نكات تازه در مورد امن كردن خانه براي كودكان

نكات تازه در مورد امن كردن خانه براي كودكان

نكات تازه در مورد امن كردن خانه براي كودكان

هنگامي كه به بحث امن كردن خانه براي كودكان مي­رسيم، به نظر مي­رسد كه بايد كارهاي بسيار زيادي انجام شود اما در حقيقت اين طور نيست. راه­هاي ساده ­اي هم براي اين كار وجود دارند. مسئله امن تر كردن خانه براي كودكان نوپا باعث شده كه كتاب­ ها، راهنماها و دستورالعمل­ هاي بسياري در اين زمينه چاپ شود و حتي مشاورين متخصصي هم در اين زمينه فعاليت كنند. اگر كمي جستجو كنيد مي­بينيد كه تعداد زيادي محصولات و راهنماها در اين زمينه براي فروش وجود دارند. آيا فرزند شما واقعاً به يك كلاه ايمني يا گاو صندوق پر از دارو نياز دارد؟ در اينجا يك طرح گام به گام ارائه مي­كنيم كه مي­تواند در اين مورد كمك كننده باشد:

  1. 1.       مراقب باشيد. هيچ جايگزيني براي نظارت و چشمان شما وجود ندارد ! پس هرگز فرزندتان را تنها رها نكنيد مگر آنكه او در يك تخت مخصوص نوزاد يا زمين بازي ايمن باشد و در اين صورت تازه آن هم براي چند دقيقه (مگر آنكه خواب باشد). كمك­ هاي اوليه­ مخصوص نوزادان را ياد بگيريد و شماره­ هاي اورژانس را دم دست بگذاريد. مراقبت از نزديك اين مزيت را نيز دارد كه مي­توانيد به فرزندتان بياموزيد كه بعضي چيزها ممنوع هستند.اگر دستش به چيزي كه مناسب او نيست مي­رسد، قاطع و محكم بگوييد «نه!اين مال بچه­ها نيست» و در عوض چيزي كه براي او مناسب است (مثلاً اسباب بازي­هايش)را پيشنهاد كنيد.پس از چند بار تكرار، منظور شما را متوجه خواهد شد.
  2. 2.       مناطق امن ايجاد كنيد. مطمئن شويد كه اتاق خواب فرزند شما كه در حالت ايده­ آل اتاق ديگري به جز اتاق تفريح و سرگرمي خانواده است خالي از اشياي تيز است، پله ­هايش محافظ دارند، پريزهايش به درپوش مجهز شده­اند، كمدها و قفسه ­هايش محكم هستند، اسباب و اثاثيه­ اش به خوبي نصب و در جاي خود قرار گرفته­ اند و … .

نكات تازه در مورد امن كردن خانه براي كودكان

در اين صورت فرزند شما مي­تواند بدون نظارت نزديك و مستقيم شما به راحتي در اين نواحي بازي كند؛ اگر چه شما در اين صورت نيز بايد نزديك او باشيد اما كودك براي كسب تجربه و يادگيري  آزادي عمل لازم را دارد.  چنانچه مي خواهيد اتاق­هاي خاصي(مثلاً اتاق ناهارخوري يا اتاق نشيمن)را براي كودك­تان امن كنيد، در اين صورت باز هم مي­توانيد از دكورهاي معمولي استفاده كنيد و لزوماً نيازي نيست كه دكور اتاق را به دكور كودكانه تغيير دهيد.مي­توانيد در اين موارد از موانع يا محافظ­هاي مخصوص استفاده كنيد يا اينكه براي درها يك محافظ دستگيره نصب كنيد (وسيله ­اي كه فقط بزرگترها مي­ توانند با استفاده از آن در را باز كنند).

  1. 3.       براي پيشگيري از حوادث، شكستني­ ها را در جاي مناسبي قرار دهيد. فعلاً عتيقه جات خانوادگي ، اشيائ گرانبها و ساير موارد شكستني و ارزشمند را بسته­ بندي كرده و دور از دسترس بگذاريد.
  2. 4.       مراقب مسموميت باشيد. مواد شوينده، داروها، مشروبات الكلي، لوازم آرايش و ساير موادي كه براي كودك خطرناك هستند را از معرض ديد و دسترس كودك خارج كنيد و ترجيحاً در يك قفسه­قفل شده قرار دهيدهمچنين توجه داشته باشيد كه برخي از گياهان خانگي نيز مي­توانند خطرناك باشند پس آنها را نيز دور از دسترس قرار دهيد و برگ­ها يا گل ­هايي را كه از آنها مي­افتند را فوراً از روي زمين برداريد.
  3. 5.       به پنجره­ ها، درها، آشپزخانه، و حمام توجه ويژه كنيد. پنجره­ ها و درها را بسته نگه داريد و اطمينان پيدا كنيد كه فرزندتان در پرده­پنجره يا ساير وسايل آن گير نمي­كند. در آشپزخانه، چاقوها را دور از دسترس بگذاريد و دستگيره­ ظروف را به سمت داخل بچرخانيد؛ در دستشويي را ببنديد و براي مجاري آن  از درپوش استفاده كنيد. و هرگز بچه را در تشت، توالت فرنگي و …تنها نگذاريد زيرا جثه اش كوچك است و ممكن است ظرف چند دقيقه همراه آب وارد لوله­ها شود(به خصوص از طريق توالت فرنگي).
  4. 6.       در بيرون از منزل بسيار مراقب باشيد. خانه­ مادربزرگ ممكن است به اندازه­ خانه­ خودتان براي بچه امن و ايمن نباشد؛ اگر فرزندتان زمان زيادي را در آنجا مي­گذراند، سعي كنيد كه در آنجا هم از دستگاه ­هاي محافظ استفاده كرده و در مجموع ايمني را افزايش دهيد.

                                         

نكات تازه در مورد امن كردن خانه براي كودكان

    شش منطقه مهم كه بايد ايمن شوند:                                                         

مواردي وجود دارند كه بايد وقتي كودك­تان از چهار دست و پا راه رفتن به راه رفتن روي دو پا عادت مي­كند به آنها توجه كنيد.در اين مواقع خطرات افزايش مي­يابند و تلاش­هاي شما در جهت ايمن كردن محيط نيز بايد به همين سرعت افزايش يابند.

مطمئناً بسته­بندي و انبار كردن گلدان­ها و ظرفهاي شكستني و شمعدان­هاي قيمتي كار آساني است اما شما نمي­توانيد توالت­ها را بسته ­بندي نموده و كنار بگذاريد !يا اينكه پله ­ها را از منزل­تان حذف كنيد بلكه بايد قبل از آنكه مهارت­هاي حركتي و تازه شكوفا شده­ كودك­تان او را دچار مشكل كنند با عقل و منطق دست به كار شويد و منزل را ايمن كنيد.خوشبختانه با استفاده از روش­ها و ابزارهاي مناسب مي­توانيد به طور قابل توجهي احتمال آسيب ديدن كودك­تان را كاهش دهيد.به مناطق زير كه به صورت بالقوه براي كودك خطرناك هستند توجه كنيد:

گوشه­ ها و لبه ­ها

ميزهاي صاف و براقي كه روي آنها شيشه ­اي است و سال گذشته آنها را به دكور منزل­تان اضافه كرده ­ايد، در حال حاضر كه كودك شما راه مي­رود، اين ميزها بيشتر از آنكه جذاب و دلربا باشند خطرناك خواهند بود. لبه ­ها و گوشه­ هاي ميز را با ضربه ­گيرهايي كه در فروشگاه­هاي كودكان وجود دارند بپوشانيد تا در صورت برخورد فرزندتان با آنها از شدت آسيب كاسته شود. مي­ توانيد از همين ضربه ­گيرها براي ساير لبه­ هاي تيز منزل (مانند شومينه و لبه­ پنجره ­ها) نيز استفاده كنيد. سر كودك شما است به جايي برخورد كند پس حتماً براي درمان آسيب­ها و ضربات وارده به سر آمادگي داشته باشيد و مهارت­هاي لازم را كسب كنيد.

محل هاي نگهداري مواد خطرناك

ديگر نبايد ضد يخ ( كه چيزي شبيه شربت سبزاست) يا قرص­هاي ضد بارداري (شكلات!) را در قفسه­ ها نگهداري كنيد (به خصوص اگر م بالا رفتن كودك بسيار خوب است). پس در زمان امن كردن خانه اين مواد و ساير محصولات موجود در منزل (مانند مواد تميزكننده، داروها، و الكل) را در كابينت­ هاي قفل­ دار قرار دهيد.

نكات تازه در مورد امن كردن خانه براي كودكان

پله­ ها و درگاه­ ها

با نصب موانع ايمني محكم در پايين و بالاي پله ­ها كودك نوپاي خود را از پله ­ها دور نگه داريد (در صورت امكان در مورد قسمت پايين پله­ ها اين مورد را تا سه پله ادامه دهيد تا كودك­تان براي تمرين  بالا رفتن از پله فضاي مناسبي در اختيار داشته باشد). دستگيره­ اتاق­هاي خطرناك مانند حمام (كه به خاطر وجود آب و وسايل برقي مانند سشوار خطراتي متوجه كودك است) و دفتر كار (كه سيم رايانه و دستگا ه­ هاي منگنه­ درون آن مي­توانند خطرناك باشند) را با پوشش­ هاي پلاستيكي مخصوص اين كار بپوشانيد (اين قبيل وسايل در فروشگاه­هاي كودكان به وفور يافت مي­شوند). يا اينكه اصلاً مي­توانيد در­ها را قفل كنيد.

پنجره­ ها

با نصب يك حفاظ فلزي در كناره­ قاب پنجره كه ميله­ هاي آن كمتر از 10 سانتيمتر از هم فاصله دارند، مطمئن شويد كه فرزندتان از پنجره به بيرون نمي­افتد.اگر پرده داريد، بايد مراقب باشيد كه بچه ­ها در آنها گير نكنند زيرا پرده يكي از شايع ترين دلايل خفگي كودكان محسوب مي­شود.بهتر است كه از پرده­هايي كه ساده­تر هستند استفاده كنيد (به خصوص براي اتاق كودك).

نكات تازه در مورد امن كردن خانه براي كودكان

نقاط خطرناك

زماني كه كودك شما چهار دست و پا راه رفتن يا خزيدن را آغاز مي­كند، يكي از اولين مواردي كه بايد به آن توجه كنيد پوشاندن پريزهاي برق است (او با خودش فكر ميكند سوراخ­ها اندازه­ انگشتانش هستندو خوب است كه با انگشتانش آنها را امتحان كند!). اما زماني كه كودك راه رفتن را شروع مي­كند بايد لوازم برقي را هم در محل­هاي امن ­تري قرار دهيد مثلا، در آشپزخانه براي دستگيره­ ها و دكمه­ هاي اجاق گاز از پوشش­ هاي مربوطه استفاده كنيد تا كودك نتواند شعله­ ها را روشن كند و هنگامي كه آشپزي مي­كنيد، در صورت امكان از شعله­ هاي عقبي اجاق استفاده كنيدو اگر به ناچار بايد از شعله­هاي جلويي استفاده كنيد، دسته­ ظروف را به سمت عقب اجاق بچرخانيد تا فرزندتان نتواند آن را بگيرد.

همچنين بايد مراقب وسايل برقي روي پيشخوان يا ميزهاي آشپزخانه نيز باشيد.پس حتماً لوازمي مانند تستر نان و دستگاه­هاي غذاساز در آشپزخانه و سشوار و اتوي مو در حمام را در لبه­ جلويي ميزها قرار ندهيد تا از دسترس كودك­تان دور باشند.به خاطر داشته باشيد كه حوادث هميشه در كمين شما و فرزندتان هستند پس حتماً موارد مربوط به درمان سوختگي­هاي كودكان را هم ياد بگيريد.

آب راكد

توالت براي كودك شما مانند يك استخر كوچك يا يك سطل زباله براي چيزهايي كه قبلاً پيدا كرده مي­باشد. با استفاده از يك درپوش يا چفت پلاستيكي مانع از دسترسي او به بخش چيني يا سراميكي توالت شويد اما يادتان باشد به مهمان­ ها بگوييد كه چگونه آن را باز كنند!

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *