کودک لجباز و نافرمان – بخش هفتم

کودک لجباز و نافرمان – بخش هفتم

کودک لجباز و نافرمان – بخش هفتم

قطعه ی دوم از ابزار ما در مورد احترام گذاشتن به احساس کودکان است. ارزش گذاشتن به احساسی که کودک دارد باعث میشود کودک آرام تر شود و بتواند درست تر فکر کند و چاره اندیشی و حل مسئله ی بهتری داشته باشد. ما والدین هم به عنوان یک بزرگ تر وقتی عصبانی هستیم، وقتی خیلی ناراحت هستیم تصمیم های عجیب و غریبی می گیریم پس باید کاملا به کودکان حق بدهیم وقتی خشم زیادی را تجربه می کنند، غم زیادی رو تجربه می کنند هنگام حل مسئله و تصمیم گیری بیشتر از ما دچار مشکل شوند پس احساس کودکان را بفهمید و بهش احترام بزارید.

کودک لجباز و نافرمان – بخش هفتم

 قطعه ی سوم این ابزار میگوید که حواس خودتان به حرف های که میزنید باشد. واضح و شفاف حرف بزنید. اینکه به کودک می گویید لیاقت نداری، عاقل باش، مسئولیت پذیر باش فقط کودک را آشفته تر میکند قبلا هم گفتم دقیقا باید به کودک گفته شود که کدام رفتارش مدنظر است، آیا شکاندن اسباب بازی مدنظر است؟ یا پرخاشگری کردن او؟ یا غذا نخوردن او؟ چه چیزی گفته است که پرخاشگری حساب میشود؟ این حق کودکان است که کاملا متوجه بشوند که کدام  رفتارشون چه حسی رو در شما ایجاد کرده است.

کودک لجباز و نافرمان – بخش هفتم

 قطعه ی چهام میگه که برای کودک خود زمان بزارید،‌ بزارید کودک حرفش را بزند تا اتفاقی می افتد کودک را نشونید یک گوشه و شروع کنید براش سخنرانی کردن اون لحظه مطمئن باشید که کودک گوش نمیدهد و گفته می شود در قطعه ی پنجم خود والدین نیز گوش دادن فعال و با علاقه رو یاد بگیریند گوش دادن فعال یک مهارت است که اگر والدین داشته باشند حسابی می توانند حال کودکان را خوب کنند. نه تنها کودک که تعاملتان با تمام آدم های دور و اطراف خوب میشود آدم ها وقتی احساس کنند یک نفر به حرف هاشون گوش میدهد حس نزدیکی بیشتر با اون آدم می کنند کم کم تلاش می کنند که اون آدم را اذیت نکنند یا می ترسند که از دستش بدهند اما در اینجا نمی خواهیم که کودک بترسد که شمارو از دست بدهد ولی می خواهیم احساس کند که هر اتفاقی که بیفتد می تواند روی شما حساب باز کند و با شما حرف بزند.

نویسنده:‌ منا سمیعی سنجانی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *