استرس شديد، بافت مغزي كودكان را تغيير مي‌دهد

استرس شديد، بافت مغزي كودكان را تغيير مي‌دهد

استرس شديد، بافت مغزي كودكان را تغيير مي‌دهد

متخصصان مغز و اعصاب در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كودكاني كه استرس مزمن و شديدي را تجربه مي‌كنند بيشتر در معرض خطر كوچك شدن ناحيه‌اي از مغزشان هستند كه با حافظه در ارتباط است. سطح اين منطقه مغزي در كودكاني كه تحت استرس و تنش مداوم هستند در مقايسه با ساير همسالانشان، كمتر و كوچكتر است.

متخصص دانشگاه ويسكوسنين در ماديسون آمريكا در اين آزمايشات دريافته‌اند كه اين قبيل تفاوت‌هاي مغزي در عين حال روي توان ذهني و ادراكي انسان تاثير مي‌گذارند به طوري كه كودكان وقتي تحت استرس شديد و مداوم زندگي مي‌كنند در آزمون‌هاي حافظه‌اي محيطي، كارآيي ضعيف‌تري دارند.

به گزارش مجله آنلاين لاپوسانيس، كودكاني كه تحت استرس هستند هم‌چنين در انجام تست‌هاي مربوط به حافظه كوتاه مدت نيز بيشتر دچار مشكل مي‌شوند..

استرس شديد، بافت مغزي كودكان را تغيير مي‌دهد

متخصصان مي‌گويند: بي‌شك تمام اعضاي خانواده تا حدودي استرس را تجربه مي‌كنند و به همين دليل بسيار مهم است دريابيم كه سطح بالاي استرس چه تاثيري مي‌تواند روي افراد مختلف داشته باشد. برخي از نمونه‌ها و شرايطي كه مي‌توانند استرس فوق‌العاده‌اي به كودكان در خانواده وارد كنند شامل خشونت يا تبعيض در مورد يكي از فرزندان يا ساير اعضاي خانواده است.

اين مطالعه كه در مجله نوروساينس به چاپ رسيده تاييدي بر يافته‌هاي قبلي در مورد تاثيرات مخرب استرس در زندگي انسان است. در برخي از مطالعات اخير نشان داده شده است كودكاني كه در شرايط پراسترس زندگي مي‌كنند از نظر فرآيندهاي سلولي سريعتر پير مي‌شوند و بنابراين مي‌توان گفت استرس دوران كودكي عامل كاهش طول عمر است.

اين يافته حاصل مطالعه روي 61 كودك 9 تا 14 ساله است. متخصصان مي‌گويند: هر چند اين تفاوت‌ها در بافت مغزي جزئي و ميكروسكوپي هستند اما مي‌توانند تاثيرات مهمي روي مهارت‌هاي ذهني كودكان بر جاي بگذارند.

منبع: ايسنا

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *