بازی در سنین مختلف کودکی 2

بازی در سنین مختلف کودکی 2

بازی در سنین مختلف کودکی : هفته گذشته به طور کامل توضیح دادیم که چطور از طریق بازی مهارت های قدم زدن ، پریدن ف چرخش و غلت زدن را در کودکان تقویت کنیم و هر یک از تمرینات بر روی کدام حافظه تاثیر دارد و تقویت می شود.بنابراین کودک در سن 3 سالگی به راحتی می دود، می پرد و سن خوبی برای شروع ورزش هایی مانند ژیمناستیک است و از فعالیت های بیرون از خانه لذت می برد.تعادل دست وپا کامل شده است و مهارت های دستی مثل بازی با توپ، قیچی کردن کاغذ و.. را به راحتی انجام می دهد.
کودکان در سن 3 تا5 سال آمادگی دارند تا بازی هایی انجام دهند که نیاز به خلاقیت در بازی باشد.با وسایلی که واقعیت را تداعی می کنند بهتر بازی می کنند.نمونه هایی از بازی هایی که در این سن می توان با بچه ها انجام داد عبارتند از:
بازی های نمایشی: مانند بازی با عروسک های انگشتی و دستی و اجرای یک داستان به صورت نمایش
بازی های جورچین: مانند بازی مکعب های جورچین کوچک و بزرگ یا تکه های پازل
بازی های چشم ودست:مانند لگو و ساختن چیزهایی که با خلاقیت کودک انجام می شود و دستور کار ندارد.
ساخت اشکال هندسی: با تکه های چوب و کنار هم قرار دادن می توان اشکال هندسی را درست کرد.خمیر بازی و شکل دادن خمیر با دست و درست کردن اشکال هندسی.
بچه ها در حین بازی مهارت های مختلفی را یاد می گیرند و قوه تخیل و خلاقیت آنها تقویت میشود.شاید از دیدگاه شما والدین بازی فقط جنبه سرگرمی و تفریح دارد اما از دیدگاه روانشناختی بازی در شکل گیری شخصیت کودک نقش حیاتی دارد.هر چقدر کودک بیشتر بازی کند بیشتر می آموزد.در درمان هایی هم که روی کودک انجام میشود از طریق بازی این امر میسر می شود.بنابراین مفهوم بازی در سنین مختلف متفاوت است و روش های بازی والدین با بچه ها هم با توجه به سن کودک متفاوت خواهد بود.

بازی های کودکان 6 ساله:
کودکان قبل از سن مدرسه دوست دارند بیشتر آموزش آنها از راه نقل داستان باشد و دوست دارند خودشان در داستان نقش ایفا کنند. در این سن بازی های گروهی با هم سن خود را ترجیح می دهند با بازی با والدین یا بچه های کوچکتر از خودشان. گاه کودکان بازی را ابداع می کنند و با کمک هم قواعدی تعریف می کنند و شروع به بازی می کنند.بازی هایی که کودکان د راین سنین انجام میدهند پر سرو صدا تر نسبت به کودکان کوچکتر است. تمایل زیادی به پریدن و دوچرخه سواری با سرعت دارند چون چون هیجانات خود به خوبی در بازی بروز میدهند. کمتر به هم آسیب میرسانند و مواظب هم هستند.
بنابراین کودکان در سن قبل از مدرسه بازی را با هدفی انجام میدهند. هدف آنها می تواند فقط لذت بردن باشد.مانند زمانی که می بینیم وقتی چند کودک با هم صحبت می کنند و می خندند ولی ما متوجه خنده های آنها نمی شویم در این مواقع هدف آنها فقط لذت بردن است.

بازی در سنین مختلف کودکی نویسنده: نسیبه کمالی / روانشناس خانواده
مدت زمان تخمین مطالعه : 1 دقیقه
قسمت دوم: بازی ها در ارتباط با کودکان 3 تا 5 سالگی …..کودکان 6 ساله

، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *