غذا خوردن کودکان

غذا خوردن کودکان

غذا خوردن کودکان

غذا خوردن کودکان

بهانه گیری بر سر غذا خوردن

اگر مدتهاست که کودکتان بر سر غذا خوردن بهانه گیری می کند ، تغییر این رفتار دشوار خواهد بود. بهترین راه حل این معضل شناسایی علائم مؤثر بر تسلط او بر والدین است که باید از ابتدا و پیش از به وجود آمدن هر مسئله ای ، مانع پیشامدهای بعدی شوید.
اگر فرزندتان به طور ناگهانی علاقه اش را به غذایی از دست می دهد واز خوردن آن امتناع می کند ، توجهی به موضوع نشان ندهید. اجازه دهید ، آنچه را دوست دارد ، بخورد وآنچه را نمی خواهد میل نکند وپس از اتمام زمان غذا خوردن ، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره یا اهمیتی به موضوع ، بردارید. اگر نوع غذایی را که دوست ندارد ، مشخص می کند و برای مثال می گوید:((من از لوبیا بدم می آید)) ، حساسیت نشان ندهید وچند روز بعد دوباره آن غذا را تهیه نمایید. به احتمال قریب به یقین او این بار غذایش را خواهد خورد زیرا اکنون می داند که عدم علاقه ی او به غذا توجه کسی را جلب نکرده است. کودکان نوپا در مورد علاقه هایشان ، ثبات ندارند واگر شما رفتار مناسبی نداشته باشید ، این قبیل علاقه ها در آنان تثبیت می شود ولی با رفتار مناسب ، اکثر این رفتارها به مرور زمان اصلاح خواهند شد.

غذا خوردن کودکان

سختگیر نباشید. اگر کودک همواره از خوردن غذا ی بخصوصی خودداری می کند ، برای او غذای دیگری تهیه نمایید ولی چهرهی کودکتان را به خوبی زیر نظر داشته باشید زیرا بسیاری از احساس های او در چهره اش نمایان می گردند. فراموش نکنید ؛ اگر فرزندتان متوجه شود موضوعی مربوط به غذا خوردن، توجه شما را جلب می کند ،بلافاصله آن را به عنوان وسیله ای برای تسلط بر شما به کار خواهد گرفت.
وقتی کودک به خوبی غذا می خورد ، از او تعریف وتمجید کنید. به خاطر بسپارید ؛ اگر اصرار دارید که بچه به خاطر شما سه قاشق بیش تر بخورد ،باید آن سه قاشق غذا را میل کند و به هیچ وجه در مقداری که تعیین کرده اید ، تخفیف قائل نشوید.
گاهی اوقات دلیل عدم علاقه ی بچه ها به غذای خاصی ، طعم ومزه ی غذا نیست بلکه احساسی که غذا در زبان ودهان کودک ایجاد می کند ، موجب این عدم علاقه خواهد شد بنابراین اگر غذا را به شکل دیگری تهیه کنید ، بچه آن را می خورد. برای مثال اغلب کودکان به هویج خام بیش تر از هویج پخته علاقه مند هستند ویا سیب زمینی سرخ کرده را به آب پز ترجیح می دهند. در این قبیل موارد غذا را به همان شکلی که دوست دارد ، برایش تهیه نمایید.

غذا خوردن کودکان

هیچ گاه چند نوع خوراکی یا غذا را به کودک پیشنهاد ندهید تا از بین آن ها یکی انتخاب نماید زیرا این کار شما را با مشکل مواجه می سازد ومثل این است که قصد دارید دنبال دردسر بگردید.بهتر است ، تا حد امکان تمام اعضای خانواده غذای یکسانی میل کنند پس چند نوع غذا نپزید تا او یکی را انتخاب کرده و بخورد زیرا خانه رستوران نیست وشما با این کار به فرزندتان پیام نادرستی می دهید. اگر از غذا خوردن کودکتان راضی هستید ، پس از پنج سالگی به او حق انتخاب بین دو تا سه نوع غذا را بدهید و سپس آن غذا را برایش تهیه کنید.
اگر فرزندتان غذایش را نمی خورد ، او را تا تمام کردن غذایش سر سفره یا میز غذا ننشانید. کودکان نوپا در لجبازی فوق تخصص دارند به احتمال زیاد شما را خسته کرده یا به اصطلاح از رو می برند.بنابراین باید با وی سازش کنید یعنی به او بگویید ، سه قاشق از غذایش را بخورد وبعد از جایش برخیزد ، به هیچ وجه هم کوتاه نیایید. در چنین مواقعی هرگز باقی مانده ی غذای او را – خودتان یا اعضای دیگر خانواده – میل نکنید. در ضمن به او شکلات وبیسکویت هم ندهید زیرا باید بداند که اگر غذایش را نخورد ، چیز دیگری بجای غذا به وی داده نخواهد شد. نگران نباشید و باور کنید ؛ کودک شما با یک وعده غذا نخوردن از گرسنگی نمی میرد ویا مبتلا به سوء تغذیه نمی گردد.

گردآورنده: سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

One thought on “غذا خوردن کودکان

  1. بيماري‌ كودكان‌(آیا براستی کودک عذاب می کشد؟)

    هر كودكي‌ با تولّدش‌ بيمار است‌ و گريه‌اش‌ از همين‌ بابت‌ است‌ زيرا به‌ قلمروئي‌ وارد شده‌
    كه‌ مرگ‌ را پيش‌ روي‌ دارد و لذا ذاتاً در هراس‌ است‌ وايمن‌ترين‌ جا را در آغوش‌ مادر و
    بلكه‌ در رجعت‌ به‌ رَحِم‌ مادر مي‌داند.

    همه‌ بيماريهاي‌ كودكان‌ نشانه‌هاي‌ رشد او هستند مثل‌ دل‌ دردها، تب‌ها، دردهاي‌ مربوط‌ به‌

    رويش‌ دندان‌ها، سرخك‌، مخملك‌، آبله‌ و امثالهم‌. پزشكي‌ كه‌ اين‌ مسائل‌ را با داروها پاسخ‌

    مي‌گويد نه‌ رشد را مي‌شناسد و نه‌ كودك‌ را هر چند كه‌ متخصص‌ اطفال‌ باشد. فهم‌ او از

    كودك‌ و رشد او، حتّي‌ بسيار نازل‌تر از يك‌ فهم‌ نباتي‌ است‌. در نظر او، كودك‌ يك‌ گياه‌ گريان‌

    است‌ كه‌ بايد خفه‌ شود. اين‌ كل‌فلسفه‌ طب‌ كودكان‌ است‌. كل‌ علم‌ تغذية‌ كودك‌ نيز بر همين‌

    فلسفه‌ پديد آمده‌ است‌. از اين‌ منظر شير مادر يك‌ ماية‌ بيوشيمي‌ است‌ كه‌ به‌ آساني‌ در

    لابراتوارها قابل‌ توليد مي‌باشد و لذا بسيار هم‌ كم‌ خطرتر و مفيدتر و مغذي‌تر است‌ زيرا

    امراض‌ احتمالي‌ مادر را با خود دارا نيست‌.

    از اين‌ وجه‌ كه‌ بگذريم‌ به‌ فلسفه‌ امراض‌ كودكان‌ بعنوان‌ «عذاب‌» مي‌رسيم‌. آيا كودكان‌

    چه‌ گناهي‌ مرتكب‌ شده‌اند كه‌ مستوجب‌ عذاب‌ هستند؟ آيا براستي‌ كودك‌، عذاب‌ مي‌كشد؟

    دكتر علي اكبر خانجاني

    كتاب ماليخولياي پزشكي

    لینک دانلود کتاب از سایت بنیاد نشر استاد خانجانی:

    http://khanjay.com/book/malikhuliaie%20pezeshki.zip

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *