چاقی در کودکان

چاقی در کودکان

مصرف غذاهای پر کالری و افزایش چاقی در کودکان

بیشتر مادران دوست دارند کودکانشان در هر سنی چاق باشندواگر خوب غذا بخورد وزیاد غذا بخورند بسیار راضی هستند.اگر کودک زیادبخوردبه سرعت اضافه وزن پیدا می کند وچاق می شود ودچارمسائل ومشکلات جسمی ,اجتماعی وروانی می گردد.اگر پزشک خانواده یا متخصصین کودکان به شما می گویندکه کودک شما آمادگی برای چاق شدن دارد,یا در حال حاضر وزن او زیاد تر از مقدار طبیعی است,به گفته او توجه کنید. مصرف خوراکی هایی که در دکه واغذیه فروشی ها ارائه می شودوارتباط آن با چاقی کودکان    مصرف غذا های تهیه شده در اغذیه فروشی هاو رستورانها ,موجب چاقی بویژه در کودکان می گردد.بررسی ها نشان داده است: در سالهای اخیر در همه کشورها تعداد خانواده هایی که در خارج از خانه غذای آماده مصرف می کنند,بطور قابل توجهی افزایش یافته است.اندازه و حجم غذاهایی که در خارج از خانه عرضه می شود زیاد است,از طرفی معمولا”همراه غذا سیب زمینی سرخ شده و نوشابه هم مصرف می شود.  خوردن غذا در خارج از خانه موجب می شود مصرف کنندگان ,مخصوصا”کودکان سبزی جات,میوجات وشیر ولبنیات کمتری بخورند.گرچه کارخانه های تولید کننده موادغذایی ادعا می کنندکه غذاهایشان موجب چاقی کودکان نمی شود,ولی ادعای آنان بی اساس است .برای محافظت کودکان از چاقی و تغذیه خوب وسالم باید:
1- خوردن غذاهایی در خارج از خانه و خوردن نوشابه های شیرین مخصوصا”در مدارس حذف گردد.
2-تبلیغات غذایی برای کودکان در تلویزیون ورادیو متوقف گردد.
3-شرایط مناسب فعالیت وورزش و حرکات سالم برای کودکان ,چه در مدارس و چه در محله ها و مناطق مختلف فراهم و در دسترس آنها قرار گیرد.
بعضی از مادران غذاهای کودک خود را چرب وشیرین تهیه می کنندویاچربی و شیرینی به آن اضافه می کنند.این چربی وشیرینی باعث می شود که 40 درصد کالری بیشتر از نیاز کودک به بدن او برسد . از طرفی چون کودکان نوشابه های شیرین را دوست دارند همراه غذاهای چرب , نوشابه می خورند . نوشابه های گازدار شیرین و نوشابه های میوه ای دارای مقادیری شکر است, بنابراین مصرف این نوشابه ها نیز کالری اضافه تری به بدن کودکان می رساند . هر شیشه نوشابه گازدار شیرین معمولی (حدود 330 میلی لیتر) دارای 10 قاشق شکر و 150 کیلو کالری انرژی است . در بعضی از کشورها مانند امریکا بین 56 تا 86 درصد دانش آموزان هر روز حداقل یک بطری 330 میلی لیتری نوشابه می خورند . نوجوانان پسر بیشتر نوشابه مصرف می کنند به طوری که حدود 20 درصد آنها روزانه 4 بطری نوشابه می خورند . مصرف هر بطری نوشابه شیرین توسط کودکان موجب افزایش 18/0 درجه شاخص چاقی و کلا” افزایش خطر چاقی در آنها می شود .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *