گردش و پياده روي به همراه كودك

گردش و پياده روي به همراه كودك

گردش و پياده روي به همراه كودك

هرچقدر هم كودك خود را دوست داشته باشيد، اگر همواره در يك اتاق يا خانه در كنار هم باشيد، شايد محيط محدود و بسته خانه، شما را كسل و كلافه كند. اكنون زمان آن رسيده است كه دنياي شگفت انگيز بيرون خانه را به همراه كودك خود بررسي كنيد، البته بهتر است سفر اكتشافي خود را به حياط خانه محدود نكنيد! تعداد فزاينده اي از والدين به اين باور رسيده اند كه پياده روي و گردش مي تواند يك درمان قوي براي استرسهاي مربوط به نگهداري و مراقبت از كودك باشد.

امروزه والدين زيادي به اين نتيجه رسيده اند كه بايد استفاده بيش از حد از برنامه هاي مفرح تلويزيوني را براي تجديد روحيه متوقف كند! وقت شما بيش از اين ارزش دارد. روشهاي مختلفي را مي توانيد اجرا يا ابداع كنيد. مي توانيد ساعات مشخصي را در پارك بگذرانيد. شايد با پدران ديگر هم آشنا شويد و با هم برنامه هاي مشترك با كودكانتان بگذاريد. يكي از مزاياي اين گردشها آن است كه هر كسي مي تواند ببيند ساير پدرها چگونه با فرزندان خود ارتباط برقرار مي كنند. امكان ارتباط برقرار كردن با كودكان در فضايي خارج از محيط معمول خانواده مي تواند بسيار جذاب باشد.

حتي اگر يك گردشگر حرفه اي هم نيستيد، مسلما مي توانيد يك مسير ساده را پيدا كنيد كه براي شما هم مناسب و جذاب باشد. مسلما براي اينكه بتوانيد بيشترين بهره را از بودن در طبيعت ببريد، بايد كمي برنامه ريزي كنيد.

براي گردش به همراه كودك خود، به چه مكانهايي مي توانيم برويم؟

گردش و پياده روي به همراه كودك

بهتري راه براي پيدا كردن مكان مناسب آن است كه از ساير پدرها يا پرستاران كودك بپرسيد كه آنها براي گردش به كجا مي روند. همچنين مي توانيد با شهرداري در محل سكونت خود تماس بگيريد و در مورد فضاهاي باز يا مسيرهايي كه براي كودكان مناسب باشند، پرس و جو كنيد. پارك محلي يا پاركهاي جنگلي انتخابهاي خوبي هستند

اما تا حدي هم مي توان گفت كه پيش از تجربه كردن گردش در يك محيط، نمي توانيد 100% مطمئن شويد كه آن محل مناسب و به اندازه كافي جذاب هست يا خير. ممكن است جاهايي را دوست داشته باشيد كه آب زياد باشد و چندان هم شلوغ نباشد، پس مي توانيد در امتداد رودها حركت كنيد يا چشمه ها را امتحان نماييد. برخي افراد ممكن است مكانهايي را ترجيح دهند كه سرويسهاي بهداشتي و رستورانهاي مجهز داشته باشد. آزمون و خطا كنيد! خطاها هم گاهي اوقات مي توانند به اندازه دفعاتي كه انتخاب صحيح داشته ايد، جذاب و مفرح باشند.

چه زماني اين گردش ها را آغاز كنيم؟

مسلما صبح زود بهترين موقع است. اگر تا ساعت 10 صبح سوار اتومبيل نشويد، روزتان بسيار طولاني تر به نظر خواهد رسيد. چرا؟ مسلما ترجيح مي دهيد زماني كه گردش را آغاز مي كنيد، بچه هايتان سرشار از انرژي باشند. اگر برنامه خود را به گونه اي تنظيم كنيد كه ساعت 9 صبح در محل گردش باشيد، مي توانيد ماهيچه هاي خود را ورزش دهيد و هواي تازه را به درون ريه هاي خود بفرستيد و ظهر هم در خانه باشيد: يك زمان بندي عالي براي آنكه ناهار را بخوريد و استراحتي بكنيد.

گردش و پياده روي به همراه كودك

چه مسافتي را مي توانيم با هم طي كنيم؟

پاسخ اين سوال به سن كودك شما بستگي دارد و اينكه آيا بايد او را بغل كنيد، در كالسكه گذاشته و ببريد، يا اينكه مي تواند خودش راه برود؛ همچنين اينكه در روز گردش، چقدر سرحال هستيد. در اينجا، نگاهي دقيق تر به سنين مختلف مي اندازيم:

  • نوزادان: اگر نوزاد شما كمتر از يك ماه سن دارد، اصلا به فكر گردش رفتن با او نيفتيد. نوزادان در اين سن نبايد در معرض نور مستقيم خورشيد، آب و هواي بد و تكانهاي ناشي از راه رفتن در زمينهاي سنگلاخ، قرار بگيرند.
  • شيرخواران 1 تا 5 ماهه: بهتر است از يك حمايل يا آغوش استفاده كرده و كودك را جلوي خود روي سينه قرار دهيد تا از سر و گردن او، حفاظت كامل به عمل آوريد. مسافتي را كه مي توانيد براي گردش به همراه كودك خود برويد، به توان بدني خود و كودكتان بستگي دارد؛ خصوصا اگر كودك به قرار گرفتن در حمايل عادت نكرده باشد، بيشتر از 20 دقيقه دوام نخواهد آورد. كودكاني كه سن آنها بيشتر باشد شايد تا يك ساعت هم دوام بياورند و پس از آن مشكلاتي از قبيل بداخلاقي، گرسنگي و خيس شدن پوشك، آغاز مي شود.
  • كودكان 6 تا 14 ماهه: نكته كليدي درباره اين كودكان، استفاده از يك كوله پشتي مناسب است. هنگامي كه كودك بتواند خودش (بدون كمك شما) بنشيند، يعني معمولا در حدود پنج تا شش ماهگي، مي توانيد استفاده از اين كوله ها را آغاز كنيد. اگر خسته نباشيد، كودك شما هم مشكلي نداشته باشد، هوا خوب و معتدل باشد و شما هم خوراكي، نوشيدني و پوشك به اندازه كافي همراه داشته باشيد، مي توانيد گردشي چند ساعته را برنامه ريزي كنيد، به شرطي كه در خلال گردش، چند بار توقف كرده و استراحت كنيد.
  • كودكان 14 ماهه تا 4 ساله: هنگامي كه كودك شما توانست راه برود، بايد سطح انتظارات خود را كاهش بدهيد. البته اگر يك كوله پشتي خوب كه براي كودكان نسبتا بزرگتر هم مناسب باشد، داشته باشيد، هنوز هم مي توانيد از آن استفاده كنيد. اما كودكان نوپا برخي مواقع دوست دارند كه خودشان راه بروند. در اين حالت، سرعت آنها به ندرت از سرعت يك لاك پشت بيشتر مي شود، زيرا هر از گاهي مي ايستند تا چيزهاي اطراف خود را با دقت تماشا كنند: برگها را، چاله هاي آب را، و …. اگر خوراكي و نوشيدني كافي به همراه داشته باشيد، يك كودك دو تا چهار ساله ممكن است بتواند در يك پياده روي چند كيلومتري در هواي خوب با شما همراهي كند. اما به خاطر داشته باشيد كه ممكن است مجبور شويد در قسمتي از راه او را بغل كنيد، خصوصا در راه بازگشت به خانه!

گردش و پياده روي به همراه كودك

براي يك گردش ايمن و مفرح، چه چيزهايي بايد همراه ببريم؟

در مناطق پر درخت يا جنگلي، خطراتي هم وجود دارند: گياهان سمي، چاله ها يا موانع پيش بيني نشده، شاخه هاي درختان كه به اين طرف و آن طرف كشيده شده و ممكن است به شما برخورد كنند؛ و البته نور خورشيد را هم بايد در نظر بگيريد. شما مي توانيد با تدارك لوازم مناسب، از بروز اكثر اين مشكلات جلوگيري كنيد. مواردي كه بايد همراه خود ببريد عبارتند از:

  • خوراكي و نوشيدني: براي كودكان يك ماهه تا دوساله، شير مادر (دوشيده شده)، شير خشك، يا شير گاو (اگر كودك حداقل يك ساله باشد) به همراه داشته باشيد. آب هم همراه خود داشته باشيد، زيرا كودكان ممكن است به سرعت آب بدن خود را از دست بدهند، حتي اگر تمام مسير آنها را بغل كرده باشيد. شير مادر يا شير خشك را در يك فلاسك كوچك (كه شير را خنك نگه دارد) قرار دهيد. براي كودكان 2 تا 4 ساله، خوردني هاي متنوع (مانند لقمه هاي نان و پنير، كلوچه، آجيل، ذرت يا گندم بو داده و ميوه ) در كيسه هاي زيپ دار، آب در بطري، و همچنين آب ميوه به همراه داشته باشيد. همچنين براي خودتان هم آب به اندازه كافي ببريد.
  • لوازم جانبي: همراه بردن يك پتو يا زيرانداز به همراه يك جعبه كوچك و سبك كمكهاي اوليه شايد ضروري باشد.. همچنين اگر كودكي كنجكاو و فعال داريد، يك جعبه يا ظرف پلاستيكي به همراه يك بيلچه كوچك نيز با خود ببريد تا او بتواند يادگاريهاي بامزه و جالب از اين گردش جمع كرده و به خانه بياورد.
  • لباس مناسب: شلوار پارچه اي بلند، پيراهن آستين دار و كلاه لبه دار به كودك خود بپوشانيد. اين لباسها خنك و راحت بوده و از او در برابر نور آفتاب محافظت مي كنند. كفش كتاني به همراه جوراب بهتر از دمپايي است، چون مجبور نخواهيد شد كه هر ده دقيقه يكبار براي درآوردن سنگريزه از كفش او، توقف كنيد. يك پيراهن اضافه به همراه خود ببريد تا اگر هوا كمي خنك شد، از آن استفاده كنيد. همچنين يك يا دو پوشك را نيز فراموش نكنيد.
  • كرمهاي ضدآفتاب و دافع حشرات: دانشمندان امروزه بر اين باورند كه مقادير كمي از كرمهاي ضد آفتاب (روي صورت و دستها) براي كودكان زير 6 ماه خطري ندارد؛ اما كرمهاي دافع حشرات اينگونه نيست، پس بهتر است كودك خود را كاملا با لباس و كلاه بپوشانيد تا حشرات او را آزار ندهند. براي كودكاني كه بيشتر از 6 ماه سن دارند، استفاده از كرمهاي ضدآفتاب و كرمهاي دافع حشرات مي تواند مفيد باشد، ولي بايد دقت كنيد كه اين كرمها را نزديك چشمها و دستهاي او به كار نبريد (چون ممكن است دستش را به دهان ببرد). با اين حال توصيه مي شود كه استفاده از اين كرمها را محدود كنيد: لباس مناسب بهترين راه براي جلوگيري از مزاحمت حشرات و نور آفتاب در مدت طولاني است. هنگام انتخاب و خريد كرمها، از خريد محصولاتي كه به طور همزمان ضدآفتاب و دافع حشرات هستند خودداري نماييد، همچنين كرمهاي دافع حشراتي را كه ميزان ماده سمي در آنها بيشتر از 10% است، انتخاب نكنيد (مي توانيد از برچسب روي محصول براي تشخيص اين مورد استفاده كنيد).

گردش و پياده روي به همراه كودك

برخورد مناسب، كليد موفقيت در اين گردشها است

بايد با ملاطفت با كودك برخورد كنيد. بر سر رسيدن به فلان نقطه يا طي كردن فلان مسير، لجبازي نكنيد. اگر گردش شما فقط چند صد متر طول بكشد، اما گياهان و جانواران مختلف را نيز در طول مسير نگاه كرده و بررسي كنيد، گردشي بسيار مفرح خواهيد داشت. اگر برنامه هاي سنگين براي گردش خود طراحي كنيد، بيش از حد هم خسته خواهيد شد؛ كه در نتيجه موجب خواهد شد ديگر به اين گردشها تمايل نشان ندهيد. اگر كودكتان را در كوله قرار داده باشيد، او مي تواند خودش را با شرايط وفق داده و هر وقت خسته شد، بخوابد. اما با نوزادان بايد به گونه ديگري برخورد كرد: اگر خسته شدند يا بداخلاقي را شروع كردند، حواس آنها را با اشياء مختلفي كه در مسير قرار دارند پرت كرده و به سمت خانه روانه شويد.

اگر هنگام گردش در جنگل، بيلچه يا يك قيچي باغباني كوچك به همراه چند ظرف را نيز با خودتان ببريد، سفري بسيار مفرح تر خواهيد داشت، زيرا مي توانيد يادگاريهاي بامزه اي از محيط زيبا و غني طبيعت جمع آوري كنيد: حشرات خوشرنگ، شاخه هاي كوچك، و سنگريزه هايي كه شكل يا رنگ جالبي دارند. مي توانيد شب قبل از گردش، در كنار تخت كودك خود بنشينيد و براي او، داستانهايي از گردش در جنگل و كارهايي كه مي توانيد در آنجا انجام دهيد، بگوييد. هنگامي كه به جنگل رسيديد، كودك خود را تشويق كنيد تا اين طرف و آن طرف برود، و از زماني كه در اختيار داريد براي استفاده از هواي تازه و همچنين برقراري ارتباط با كودك خود، بهره ببريد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *