زمان ظهور و مراحل غریزه ی جنسی بخش سوم

زمان ظهور و مراحل غریزه ی جنسی بخش سوم

زمان ظهور و مراحل غریزه ی جنسی بخش سوم به عقیده بسیاری از روانکاوان بخصوص گروهی که پیرو برتری غریزه جنسی هستند از جمله فروید جنبه هایی از غریزه ی جنسی از بدو تولّد و دوران آغازی کودکی در طفل نمایان می گردد. به عقیده این گروه اصولاً فعالیت ارگانیزم برای ارضای غرایز از سنین کودکی انجام می گیرد و غریزه جنسی در فرد شامل سه دوره است. دوران دهانی یا مکندگی ( Oral stage ) که ارضای جنسی و لذت بردن از طریق دهان انجام می گیرد و طفل با استفاده از مکیدن، علاوه بر سد جوع ارضای جنسی می کند. دوران مخربی یا دفع ( anal stage ) که کودک از طریق دفع، ارضا می شود و بالاخره دوران تناسلی ( Genital stag ) که ارضای جنسی و کسب لذت کم و بیش از طریق رفتارهای جنسی انجام می پذیرد و در این دوران است که کودک به عضو جنسی خویش متوجّه می گردد. این دوره پس از یک رکود کوتاه در نوجوانی و جوانی به حد کمال می رسد. دوران دهانی از بدو تولّد شروع می شود و با مکیدن ارضا می گردد. به عقیده این گروه از روانشناسان اگر طفل در این دوره از طریق مکیدن ارضا نگردد این کمبود مکندگی در او باقی می ماند و در سنین دیگر بروز می کند.

زمان ظهور و مراحل غریزه ی جنسی بخش سوم

مثلاً بزرگسالانی که شصت خود رامی مکند یا مرتب سیگار بر لب دارند و علاوه بر کشیدن سیگار گاه حالت مکندگی به آن می دهند ممکن است ازجمله افرادی باشند که دردوره ی دهانی یا مکندگی اغنا نگردیده و از این بابت کمبودی دارند. دوران دهانی و مخرجی به خودی خود چندان آسیب رسان نیستند جز آنکه ممکن است در مواردی به سبب عدم اغنای طفل حالات آن به سالهای دیگر زندگی سرایت کند. اما دوران تناسلی دوره ای حساس است و پایه های انحراف در این دوره گذاشته می شود. از جمله انحرافاتی که در این دوره پی ریزی می شود استمنا است. طفل با بازی با خود، خویشتن را تحریک می کند و از این طریق خویشتن را ارضا می نماید و با این عمل غیرطبیعی به نوعی لذّت می برد. گذران این دوره است که باید مورد توجّه والدین و مربیان قرار گیرد و در هدایت کودکان و نوجوانان کوششی شایسته مبذول شود. عمل استمنا در بین پسران بیش از دختران رایج است. ولی دختران نیز از آن بی بهره نیستند. شاید علت شیوع بیشتر آن در بین پسران وجود تفاوت بین ساختمان جنسی و جسمی دختر و پسر باشد. این عمل غیرطبیعی خود لذتی علاوه بر ایجاد ناراحتیهای جسمی و روانی، در زندگی آتی جنسی پسران و نامرتب شدن عادت ماهانه در دختران اثر نامطلوب می گذارد و افزوده بر آن ممکن است در اثر عادت به این عمل ناپسند و بیمارگونه ترک آن برای شخص ممکن نگردیده و حتی پس از ازدواج و داشتن همسر در مواردی به خاطر عادتی که در فرد پدید آمده وی از همسر خویش قانع نشده به عمل انحرافی استمنا متوسّل گردد. اولیای کودکان و نوجوانان و گردانندگان مراکز آموزشی باید هوشیار بوده بموقع درصدد جلوگیری و احیاناً معالجه و درمان برآیند.

زمان ظهور و مراحل غریزه ی جنسی بخش سوم

از دیگر انحرافات دوران سوم غریزه ی جنسی تمایلات به همجنس را می توان نام برد. همجنس بازی از جمله انحرافات ناشایست است که در اکثر جوامع و بخصوص در تمامی ادیان مذموم و ناپسند شناخته شده است. این عمل غیرانسانی حتی در میان حیوانات نیز دیده نشده ولی انسان این اشرف مخلوقات گاه به حدّی از انحراف می رسد که از آن به عنوان وسیله ای برای اغنای خویش استفاده می کند. بدون تردید استفاده از جنس موافق علاوه بر آنکه عملی انحرافی و نوعی بیماری محسوب می گردد گاه سبب ایجاد بیماریهای خطرناکی از جمله بیماری ایدز (ایدز Aids بیماری خطرناکی است که ویروس آن بنام H.I.V به قدرت دفاعی بدن آسیب جدّی می رساند بطریقی که بدن در مقابل بیماریها نمی تواند مقاومت کند و سبب مرگ فرد مبتلا می شود. خوشبختانه راههای سرایت بیماری ایدز محدود است و تنها از طریق خون آلوده، از طریق مادر آلوده به ویروس H.I.V به فرزندی که او در شکم دارد و از همه مهمتر از طریق بی بند و باریهای جنسی قابل سرایت است که با رعایت نکات فوق هر کس می تواند خویشتن را از ابتلای به آن دور نگهدارد.)  می شود. گرچه علل و عوامل بسیاری را برای پدیداری این انحراف و عمل خلاف ذکر می کنند ولی آنچه مسلم است این عمل غیرطبیعی نمی تواند ریشه ی ارثی و ذاتی داشته باشد بلکه عملی اکتسابی، محیطی و اجتماعی است.

با وجودی که اکثراً تصوّر می کنند که همجنس بازی فقط در بین جنس مذکّر رواج دارد ولی دختران و جنس مؤنث نیز گاه به آن مبتلا می گردند. در دختران بخصوص در سنین نوجوانی و جوانی گرایش به همجنس بازی مشاهده می گردد. آنان گاه به همکلاسان خویش دل می بندند و بعضاً این دلبستگی به روابط ناروا و انحرافی کشیده می شود. از آنجا که دختران در روابط اجتماعی با یکدیگر آزادند و مانند پسران مورد سختگیری نیستند معاشرتشان با همجنسان خود به هر اندازه ای که باشد طبیعی جلوه می کند و به همین دلیل کمتر مورد توجّه و شک اطرافیان قرار می گیرند. گاه دختران نسبت به مربیان خویش دلبستگی پیدا می کنند و از او برای خود بتی می سازند. هوشیاری مربیان می تواند در شناخت و برطرف ساختن این تمایل ناصحیح که در صورت ادامه ممکن است به انحراف انجامد نقشی اساسی داشته باشد.

زمان ظهور و مراحل غریزه ی جنسی بخش سوم

رایجترین انحراف همجنس بازی را می توان در محیطهای شبانه روزی یافت. شبانه ـ روزیها بخصوص در سنین نوجوانی و آغاز جوانی محیطی مناسب برای رشد و پیدایش این انحراف است. در مواردی که ساکنان شبانه روزیها در سنین مختلف با هم در یک محیط زندگی می کنند این خلاف، بیشتر و خطرناکتر ملاحظه می گردد. لذا در محیطهای شبانه روزی باید روابط ساکنان آن را از نظر دور نداشت و ترتیبی داد که حتی المقدور همسالان با یکدیگر معاشر و مأنوس باشند. گاهی وجود احساس دوگانه در فرد سبب بروز این حالت انحرافی می گردد و در مواردی به دلیل تربیت ناصحیح و ایجاد احساس زنانه در پسر به سبب مادرسالاری در برخی از خانواده ها این احساس در کودک یا نوجوان به وجود می آید. همچنین ممکن است گرسنگان منحرف شهوت به عنوان  دامی خطرناک در سر راه نوجوانان قرار گیرند و از طرق مختلف آنان را گمراه کنند. معمولاً نوجوانانی که بدین طریق گمراه می شوند خود در بزرگی عاملی برای به انحراف کشیدن دیگران می گردند.

بیکاری، فقر، عدم تعلیم و تربیت صحیح، استبداد مطلق در خانواده، عدم ازدواج بموقع به سبب مشکلات آن، فریب خوردن در اثر تماس با افراد منحرف و در دسترس بودن کتب و مجلات مضرّه و بالاخره کمبودهای عاطفی در خانواده و جامعه ی اطراف کودک و نوجوان هر یک می توانند در ایجاد و رشد این انحراف مؤثر باشند. انحراف جنسی به صور دیگری نیز بروز می کند که سادیسم یا دیگر آزاری یکی از مظاهر و جلوه های این انحراف است. در این نوع از انحراف فرد مبتلا، با آزار نمودن طرف مقابل کسب لذت می کند. معمولاً این حالت از تربیت دوران کودکی سرچشمه می گیرد و فرد بیمار ابتدا با فریفتن طرف مقابل و سپس آزار و اذیت و حتی گاه شکنجه و قتل وی خویشتن را ارضا می کند. خود آزاری نیز یکی دیگر از جلوه های انحراف جنسی محسوب می گردد که در این مورد بعکس دیگر آزاری، فرد از اینکه مورد آزار قرار گیرد لذت می برد و ارضا می شود. خود آزاری بر خلاف دیگر آزاری که در مردان بیشتر مشاهده می گردد در بین زنان رواج بیشتری دارد و گاه آنان از اینکه مورد شکنجه و ضرب قرار گیرند لذّت می برند. ریشه ی تمامی این انحرافات از دوران کودکی و محیط خانه و مدرسه سرچشمه می گیرد و به همین دلیل است که تعلیم و تربیت صحیح، تربیت جنسی بموقع، ایجاد محیط مناسب و سالم برای رشد کودک، توجّه به حالات کودک و نوجوان در سنین مختلف و بالاخره شناخت بموقع ناراحتیهای آنان و رفع آنها می تواند از ایجاد بسیاری از این انحرافات جلوگیری نماید.

تجربه نشان داده است که این انحرافات در خانواده های بی بند و بار و بخصوص در خانواده های مستبد که دیکتاتوری را جانشین تربیت صحیح و شایسته نموده اند بیشتر بروز می کند. والدینی که اطاعت محض را از فرزند خویش می خواهند و با فریادهای بی مورد و دستورات آمرانه به خیال خویش می خواهند فرزند خود را تربیت کنند و هرگز نمی کوشند با کودک و نوجوان چون دو دوست از طریق مبادله افکار و صحبت در محیطی صمیمی وی را درک و هدایت کنند و بد و خوب را به وی بفهمانند ندانسته در دور کردن فرزند خود از خویشتن و محیط خانواده قدم برداشته و به تدریج وی را به سوی انجام کارهای پنهانی و خلاف و انحراف و فساد سوق می دهند. پدران و مادرانی که خود در کودکی محیطی مناسب برای رشد و تربیت صحیح نداشته اند بیشتر در آسیب پذیری فرزندان خویش مؤثرند و در حالی که به خیال خود می کوشند از طریق خشونت، تندی، زور و جبر و بی عدالتی فرزند خود را تربیت کنند ندانسته وی را به بیراهه و انحراف کشانده به فرزند خویش ظلمی بی رحمانه روا می دارند.

کودکان استثنایی تألیف محمد پاکزاد

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *