کودکان بازی و سرگرمی

کودکان بازی و سرگرمی

کودکان و بازی با همسالان دختر و پسر

کودکان تا حدود 2 سالگی قادر به بازی با همسن و سالان خود نیستند . در سه سالگی قادر خواهند بود با همسالان خود بازی کنند و لذت ببرند . این انتظار زیادی است که پدر و مادر ها از کودکان خود دارند که در حین بازی آنها با یکدیگر دعوا نکنند . اختلاف در بین کودکان همبازی بسیار شایع و طبیعی است و والدین نباید هیچ گونه دخالتی کنند . برخی کودکان دوست ندارند اسباب بازی های خود را با دیگر کودکان سهیم و شریک شوند ، نباید آنها را مجبور به چنین کاری کرد . از حدود 20 ماهگی بچه ها وقتی به هم می رسند کمی وقت صرف هم می کنند ولی بعد به دنبال بازی خود می روند و تنها توجه کودک به دیگر کودکان در این سن توجه به اسباب بازی بچه های دیگر است که مایلند آنها را داشته باشند . در این سنین بچه ها فقط در کنار هم بازی می کنند نه با هم .
می توانید تعدادی اسباب بازی را به انتخاب خود کودک بعنوان اسباب بازی مهمان انتخاب کنید و فقط آنها را جهت بازی بیرون بیاورید . بیاد داشته باشید که تا چهار و حتی پنچ سالگی مالکیت برای کودک ار اهمیت خاصی برخوردار است و هرگز نباید اسباب بازی او را با موافقت یا بدون موافقت او به کس دیگری داد . اخترام به حس مالکیت آنها بسیار ضروری ست . بچه ها در این سنین توانایی شریک و سهیم شدن را نیز ندارند .
اگر کودک با والدین خود بازی نکرده باشد در بازی با همسالان خود در آینده دچار مشکل خواهد شد .همبازی اول کودک پدر و مادر هستند و نباید با نقشهایی که آنها برای والدین خود تعیین می کنند مخالفتی داشت . پس از مدتی نقشها را از والدین می گیرند و رول سیاهی لشکر را به آنها می دهند و پس از مدتی فقط به تماشاگر و ستایشگر نیاز دارند .
اختلاف در بازی کودکان اجتناب ناپذیر است فقط باید مرقب بود و اگر خودشان از پس مشکل بر می آیند دخالتی در آن نکرد مگر جایی که اختلاف منجر به درگیری فیزیکی شود . در اینجا وظیفه پدر و مادر صرفا جدا کردن و حذف مورد اختلاف و ایجاد شرایطی برای ادامه بازی است نه قضاوت و تنبیه کردن لبته انتخاب دوست خوب نیز مهم است . باید سعی کرد تا جایی که امکان دارد کودک ما کمتر با کودکانی که خشن و مشکلات رفتاری دارند همبازی شود .
کودکان تک فرزند را حتما باید با کودکان تک فرزند خانواده های دیگر آشنا کرد و شرایطی را فراهم کرد تا با هم رفت و آمد کنند چرا که آنها به دلیل نداشتن خواهر و برادر کمتر تعاملات اجتماعی را آموزش می بینند

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *