارزش ندارند.
  • نسبت به كودكي كه حتي از لحاظ فيزيكي هم بين شما و همسرتان قرار گرفته است، احساس ناراحتي و عصبانيت مي كنيد.
  • باور داريد كه چون زنها با سينه به نوزاد شير مي دهند، مهارتها و اطلاعاتي دارند كه طبيعتا موجب خواهد شد بهتر از شما باشند.

پدران و شير دهي به كودك

روشهايي براي كاهش اين مشكلات و كمك به بهتر شدن اوضاع وجود دارد

شكي وجود ندارد كه تغذيه كودك با شير مادر، يكي از مهمترين نكات در مراقبت از كودك است. اين بدان معناست كه اگر كودك شما با شير مادر تغذيه مي شود، شما ممكن است كمي احساس بي عرضگي كنيد.

اما اگر زندگي به گونه اي رقم خورده است كه تغذيه كودك بر عهده همسر شماست، دليلي وجود ندارد كه شما ناراحت شويد. مطالعات نشان مي دهند كه هر چقدر مردان نقش حمايتي و تشويقي خود را بهتر انجام دهند، مادران قادر خواهند بود مدت طولاني تري كودك را با شير خود تغذيه كنند و همچنين اعتماد به نفس بيشتري در كار خود خواهند داشت.

پس، هرچند ممكن است كمي عجيب به نظر برسد، اما واقعيت آن است كه پدران نيز نقش بسيار مهمي در تغذيه كودك با شير مادر دارند. در اينجا، چند راه براي كمك به شما ارائه شده است:

  1. ملاحظه وضعيت همسر خود را بكنيد و به او دلگرمي دهيد. شير دادن به كودك با سينه، كار دشواري است؛ پس بخشي از كارهاي همسر تان را بر عهده گرفته و هر كاري از دستتان بر مي آيد انجام دهيد. هنگامي كه او به كودك شير مي دهد، يك بالش يا يك ليوان آب براي او بياوريد، يا پس از اينكه شير خوردن كودك تمام شد، ماليدن پشت او تا آروغ زدن را شما انجام دهيد.
  2. تماس پوستي نسبتا زيادي با كودك خود برقرار كنيد. بغل كردن كودك، حمام كردن او و كتاب خواندن براي كودك در حالي كه روي سينه شما خوابيده است، همگي مي توانند راههاي بسيار مناسبي براي برقراري ارتباط با كودك باشند. اين كارها (همانند شير دادن به كودك) به شما و نوزاد اين شانس را مي دهند تا ارتباط فيزيكي نزديكي با هم برقرار كنيد.

پدران و شير دهي به كودك

  1. زمان نسبتا زيادي را با نوزاد خود بگذرانيد. هنگامي كه مي خواهيد براي پياده روي يا خريد برويد، او را هم در كالسكه گذاشته و به همراه خود ببريد؛ يا اينكه كف اتاق بنشيند و با هم بازي كنيد. در اين صورت، مي توانيد زماني را با يكديگر در خلوت و تنهايي بگذرانيد و هر چقدر اين اتفاق بيشتر بيفتد، شما اعتماد به نفس بيشتري درباره تواناييهاي خود به عنوان يك والد پدر به دست خواهيد آورد.
  2. اگر شرايطي بوجود آمد كه بايد شير مادر را با شيشه به كودك بدهيد، شما اين كار را بكنيد. از همسرتان بخواهيد تا شيرش را بدوشد، سپس آن را در شيشه بريزيد و با شيشه به كودك شير بدهيد. در صورتي كه همسر شما مي تواند شير خود را با دست يا با پمپ بدوشد، مي توانيد استفاده از شيشه شير را به كودك خود ياد بدهيد تا شير دادن را ساده تر كنيد. (نكته: پيش از آغاز استفاده از شيشه، بهتر است كمي صبر كنيد تا كودك شير خوردن از سينه را ياد بگيرد و حداقل 3 تا 4 هفته از زايمان بگذرد. بهتر است به كودك خود اجازه دهيد تا ابتدا شير خوردن از سينه را تجربه كرده و به آن عادت كند).
  3. هنگام استفاده از شيشه شير، كودك خود را همراهي كنيد. سر شيشه ها، همانند سينه واقعي، اندازه و شكل هاي مختلفي دارند. پس بهتر است اندازه ها و شكلهاي مختلف را امتحان كنيد، تا نوعي را كه براي او مناسب تر است، پيدا كنيد.
  4. اگر همسر شما، به اندازه قبل از بارداري به روابط جنسي علاقه نشان نمي دهد، صبور باشيد. پرستاري از كودك كار دشواري است، در نتيجه همسر شما ممكن است دائما احساس خستگي كند و از آنجا كه سطح هورمون استروژن در خانمهايي كه شير مي دهند كمتر است، ترشحات نرم كننده واژن معمولا در آنها كمتر است. اين امر ممكن است به سخت يا حتي دردناك شدن دخول منجر شود. پس بهتر است به جاي آنكه فكر كنيد ديگر براي همسر خود جذاب نيستيد، هنگامي كه او آمادگي دارد، از يك چرب كننده محلول در آب پيش از دخول استفاده نماييد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *