غذا خوردن در کودکان

غذا خوردن در کودکان

اهمیت غذا و غذا خوردن در کودکان

سن 7تا 11 زمان یادگرفتن است وآموزش کودکان در این سنین باعث می شودکه کودک هم یاد بگیردوهم اعتقاد پیدا کند.همچنان که کودکان رشد می کنند,پدر ومادر باید با تذکر زبانی وبا مثال هایی عملی ,کودکان رانسبت به غذاهای سالم وغذا خوردن صحیح آگاه کنند.از طرفی بهترین محل برای آموزش دادن,منزل است.آموزش باید به صورت عادی وروزمره ودر مورد غذاهایی که مادر تهیه میکند.انجام گیرد ,تا کودک نسبت به نوع غذا ,رنگ,بو,طعم وروش تهیه آن اطلاعاتی به دست آورد و در مورد غذا خوردن رفتار صحیح داشته باشد .
در مدارس ,متاسفانه آموزش تغذیه و برنامه آموزشی وجود ندارد.بعضی از آموزگاران ممکن است به طور اتفاقی در باره اصول تغذیه با کودکان صحبت کنند و به آنها اطلاعاتی بدهند.ولی همه معلمین چنین نخواهند کرد.آموزش دادن در هنگام بازی نوعی آموزش تغذیه در کودکان مدرسه ای است که درباره انواع غذاها,تهیه آنها و اصول خوردن به کودکان فرصتی می دهندتا عملا”مسائل را درک کنندو دانش آنها در مورد غذا افزایش یابدکه البته نتیجه آن نیز بسیار مثبت است.اگر والدین خود نیز فرصتی بدست بیاورندوآموزش ببینندکه بعدا”بتواننددر منزل این آموزش ها رابدهند,بسیار مفید خواهد بود.
اگر مدرسه کودک تا بعد از ظهر ادامه یابدمعمولا”کودک باید ناهار خود راببرد,یاممکن است در مدرسه ناهار داده شود.در هر دوصورت غذای کودکان در این سنین باید کم چربی و از سبزیجات ومیوه جات باشد .کودکانی که ناهار خود را از خانه می برند باید غذای آنها از نظر موادغذایی متعادل باشد,یعنی شامل ساندویچی باشد که نان ان از آرد کامل گندم تهیه شده باشدهمچنین دارای پروتئین و میوه تازه ,سبزی و یک دسر ساده باشد.غذای مذبور باید شب قبل تهیه و در یخچال نگه داری شودو صبح در ظرف غذای کودک نگه داری شود. هر کودکی از نظر علاقه به نوع غذابا کودک دیگر فرق دارد.هر کودکی می خواهدغذای اصلی یا میان وعده های غذایی را که خود دوست دارد ,برای او تهیه نمایندو در اختیارش قرار دهند. کودکان در سنین7تا11 سالگی اگردور یک میز با یکدیگر غذا بخورندوهمدیگر راببینند,نسبت به زمانی که تنها هستند,بهتر وبیشتر غذا می خورند. رژیم غذایی صحیح و کامل, پایه و اساس سلامت کودک مخصوصا” در سنین مدرسه می باشد , بنابراین مادران باید به غذاهای آماده شده در دکه ها و اغذیه فروشی توجه نکنند و خود غذای کودک را در منزل تهیه نمایند. هیچ لذتی بهتر و جالب تر از این نیست که مادر وقت خود را صرف تهیه غذا برای کودک خود نماید. پختن غذا در خانه و تغذیه کودکان با مواد اولیه خوب و سالم که در خانه تهیه می گردد احساس انجام وظیفه نسبت به فرزندان و افراد خانواده را در مادر به وجود می اورد . از طرفی دیگر با تهیه غذا در خانه, مادر می تواند از نظر اقتصادی صرفه جویی نماید صرفه جویی غذاییرا در راه تفریح و گردش کودکان خرج کند. با امکانات و وسایلی که امروزه در اختیار مادران قرار دارد آنها می توانند غذاها دسرها و شیرینی های خانگی سالم که از نظر ظاهر هم خوشرنگ و مطبوع می باشد یکجا در منزل تهیه کنند و برای مدت دو تا چند هفته در فریزر نگهداری نمایند. در این صورت می توان در هر نوبت بر حسب شرایط و زمان مناسب غذا را از فریزر خارج و به کودک عرضه نمود. خوشبختانه کودکان با بو , رنگ و طعم غذاهایی که در منزل تهیه می شود آشنا می شوند و به آنها عادت می کنند وحتی پس از مدتی طعم و مزه غذایی را که در خارج منزل تهیه می شوددوست نخواهند داشت و از خوردن آن لذت می برند.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *