چگونگی ایجاد غریزه ی جنسی در انسان بخش دوم

چگونگی ایجاد غریزه ی جنسی در انسان بخش دوم

چگونگی ایجاد غریزه ی جنسی در انسان  بخش دوم در میان مردم چنین شایع است که غریزه ی جنسی از زمان بلوغ خودنمایی می کند و ایجاد می گردد. ولی روانشناسان معتقدند که غریزه ی جنسی از تولد تا مرگ با آدمی همراه است و در دورانهای مختلف زندگی، به طرق گوناگون خودنمایی می کند. کنجکاویهای کودکان درباره ی مسائل جنسی، تمایل آنان به جنس مخالف، خودنماییهایی که منشأ جنسی دارد و بالاخره دستکاری و بازی با خویش و لمس کردنهای کنجکاوانه و بازیهای کودکانه تماماً نمایانگر آن است که غریزه ی جنسی قبل از بلوغ و خیلی قبل از آن در کودک موجود است و هوشیاری و توجّه والدین، مربیان و اطرافیان می تواند به آن جهت صحیح داده و از انحرافات ناخواسته جلوگیری نماید.

در مواردی عدم توجّه اطرافیان و سهل انگاری آنان می تواند عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. گاه اطرافیان و اولیان کودک با این تصور که طفل چندساله ی آنان از امور جنسی ناآگاه و دور است با وی حمام می کنند و بدن خویش را در معرض دید او قرار می دهند. و یا با شستشوی نقاط مختلف بدن فرزند چند ساله ی کنجکاو خود او را نسبت به مسائل جنسی هوشیار می سازند و یا با خوابیدن با کودک در یک اطاق و انجام اعمالی که باید در خلوت انجام گیرد بلوغ زودرس را در او ایجاد می کنند و نتیجتاً ندانسته نهال بی بندو باری جنسی را در وی می کارند. پدران و مادران و اطرافیان باید کمال دقت را در این گونه موارد بنمایند و مخصوصاً در پاسخ به سئوالات فرزندان نابالغ خود نهایت احتیاط را بکنند.

در این گونه موارد گاه پرخاشگری و سرکوبی اثری معکوس می گذارد و طفل و نوجوان را برای یافتن حقایق به راههای نادرست هدایت می کند و خدای ناکرده با قرار دادن نوجوان در معرض خطر افراد ناباب و منحرف، او را به بیراهه می کشاند. رعایت اعتدال و تقویت حس خویشتن داری در کودک و نوجوان و آگاه ساختن آنان از حقایق و واقعیت زندگی با زبانی درخور فهم آنان می تواند در هدایت آنها مؤثر باشد. باید حتی المقدور عواملی که سبب بیداری بی موقع غریزه ی جنسی و بلوغ زودرس در نوجوان می گردد را شناخت و از سر راه وی برداشت. معاشرتهای نوجوانان باید تحت کنترل قرار گیرد. معاشرین نوجوان به درستی انتخاب گردند و رعایت همسنی آنان از اهمیتی خاص برخوردار است.

چگونگی ایجاد غریزه ی جنسی در انسان  بخش دوم

از نظر اجتماعی فراهم آوردن امکانات ازدواج سهل و آسان برای نوجوانها و توجّه به معنویات و جایگزینی عواطف و محبت واقعی به جای شهوت می تواند در تعدیل و جلوگیری از بی بند و باریها مؤثر باشد. مربیان مراکز آموزشی باید بر روابط نوآموزان و دانش آموزان دورادور دقت کافی داشته باشند. شاگردان هر کلاس حتی المقدور از تناسب سنی معقولی برخوردار باشند و کودک ۸ ساله را نباید کنار نوجوان ۱۵ ساله قرار داد. مشاهده ی عکسهای عریان، دیدن روابط حیوانات، شنیدن داستانهای مربوط به مسائل جنسی گاه در بیداری زودرس این غریزه سهمی مؤثر دارند. کنجکاوی کودکان درباره ی اعضای بدن و اینکه هر عضو چه عملی را انجام می دهد و سئوال در این موارد امری طبیعی است آنچه مهم است پاسخ بزرگترها به این سٔوالات کنجکاوانه از طریق صحیح و ممکن است.

هنگامی که توجّه  کودک و نوجوان از خویشتن و بدن خود به غیر و جسم دیگران تغییر جهت دهد مرحله ای است که کودک و نوجوان به تدریج به دنبال کشف حقایق و دانستن اختلاف زن و مرد است و این امر تمنا و تمایل را در او بیدار می کند. مربیان و والدین در این مرحله باید با دقت بیشتری به رفتار کودک و نوجوان بنگرند. دختران و پسران در آغاز نوجوانی می کوشند تا به هر طریقی که هست توجّه دیگران را به خود جلب کنند و مورد توجّه و علاقه قرار گیرند. رفتار مربیان و اطرافیان در این سنین بحرانی باید با نوجوانان بر پایه احترام به شخصیت آنان باشد و از مورد اهانت قرار دادن آنها خودداری کنند.

ساختمان بدنی،‌ وجود پرخاشگری و برتری طلبی از جمله مسائلی هستند که بیداری جنسی را در پسران زودتر و سریعتر از دختران سبب می گردد. دختران به سبب خویشتنداری بیشتر، حجب و حیای ذاتی و نوع ساختمان عضو جنسی کمتر و دیرتر در معرض تحریک جنسی و تظاهر به آن قرار می گیرند.

چگونگی ایجاد غریزه ی جنسی در انسان  بخش دوم

غریزه ی خوردن فقط در صورت گرسنگی و گاه با دیدن غذا ظهور می کند ولی غریزه ی جنسی برای بروز از هر فرصتی استفاده می کند. شنیدن یک داستان، دیدن یک عکس، یک تماس بدنی بظاهر ساده، دیر ادرار کردن و طولانی بودن زمان دفع در کودکان، یک نوازش بی موقع و نامتناسب، یک سرسره بازی ساده و حتی یک نگاه، هر یک ممکن است احساسات خفته را بیدار کند، پنهانها را آشکار سازد و گاه خطر ساز باشد. باید بدانیم که وجود غریزه در طفل امری طبیعی است و ظهور آن نیز طبیعیتر و دلیل سلامت است ولی بشرطی که در جهت صحیح تربیت شود تا در نوجوانی و جوانی سبب رشد فکری و ایجاد عواطف و معنویات گردد و خدای ناکرده به انحراف کشیده نشود، با وجودی که مسائل جنسی گاه گمراهی را به همراه دارد استبداد و سرکوبی در مورد آن را نباید پذیرفت. بلکه تربیت و هدایت را باید مورد توجّه قرار داد.

به سٔوالات کودکان که گاه به بینهایت می رسد باید پاسخی مناسب و قانع کننده داد و آنان را به طریقی هدایت نمود که اگر در آینده باز پرسشی دارند به اولیای خود یا مربیان مراجعه کنند نه آنکه به سبب شماتت و استبداد به دیگران روی آورند که همین امر ممکن است سبب گمراهی آنان گردد. دختران در سنین عادت ماهانه و پسران در آغاز بلوغ بیشتر دچار هیجانات درونی، جذبه های جنسی و مشکلات عاطفی می گردند. لذا رفتار آنان را باید مورد توجّه بیشتری قرار داد. چه بجاست که مراکز آموزشی با داشتن مشاورانی با تجربه و متخصص در این مورد دختران و پسران را از طریق صحیح ابتدا به صورت گروهی و در موارد خاص به صورت فردی یاری کنند.

گاه بزرگترها نمی دانند در درون کوچکترها چه می گذرد و گرچه خود روزگاری نوجوان و جوان بوده اند ولی به سبب فراموشی آنان ایام درک نیازها و خواسته های فرزند نوجوانشان برای آن میسّر نیست و بیشتر همین عدم تفاهم است که موجب اختلاف بین دو نسل می گردد.

‌« ‌نوجوانی هنگامی که مادر خویش را حامله دید از او روگرداند  و چون مسائل را نه به درستی بلکه از روی کنجکاوی فهمیده بود مادر خود را گناهکار و پدر خویش را همدست وی می دانست. مدتها مادر می دید که پسر نوجوانش نه تنها به او محل نمی گذارد بلکه در مواردی پرخاشگری نیز می کند تا بالاخره یک روز که مادر علت را جویا شد نوجوان او را گناهکار و بدکاره لقب داد و حاملگی وی را سبب خجالت خویش دانست. تازه مادر متوجّه شد که علت تغییر اخلاق پسر نوجوانش چیست. لذا با او به صحبت نشست و به سختی به او فهماند که این امری طبیعی بین تمامی زوجهاست و نقش زن و مرد را در تنازع بقا و اینکه خداوند چنین نهادی را در وجود آدمی و حتی حیوانات برای برقراری و تداوم نسل نهاده سات بازگو کرد تا به تدریج پسر خویش را از بی گناهی خود مطمئن ساخت و به او فهماند که حاملگی او امری طبیعی است و نباید سبب خجالت و ناراحتی او گردد». اگر به این نوجوان در موقع مناسب خود مسائل جنسی از طرق صحیح آموزش داده شده بود هرگز چنین اتفاقی نمی افتاد.

آنچه در نزد ما طبیعی جلوه می کند ممکن است برای کوچکترها نامشخص باشد و یا حتی عجیب و در مواردی غیرقابل قبول به نظر آید. لذا باید هوشیار بود و در موارد ضروری با آنان با زبان خودشان صحبت و گفتگو نمود و با دلایل قابل فهم مسائل را برای آنها روشن ساخت.

کودکان استثنایی تألیف محمود پاکزاد

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *